Jump to content

Lite båtprosjekt - Villmarkskano


NilsPils

Recommended Posts

I år tok snekkerlysten overhånd, og sønnen min og jeg bygde tremodell av kanoen vår mens vi var på ferie i Thailand. Vi sender den til båtbygger Luigi i Jomtien (ved Pattaya) som vil lage form og produsere kanoer for oss.

 

Vi tar sikte på ultralett utførelse for villmarksfolk som vil bære kanoen mellom vannene. Dette er kopi av en kano jeg har hatt i snart 40 år, som opprinnelig var designet for bygging i spanter og seilduk, men som jeg laget i GAP i ca 1970.. Jeg er så begeistret for formen og egenskapene at jeg vil satse videre på den. Det blir snakk om bygging i karbonfiber og Kevlar med sikte på maksimum 15 kg. Luigi vil utstyre den med detaljer i eksotisk tre så langt vektbegrensingen tillater.

 

Jeg er klar over at det nå er kajakk som er in. Jeg regner derfor ikke å bli rik på dette prosjektet og vil i første omgang få produsert et begrenset antall til spesielt interesserte.

 

På bildet nedenfo ser dere den gamle kanoen min. Den er bygget i GAP og veier ca 20 kg, ca 17 kg før jeg la inn skum i begge ender. Den er slank og kan derfor lett padles med dobbeltåre. Selv foretrekker vi enkeltåre. Det er liksom litt mer "hjortefot". Vitale mål er: 5m lang, 80cm bred.

 

Dsc00112Small1.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For å være erlig: Jeg vet ikke helt. Jeg vil få priser fra Luigi etter hvert, men vi skal lage en prototyp til å begynne med for å teste materialbruk, vekt, etc. Muligens satser vi på to prisklasser.

 

På nettet finner du priser fra ca. 12 000 (GAP) til 30 000 (Supelett kevlar/karbonfiber). De letteste er som regel dyrest. Det finnes også enda billigere kanoer i mykplast. De blir for tunge til mitt bruk men er slitesterke og egner seg godt i elver og stryk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Du har nok helt rett her. Dessuten er nok markedet mer for kajakker i dag.

Derfor er dette ment som et tilbud til de som ønsker seg noe spesielt mhp. design, materialvalg og håndverk.

Regner derfor ikke med noe stort salg, kanskje bare til venner og kjente. Det er nok heller et utslag av skaperglede og fordi jeg hadde en gammel kano som jeg likte veldig godt og har god erfaring med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nydelige kanoer!

 

Jeg stusser litt ved at setene i den nye modellen ser ut til å stå ganske høyt. Dette gir dårlig stabilitet, særlig med såpass smalt skrog. I din gamle modell ser setene ut til å være montert lavere (se utsnitt av dine bilder).

 

Jeg har senket setene i mine kanoer etter noen nære-på episoder.

 

Noen tanker om dette?

 

kanoseter.jpg

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt ved at setene i den nye modellen ser ut til å stå ganske høyt. Dette gir dårlig stabilitet, særlig med såpass smalt skrog. I din gamle modell ser setene ut til å være montert lavere (se utsnitt av dine bilder).

Jeg mener setehøyden er den samme i alle kanoene, som i min gamle. Målene er basert på erfaring fra min gamle kano som jeg lagde i 1970 (ca). De nye kanoene er formmessig tro kopi av denne, bortsett fra at jeg har flyttet setene litt i lengderetningen. Har faktisk aldri veltet. Jeg liker litt høye seter fordi jeg synes det er mer bekvemt når jeg padler. Også når jeg fisker fra kanoen liker jeg å sitte litt høyt. Jeg synes faktisk også jeg balanserer bedre med denne høyden. Det er da veldig viktig at setet sitter HELT FAST SIDEVEIS. Ellers blir det vanskelig å holde balansen. Skal sjekke setehøyden igjen for sikkerhets skyld når jeg kommer innom verftet igjen i Januar.

 

Ellers har du rett i at kanoen er smal. Det gjør at den er veldig lett og rask å padle. Likevel har vi ikke inntrykk av at den er spesielt ustabil. Den har vært benyttet som familiekano av mor far og to barn, samt som turkano av gutta med telt og fullt turutstyr gjennom mange år. Jeg legger åket over skuldrene og bærer den da med letthet alene, også i ulendt terreng der en ikke kommer frem med kanotralle. Har båret ganske mange kilometer gjennom årene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvor mye vekt kan du ha oppi denne kanoen?

 

I speidergruppen min har en av lederene laget to kanoer. Disse kan enkelt bindes sammen til en katamaran. De er også solide og forholdsvis lette. Men det som imponerer meg med dem er det at de kan ta så mye vekt og fortsatt være stabile, selv om mesteparten av vekten er høyere enn kanten. Vi hadde et 16 manns militær telt med kasse, duk, pipe og ovn oppi, sammen med en voksen og et barn.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvor grensen gaar, men skal sjekke naermere.

Har hatt to voksne og to barn paa tur med div. oppakning. Det var ikke noe problem.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...