Jump to content

Båtdrøm ble båtmareritt.

At-le

Recommended Posts

Internett egner seg meget godt til å sette ut rykter. Det kan være av hevnlyst, for å skade konkurrenter ellerav andre grunner. Derfor SKAL en altid ta slike meldinger med en klype salt, spesielt når det er anonymt, ikke lar seg kontrollere og motparten ikke er på banen.

Når det gjelder det aktuelle innlegget i magasinet, har det en meget spesiell "signatur":

Hele det innlegget er bare et eneste langt avsnitt uten et eneste punktum. Alle setninger avsluttes med komma og neste setning, hoved- eller bisetning, starter med liten bokstav. Dette er en meget spesiell stil som jeg har sett før i båtsammenheng, kan bare ikke huske hvor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Les alle innlegg på Båtmagasinet :wink:

Re: Båtdrøm ble båtmareritt

Hvordan kan det ha seg at KJP, Scand Baltic eier og Fsn er en og samme innsender med samme IP-adresse? Er det svertekampanje på gang? Alt dette er udokumenterte påstander fra anonym innsender. Båten som omtales leveres forøvrig ikke med teakdekk på flybridge. En sak har minst to sider, og dette er i best fall kun den ene siden... Jeg tror hva jeg vil, men dette innlegget stinker det av.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...54?OpenDocument

Redigert av Espen C (see edit history)

Enig med skipper'n her.... KJP kan bare legge ut kontoutskift som viser en innbetaling fra Skorgenes på 50.000,- for "tort og svie".... Skulle være en enkel sak... :cheers:

Synes personkarateristikkene har haglet begge veier både fra lekmann og lærd, og jeg synes ikke noe om det. Jeg mener at man kan være kritisk til inneholdet i saken og be om "beviser", eller ha en litt underfundig skråblikk på det hele uten å være så lite "kamerat" som enkelte legger opp til. Ingen nevnt, ingen glemt !

Personlig synes jeg saken virket tragisk for innskriver ved første gjennomlesning, men etterhvert som innspillene kommer fra både to og tre sider synes jeg det stinker. Men hva vet vel jeg.... mindre nå enn etter første innlegg for å si det sånn.

Ta rev i seilene nå da gutter, før det blir enda styggere. Vil helst at stemningen som har utviklet seg i denne tråden forblir her og ikke forplanter seg til andre tråder. Det er ikke verdt det.

Jeg har ingen forutsetninger for å tvile på det innlegget som startet denne saken (i BM-sidene). Men det er faktisk ikke så veldig mye direkte info i det innlegget. Vel, noe: feil plassering av ankervinsj, badetrapp, manglende dørk, mulig dårlig støp oppe, feilmontert toalett (men ikke hvordan), feil på baugpropell (men ikke hva), feil med motor (men ikke hva), noe med dører (men ikke presist hva), osv. Derfor er det vanskelig å danne seg et bilde av hva denne saken faktisk gjelder (hva var årsaken til at båten havnet der med skader etc, hvorfor og hvordan var den kommet dit, osv). Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å ta parti og trekke konklusjoner, men kanskje samle opp det som faktisk er av opplysninger, stort sett de jeg nevnte. Det kan godt tenkes at man kan danne seg et bilde av en båtprodusents "trend" eller om det er typiske svakheter, når man har samlet en del slike konkrete opplysninger, men det vil ta litt tid og koster litt arbeid.

Hei Lasse,

Jeg tror du rent generelt vet mer om IP-adresser og hvordan slikt fungerer enn de fleste av oss her - derfor - helt generelt - hva mener du om muligheten for at "noen" utenforstående kan se hvilke IP-adresser folk poster fra på BM Båtplassen?

I min tid på den plassen mener jeg å huske at redaktøren (H.D.) hevdet at selv de ikke kunne se hvem

som postet innlegg.

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Hvem skulle ha interesse av en slik svertekampanje?
Det lurer jeg på også.

Men hvem har interesse av å skrive med seg selv med flere forskjellige signaturer på et forum?

Hvem har interesse av å putte musehale i Grandiosa Pizzaen?...

