Jump to content

Båtdrøm ble båtmareritt.


At-le

Recommended Posts

Det er sikkert mange førstegangskjøpere som ikke kjenner til steder som dette (og f.eks. Båtplassen hos BM)
for å sjekke referanser og informasjon om båttyper.
Som en nevner, så var det såvidt jeg husker en rykende varm diskusjon på Båtplassen/BM om
nettopp dette merket hvor 2-3 eiere stod fram med sine heller flatterende erfaringer.
Når jeg ser hva enkelte klarer å kjøpe på nybåtmarkedet, lurer jeg av og til hvilke
preferanser de har hatt og hvilken veiledning de har fått under kjøpsprossessen :crazy:

Så lenge nybåtmarkedet holder koken, kan produsentene selge det de kan
uten å ha en strategi for kvalitetssikring og ettermarked.

Jeg tror imidlertid dette kan være et merke som kan gå nedenom og hjem
når markedet strammer seg til dersom disse historiene stemmer,
noe jeg ikke tviler på siden det er så mange som har samme erfaringer.

Og ifølge politikerne og Norges Bank er innstramningene allerede på vei :wink:

Link to post

At dette står i Båtmagasinet sitt forum, er ikke ensbetydende med at historien er sann. Det forumet er jo ikke akkurat den informasjonskanal som er mest pålitelig og har den beste troverdighet, for å si det litt forsiktig. :rolleyes:

 

Jeg slutter aldri å undre meg over hvor lite det skal til for å tro på en historie som er lite annet enn skittkasting om en ikke-tilstedeværende tredjeperson. Det er et interessant fenomen at all kritisk dsans forsvinner når bare historien blir forferdelig nok.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Riktig det, Skipper-Worse, "90%-tøv"-regelen kan sikkert brukes som filter også for disse historiene.

 

Imidlertid mener jeg å huske at flere innsendere i denne saken faktisk stod fram med identitet og telefonnummer.

Skorgenes kom vel også på banen uten at det akkurat gjorde saken bedre.

 

Saken over er beskrevet så detaljert at dersom Skorgenes ønsker, burde det være lett å identifisere innsenderen gjennom problemstillingen.

 

Alle båtbyggere har vel en eller annen gang levert fra seg en båt som ikke burde ha unnsluppet kvalitetssikringen,

men for denne båtbyggeren er andelen av saker blitt mange.

 

Det handler heller ikke om å selge feilfrie båter (hvem gjør det?), men å ha evne til å rydde opp .

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Internet er en fin tilgang til informasjon. Dog må man filtrere innholdet litt og filterne er i hodene våre. derfor vil forskjellige personer reagere forskjellig på informasjon fra f.eks forum, blogger m.m.

Internet er også blitt et offentlig rom hvor man sjelden må stå til rette for det som blir uttrykt. Og derved blir ordene hardere, kritikken krassere osv enn det ville blitt hvis man hadde møttes ansikt til ansikt. Anonymitet/mulighet til å skjule den man er forsterker dette.

 

Utrykket "Ingen røyk uten ild" kommer fint inn her. elns

 

 

Joda310

som har store saltkar hvor jeg henter en og en klype :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg er enig med skipper worse. Har jobbet en del med konflikter knyttet til kjøp av ny båt, og tro det eller ei; en sak HAR alltid to sider. Jeg har ingen grunn til å tro at historien på båtmagasinet er usann, men vil ikke mene noe som helst på bakgrunn av et slikt innlegg da ingen av oss (?) kjenner detaljene i saken.

 

Det er dessverre alltid en del feil med nye båter slik at det vil ta en liten stund før ting er skikkelig i orden. Det er synd og unødvendig, og stort sett er det slurvete arbeideid fra verft og dårlig kntroll fra forhandler som har skylden, men jeg tillater meg allikevel å påstå at båtkunder, spesielt noen førstegangskjøpere kan være vanvittig vanskelige og krevende kunder. Vi har stort sett alltid kommet til en løsning hvor kundene blir fornøyd, men i enkelte tilfeller så er kunden utelukkende etter å lage mest mulig bråk og problemer.

