Jump to content

OBS! -Varsel Sterk Storm 30 (problemer/strømforsyning og kommu

Ficher

Recommended Posts

OBS-varsel

http://met.no/obsvarsel.html

Sterk storm i kystområdene Rogaland, Hordaland og Sogn, Agder, Telemark, Vestfold og Østfold, Lokalt stor snøskredfare i vestlige fjellområder i Sør-Norge. Lokalt vanskelige kjøreforhold Østafjells.

Lørdag 13.1.07, kl 19.25

Natt til søndag 14.januar 2007 ventes kortvarig vest, senere nordvest sterk storm i kystområdene av Rogaland, Hordaland og Sogn.

Det ventes også sterk og byget vind i Agder, Telemark, Vestfold og Østfold fra sent natt til søndag og utover søndag formiddag. Vinden kan medføre problemer med strømforsyning og kommunikasjon

Lokalt stor snøskredfare i vestlige fjellområder i Sør-Norge.

Fra lørdag kveld ventes snøvær å gi vanskelige kjørforhold i indre og høyereliggende områder Østafjells.

For tusle en tur ned til båten og sjekke at tampene er skikkelig festet. Nordvesten er den eneste vinden som plager meg i havna..

Hadde en fantastisk dag på sjøen i dag i strålende sol og en 3-8 m/s vind, så jeg fikk tørket seilene litt etter tre måneder med regn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er verst helt ute i havet. Lenger inne er det ikke mer enn stiv/sterk kuling ihht. meteogram nå kl. 23:55. Neppe så mye å bekymre seg for, selv for oss som ligger åpent til for NW-lige vinder. Det blir bare en velkommen avveksling fra den evige blæst fra S-SW som vi har vennet oss til de siste tre måneder...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

For tusle en tur ned til båten og sjekke at tampene er skikkelig festet.
Vi har en værstasjon på Rognstranda, samt webkamera som gir ett inntrykk av forholdene i Rognsfjorden.

(For de uinnvidde så er passering av denne fjorden skrekken til alle båtfolk fra Grenland.. :lol: )

De vil bli satt opp ett bedre kamera. Vi planlegger også å utvide med sensor for regn, UV-stråling og sjøtemperatur.

Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord

Økning til sørlig stiv kuling 15, som natt til søndag dreier sørvest og øker til liten storm 22. Regn. Moderat sikt. Søndag vestlig stiv kuling, liten storm 22 utsatte steder, minkende noe om ettermiddagen. Opphold og en del sol. God sikt.

Bølgehøyde: Økning til 4-7 m, utover søndag gradvis minkende.

Til å være Østlandet, må dette være ekstremt. 7 M bølger er vel heller uvanlig her.

Vi sees!

Her er en rapport fra Bergen havn:

Her er helvete løs. Noen ligger standby med motoren i gang. Andre drar. Ingen sover. Aldri opplevd like mye vær her før. Vindmåleren sier 35-45 knop. Vi ligger 30 meter fra zachen. Ser ut som vi likevel slipper unna uten skader. Er på den "riktige" siden av utstikkeren og blir blåst fra kaien.

mvh

Viggo

Redigert av viggo vea (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Ja sjekket webkameraet for vågen og det var ikke akkurat noe kjekt syn..... Nå meldte de i går at det var meoom 03 og 06 det skulle stå på som verst og vi kan jo håpe vinden avtar nå......

På Flesland lå vindmåleren mellom liten og full storm rundt kl. 06, så kom det en skikkelig kule og 5-6 minutter etter viste måleren 31,5ms.....

Lurer på hvordan båthavnen ser ut..

Håper det blir mange som kommer med tilbakemeldinger i løpet av dagen.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Vinden har dratt seg til nå her i de indre deler av fjorden(Frierfjorden), det ser ut som den kommer fra NNW og da blir det tur ned til havna om litt med en ekstra fender eller to. Det river godt i huset nå, og sikkert det som ikke er sikkret på yttersiden tar seg vel en tur på egenhånd

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Å nå er jeg lut lei av vind og regn, i alle fall SV vind. Det er den eneste vindretningen som tar der båten står i hagen, og selvfølgelig er den den retningen som det har blåst uavbrudt i 3 mnd nå. Det var greit frem til morgenkvisten, man nå har vinden dreid sørover igjen og det er vel VSV eller noe slikt. Burkaen er blitt sikret med ekstra surringer i natt, håper det holder. Nå piper det rundt hushjørnene og burkaen står som en balong når vinden finner en vei inn under.Håper alle har fått sikret hus og båt - for dette er det værste i vinter i alle fall..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Lufter litt her i Vestfold også. En båt i nabolaget må ha nytt presenning stativ for 3 gang i vinter viser morgeninspeksjonen i nabolaget. Ellers så er det det vante,en masse veltete søppelkasser og innhold fra de som blåser rundt. Tror det har blåst værre i vinter enn det har gjort i natt men friskt er det fremdeles.

Ser på nettavisen at flere småbåter har slitt seg og gått ned på Puddefjorden i natt.

Redigert av thor (see edit history)

Har nå på morgenkvisten vært nede i båten en tur, men ligger veldig fint. Det gjør også andre båter. Imidlertid er der presenninger som sliter seg. Kunne ikke se konkrete skader noe sted, med unntak av i skøyte som ligger i Gjestehavnen. Den har ligget der et par år, og sakte men sikkert går i stykker desverre. Det er ei flott skøyte egentlig.

Synd å si det Hallaron, men med den vindretning som ikke er gunstig for deg, kan jeg egentlig slappe ganske så godt av. Håper det går bra med hagebåten.

Finnes der noen statistikker som kan fortelle oss om vindutviklingen? Jeg synes å spore en økning til kraftigere type enn tidligere, eller er det alderen som spiller inn?

Tilbake fra havna, det er ser ikke så bra ut der akkurat nå. Dette er den værste vindretningen vi kan ha. Nabobåten som ligger på andre siden har problemer, den ene utliggeren er kraftig bøyd. Har snakket med eiere på telefon, men det er lite vi kan gjøre. Stauden ligger forløpig greit, men det røyner på i kastene. Det blir en helning på flere grader og bleastningen på utliggere er stor. Overlever båten de neste timene så flyttes den i morgen den dag.

Litt nervøst akkurat nå her i sofan.... Er ikke mulig å gjøre noe som helst annet enn mere tauverk. :sad:

Du kommer til å fortsette å være nervøs Stauden. Kjørte nettopp en værsimulering på Sandefjord og den gav lite oppmuntring. Viser jevnt 60 knop til i morgen før den drar til så det holder med 50-70 knop i morgen ettermiddag.

Løyende i morgen kveld og fallende temperaturer. Nå er den vindsimuleringen jeg har ikke så mye å stole på til vanlig så ta det med en neve salt. Men så sa kompeputeren- :cryin:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...