Jeg regner med Skorgenes anmelder dette hvis historien er oppdiktet. Det virker jo som at noen har tilgang på IP adresser etc som Politiet kan få tak i.
Det var en god ide...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei Lasse,

Jeg tror du rent generelt vet mer om IP-adresser og hvordan slikt fungerer enn de fleste av oss her - derfor - helt generelt - hva mener du om muligheten for at "noen" utenforstående kan se hvilke IP-adresser folk poster fra på BM Båtplassen?

I min tid på den plassen mener jeg å huske at redaktøren (H.D.) hevdet at selv de ikke kunne se hvem

som postet innlegg.

FredT

Hei FredT

På BM er det mulig å søke på en ip adresse og dermed få fram alle innlegg som er skrevet fra den adressen.

men ...

Det betyr at man må vite hele eller deler av adressen før man søker.

Det finnes også muligens "smutthull" for å kunne se ip adresser, men det kjenner jeg ikke til.

En som kjenner det litt "antikvariske" verktøyet de bruker på BM (lotus notes?) vil muligens kunne finne slike smutthull.

BM har vel ikke akkurat vært beste gutten i klassen på sikkerhet opp gjennom tidene.

De som driver stedet, må kunne se adressen i og med at ip adressen lagres sammen med innlegget, og er søkbar.

Har lest saken på Båtmagasinets side og det under meg hvorfor vedkommende ikke kan stå frem med navn når saken er løst, penger har han fått og attpå til mer enn han gav... Det er lett å føle for en person som havner i en slik situasjon. MEN ikkje når vedkommende ikke har ryggrad til å skrive sitt fulle navn... Noe annet ville vært om saken pågikk, men da ville det også vært uryddig å dra den ut på nettet...

Jeg merket meg også en ting: Var det ikke slik at forrige sak der, Skipper Worse innspiserte båten, også var noe med at Skorgenes hadde ødelagt båten...??? Husker jeg helt feil når jeg mener å huske at disse fikk ny båt fordi Skorgenes skadet den første og at saken om å heven kjøpet gjaldt båt nr.2? Mulig jeg roter nå, men det er jo SVÆRT rart om Skorgenes både lager dårlige båter og ødlegger kundebåter jevnlig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

I større konsern opptrer f. eks. tusenvis utad med samme IP.

Det forholder seg vel også slik at vi mange? som har vanlig bredbånd får tildelt IP-adresse som sannsynligvis er forskjellig for hver gang vi kopler til nettet. Denne adressen avslører bare hvilken ISP vi bruker, og det er bare ISP'en som kan gå inn og se hvem som har hatt en spesifikk adresse på et gitt tidspunkt. Trur eg.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Uten å ha lest eller postet noe i denne tråden tidligere, tillater jeg meg å komme med et faktum vedrørende IP adresser:

Noen nett-leverandører velger å gjøre noe som heter NAT (Native Address Translation) på ip-adresser idet nettverkspakkene forlater nett-leverandørens nettverk og går ut på det generelle internettet. Andre gjør det ikke.

For de nett-leverandørene som NAT'er vil det se ut som om alle kundene sender fra samme IP adresse (evt fra en tilfeldig valgt adresse av f.eks 252 forskjellige).

Et eksempel på leverandør som NAT'er er Lyse internett i Stavangerregionen.

Et eksempel på leverandør som ikke NAT'er er NextGenTel.

For de leverandørene som ikke NAT'er har ikke en kunde samme IP adresse dag ut og dag inn. IP adressen tildeles via noe som heter DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). Dvs at IP adressen blit tildelt tilfeldig ut fra f.eks 65532 forskjellige, og gjelder en time, en dag eller en uke (dette er opp til nett-leverandøren).

Noen brukere har fast IP adresse. Dette er en tjeneste man betaler for. For disse er det imidlertid en smal sak å skru av den faste IP adressen og benytte en tilfeldig DHCP adresse om man vil opptre 'anonymt' i en periode.

Så - ikke hopp på konklusjoner basert på IP adresse, den er ikke det samme som et telefonnr.

(og - er siv. ing data og jobber med dette, det er ikke basert på rykter og antakelser :-) )

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...