 

Og når det er sagt, så understreker jeg at vi ikke selger båter, men ofte blir leid inn til å reparere de og har en ganske god dialog med flere forhandlere, importører og sluttbruker.

Link to post

...For å hoppe tilbake til hva tråden EGENTLIG handler om (SW får ha meg unnskyldt.. :cool: ) så er det vel akkurat nå en lykkelig førstegangskjøper som har fått en kjempedeal på en "leveringsklar" Skorgenes direkte fra fabrikken... for bare 50.000,- ekstra fikk han vedlikeholdsfri flybridge uten teak, ankervinsj ferdig montert i baugen, propell og ror "oppgradert til 2007-modell", samt at han kan få båten levert i valgri kulør....

 

Og det skal man ikke fnyse av.... :cheers:

Link to post
Hvis din informasjon er sann så ville det jo vært veldig fint om du heller kunne lagt den ut her på forumet. Det ville da vært et meget viktig bidrag her. Hvis det er noe du har opplevd selv og vil fortelle om så kan det hjelpe oss andre å få et riktigere bilde av disse båtene og leverandøren.

Kan kort summere det her: Båtene har vært levert med mange feil, utbedring har tatt svært lang tid og vært tildels mangelfull.

Kan ikke være mer detaljert da dette er saker som enda ikke er løst mellom forhandler og kunde, skal komme tilbake så snart sakene er avsluttet.

MVH Chrian

Link to post

Man bør være forsiktig ved å ta alt for god fisk av det som står på ett forum, hvor man ikke trenger å

legitimere seg. Uansett, hvis jeg tenkte på en slik båt, ville jeg tatt kontakt med andre eiere av slike båter, lett

etter båt-tester osv. Ut i fra dette ville jeg tatt min beslutning.

 

Hvorvidt båten er bra eller ei, det aner jeg ikke. Har ikke kjennskap til båten. Uansett er det kjedelig, hvis

historien blir vertifisert ved ett senere tidspunkt.

Vi sees!

Link to post

I forhold til det relativt store nybåtsalget som - etter hva jeg har forstått - har vært i Norge de siste 3 - 4 årene (muligvis lenger),

vil jeg tro at det etter hvert er grunnlag for å lage en brukeroversikt over mangler og feil og tilfredshet ved kjøp av nybåt.

 

For min egen del må jeg uttrykke forbauselse over hvor få og bagatellmessige mangler jeg opplevde ved overtakelse av nybåt i mai 2006 trass at jeg stiller relartivt kritiske krav til båten.

 

I tillegg er det slik at forhandler i Norge har 4 personer i tillegg til verkstedsarbeidere, som utelukkende arbeider med "etter-salgs markedet", som innebærer å utbedre de feil og mangler som kundene trekker frem. Dette innebærer bl.a. å få ettersendt nye deler fra fabrikk.

 

Jeg hadde eksempelvis noe vibrasjon i BB motor. Dette resulterte i at propell ble justert hos anerkjent verksted i Norge og at produsent skaffet ny aksel. Jeg har selv overvåket kontrollmåling av begge deler - og dette ser nå svært lovende ut. Av de mindre forhold jeg har påpekt, som justering av skuffelåser og skuffeskinner, er disse i hovedsak allerede utbedret. Men, i hovedsak ble båten levert svært komplett.

 

Antar at andre nybåtkjøpere har tilsvarende positiv erfaring.

 

En av mine kritiske kommentarer er pris på kjøp av deler fra produsent. Pris på ett tannglass i oppheng er eksempelvis kr. 1.000 - jeg vil tro at demontering av orginale tanngalss (2 stk orginalt) og montering av nye kjøpt i vanlig butikk vil bli rimeligere enn to fra fabrikk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...