Jump to content

SIRIUS maritime værvarslingssystem - hva skjer i Europa


roaldbj

Recommended Posts

Jeg er fasinert over de mulighetene som ligger i SIRIUS værvarslingssystem mens man er i båten.

 

Selve systemet er omtalt her med instruktive FAQ:

 

http://www.sirius.com/servlet/ContentServe...d=1139320916898

 

Jeg ser at bl.a. Raymarine nå har tilpasset en mottagerenhet slik at værdata kan presenteres direkte på skjermene i E-serien:

 

http://www.raymarine.com/raymarine/default...p;pageId=848%20

 

http://www.raymarine.com/raymarine/Product...PRODuct_id=3455

 

Er det noen som kjenner til når Europa får et tilsvarende oppdatert værvarslingssystem?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva heter værvarslingssystemet for Maxsea?

 

Og hvilke områder dekker systemet?

 

Har du mer info - er bl.a. interessert i å se hvem som gir drunnlagsmeldingene som sendes ut.

 

Jeg vil eksempelvis ut fra min erfaring nå stole mer på værmelding for Kattegatområdet som sendes ut av DMI (Danmark) enn fra metereologisk institutt i Norge.

Link to post
Share on other sites

Sirius satellite weather er Raymarine alene om foreløpig Roalbj.

Jeg tipper Sirius kommer med tjenesten i Europa også.

Sirius har flere satelitter som dekker Europa og Norge, så det er nok bare et tidsspørsmål

før vi også får mulighet til dette.

 

Jeg kjenner ikke Maxsea, men jeg mistenker Mulligan snakker om nedlasting av GRIB filer

via internet eller email. Samme som en har mulighet for på Raymarine RNS software.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kjenner til muligheten for å laste ned GRIB filer via internet og ta disse inn i Raytechs RNS v 6.0.

 

Jeg har brukt Raytech RNS v 6.0 ombord i båten siden sist sommer - og jeg er svært fornøyd med systemet.

 

Det blir spennende å se når vi kan laste ned værdata fra Sirius -

 

 

Jeg lurte en stund på - og lurer vel fremdeles på - om Mulligan tenkte på noe annet enn GRIB-fil system på Maxsea?

Link to post
Share on other sites

"om Mulligan tenkte på noe annet enn GRIB-fil system på Maxsea?"

 

Det er GRIB-filer.

Litt avhengig av hvor man henter de fra får man vind, trykk, sjøvannstemperatur osv.

Det blir generert et layer for hvert datasett som kan slås av og på i kartet.

Kan vises som kurver, farger eller databokser.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil eksempelvis ut fra min erfaring nå stole mer på værmelding for Kattegatområdet som sendes ut av DMI (Danmark) enn fra metereologisk institutt i Norge.
Hva slags erfaring er det du bygger slike påstander på?

Jo, men det skulle jag oxo göra......

 

seglar jag utanför Lindesnes...så tror jag den norske rapporten er bedre enn en fra SMHI

 

men det kanske er samme? dom met.instituten kanske byter info her bare !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder erfaringer om værmelding er den basert på sommer 2000, 2001, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 og 2006 hvor jeg har seilt mye i Kattegatt og næmest daglig sammenlignet værmeldingene fra Danmark og Norge. Min erfaring har vært at dmi har gitt mer pålitelige prognoser enn meterologisk institutt i Norge. Dette gjeløder både vindforhold og bølgeforhold. Jeg har basert planlegging av seilas omkring Anholt, Læsø, seiling mellom Skagen og Færder på værmeldingene for å få mest mulig behagelig seilas for de andre i familien.

 

Jeg har i disse årene hatt flere dagsseilas fra Son til Skagen og sammenlignet værmeldingene fra dmi og nmi.

 

Men, jeg må erkjenne at dette er ikke noen vitenskapelig undersøkelse.

 

Jeg har ikke hatt overskudd til å føre daglige notater for å sammenligne prognoser fra de to varslinjgsstedene med mine observerte data.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...