Jump to content

oljet interiør eller lakket?


sivne

Recommended Posts

Hva er best?

I den båten vi tenker å kjøpe er det oljet interiør, jeg er vant med lakkerte flater.

 

De oljede flatene i den nye båten virker kansje litt vanskeligt å holde rent, og blir det ikke lett merker etter vann og fukt?

Hvis vi velger å lakkere må jeg forbehandle treet med noe spes.?

Setter pris på erfaringer og innspill!!!!

:smiley:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

olje behandlet teak er jo lett å holde rent, men krever litt mer enn lakket. dvs lett matting og en oljebehandling 1 gang årlig , blir den som ny igjen såsant ikke treverket er skadet. lakkerte overflater er penere nytt, men mye større jobb med de hvis de har fått fukt\vannskader. tror vel lakkert holder seg lenger vedlikeholdsfritt, men mye større jobb når man skal gjøre noe på det..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Eg vil absolutt anbefale å behalde olja overflate, når det blir merker og skjolder er det berre å gå over med vaselinolje for å friske opp interiøret igjen.

På forrige båten "løfta" vi finishen på innredninga mange hakk på ein formiddag med vaselinolje, hadde det vore lakka overflate ville det vore ein enorm jobb (som pga omfanget sannsynlegvis aldri hadde blitt gjort)

Kan heller ikkje sjå det store behovet for nedmatting av flatene med mindre det er skader då.

Når overflata er metta med olje får du heller ikkje så lett merke og skjolder.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Eg vil absolutt anbefale å behalde olja overflate, når det blir merker og skjolder er det berre å gå over med vaselinolje for å friske opp interiøret igjen.

På forrige båten "løfta" vi finishen på innredninga mange hakk på ein formiddag med vaselinolje, hadde det vore lakka overflate ville det vore ein enorm jobb (som pga omfanget sannsynlegvis aldri hadde blitt gjort)

Kan heller ikkje sjå det store behovet for nedmatting av flatene med mindre det er skader då.

Når overflata er metta med olje får du heller ikkje så lett merke og skjolder.

 

Det hørtes greit ut, men hvor får jeg tak i vaselinolje? Og finnes det flere sorter og i tilfelle hvilket er best?

 

 

 

Tkk for svar foresten! :smiley:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

...men krever litt mer enn lakket. dvs lett matting og en oljebehandling 1 gang årlig...
Dette gjelder utvendig oljede flater, jeg ville aldri drømt om oljing hvert år innvendig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det hørtes greit ut, men hvor får jeg tak i vaselinolje? Og finnes det flere sorter og i tilfelle hvilket er best?

 

Vaselinolje enkelt og greit, OBS bygg og liknande! Trur eg har sett det på ICA også.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Du kan også bruke hvit syrefri vaselin til å polere teak og mahogny med, gir kansje en litt mere holdbar overflate enn olje. Min mor har et flott teakbord hjemme i stuen som hun bruker syrefri vaselin på, det er 30 år gammelt nå og ser nytt ut. Kommer til å bruke dette på treverket i min egen båt.

Du kan jo prøve på innsiden av noen skapdører for å se hva du liker best.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Smqaken er som baken......

 

Har endel oljete flater ombord, men også lakkerte. Blank lakk på enkelte detaljer fremhever mye av interiøret, etter min smak. Er klar over jobben det skaper om noen år, men ettersom noe av dette er i lukket avdeling vil dette ta mange år, hvis ikke fuktigheten trenger seg på.

 

Har brukt Epifanes blank lakk tynnet med tynner av samme merke i en 6 - 8 lag. Det blir lekkert. Store flater har jeg oljet. Noe med tilsatt pigment for å få fram det mørke i teaken.

 

Artig å høre hva dere andre har brukt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt var interiøret pusset opp med blank lakk. Det ble veldig trivelig og mye lysere inne, noe som i hvert fall er viktig i en seilbåt, hvor man går ned i "tanken" hvis man skal sitte inne.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne tråden litt da det dukker opp nye sp.mål.

 

Skal gå i gang å olje interiøret etter denne helgen. Har fått litt motstridende råd ang forbehandling.

Vi skal fortsette å bruke samme olje som den forige eieren og der er Epifanes et eller annet (boxen står i båten)

Noen sier vi skal gå over med rødsprit først og andre sier vi ikke trenger det.....

Noen sier at vi til og med bør pusse litt med fint sandpapir isteden. :crazy:

 

Har kjøpt inn rødsprit og sandpapir for sikkerhets skyld. Hva skal vi gjøre? :crazy:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei.

Epifanes er vel lakk? " Bruksanvisning epifanes" (se pussing/lakking mellom strøkene) http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...er&ledd2=53 )

Ellers bruker jeg å pusse lakket treverk lett med fint sandpapir, så rødsprit og deretter lakke.

 

Nei de har en olje også.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei,

Start med en grundig rengjøring/støvsuging av hele båten. Dette for å unngå at slikt støv legger seg på flatene når du oljer. Husk å maskere, oljen renner og trekker fort inn i andre flater ved uhell. Vask bort slikt søl med en gang. Slikt søl vises best mange dager etter behandling.

 

Om du ønsker ett best mulig resultat og har litt tid, vil jeg anbefale å fukte med olje og pusse med våtslipepapir nr.300. Denne pussingen gjøres lett og mest for å fjerne gammelt støv og skitt i teaken. NB. Det er ikke meneingen å matte ned gamle flater bare "rubbe". Om noen partier av teaken virker tørr er det viktig å fukte disse til teaken i suger mer olje. Deretter vasker du med rødsprit, la flaten tørke, så legges et topplag med olje vha en "svamp" pensel. Og ikke legg på for mye.

 

Enkelversonen er å bare vaske med rødsprit å så olje.

Link to post
Share on other sites

Du trenger hverken rødsprit eller sandpapir.

 

Kjøp stålull nr.0, fukt det med Epifanes teakolje (Sealer), gni det lett inn i teaken, tørk så over med en fille etter 10 minutter.

Det er viktig å tørke av for å fjerne gamle urenheter. Stivner overskytende olje på teak flaten, så blir det fort stygt og grisete.

 

Jeg benytter denne fremgangsmåten i min båt og det blit veldig bra.

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Jeg har altid oljet alle flater, men synes det for mye vedlikehold for å beholde det i den forfatningen jeg ønsker. Jeg har derfor gått over til å lakke alt isteden. (Badeplattformen og stigen er eneste som er oljet i dag). Lakket først alt blankt med Epifanes teak blank. Men dette ble for glorete og var også vanskelig å få perfekt resultat. Vannslipte med 400 etter 5-6 strøk med blank lakk og la på Epifanes Teak lakk matt. Ble helt "smashing". Gammel olje fjernet jeg med å bruke en sånn ugress-sprøyte blandet med ca. 4 liter vann og 0,5 liter salmiakk. Dette løser opp oljen, og lett vask med høyttrykksspyler fjerner alt som er. Deretter går jeg over med 240 papir på en eksentermaskin for å gjøre treverket litt "ru". Til slutt vasking med rødsprit for å få vekk rester av fett og slipestøm. 5-6 lag med epifanes blank. De 2-3 første tynnet, de neste ufortynnet. Siste lag vannsliper jeg med 400 papir til perfekt hinne før jeg legger et strøk med epifanes matt. Blir ubeskrivelig bra.

 

Dessuten var båten min levert matt/silkematt lakkert (blir nesten silkematt med fremgagnsmåten over), og jeg er av den som ønsker å beholde "orginaliteten" til båten, selv etter 20 år. Fortsatt samme farger, utseende osv. Men smaken er jo så mangt da.....

 

Og til dere som synes det er lettvindt med olje og masse arbeid å skrape ned lakk, dere tar feil. Det er også en del jobb med olje for å beholde denne pen over lang tid. Og skrapejobben med lakk er fort gjort med ordentelig skrape og varme. Å lakke derimot, det er det som er jobben. 7 strøk med 24h tørketid...det tar tid kontra olje og litt vått i vått noen timer.

Link to post
Share on other sites

Litt smak og behag. Min erfaring er følgende:

- Utvendig teak av bra kvalitet bør ikke behandle.

- Innvendig teak og mahogny kan lakkes - det vil holde noen år, men når det skal pusses opp begynner morroa - for det må slipes helt rent dersom resultatet skal bli bra igjen. Og det er ikke alltid det fungerer med finer.

- Har erfaring med oljet mahogny hvor innredning var som ny etter 1 time oljejobb årlig. Båten var 25 år.

Link to post
Share on other sites

Du trenger hverken rødsprit eller sandpapir.

 

Kjøp stålull nr.0, fukt det med Epifanes teakolje (Sealer), gni det lett inn i teaken, tørk så over med en fille etter 10 minutter.

Det er viktig å tørke av for å fjerne gamle urenheter. Stivner overskytende olje på teak flaten, så blir det fort stygt og grisete.

 

Jeg benytter denne fremgangsmåten i min båt og det blit veldig bra.

 

:)Sverre

 

Da har vi bestemt oss og det blir stålull nr 0 og fille som blir verktøyet!

Takk for råd!! :cheers:

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:flag: Oljet i dag, selv om jeg har fått betennelse i skulder og arm så gikk det som bare det!!!

 

Fikk tak i stålull hor claes olson. Det ble meget bra resultat også! :cheers:

 

Har styrbord side igjenn og det tar jeg i morgen så sant jeg får barnevakt. Mannen har jobbehelg i det supre været! :cryin:

 

HPIM2712.JPG før

 

HPIM2713.JPG etter

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...