Jump to content

Hva er egentlig D5L kurs?


Tallisman

Recommended Posts

Jo, det heter D5L.

Navigasjonsdelen er vi ferdige med på Baatplassen kurset hos Poseidon. Meget, meget nyttig og interessant.

 

Om man har D5L sertifikatet kan man føre båt over 15 meters lengde, max 50 Brt. Brt er et volummål. Grensen går vel et sted rundt 70 fot eller deromkring. man kan også føre - om jeg husker rett - passasjerbåter under 15 meter med maks 12 passasjerer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Derfor: hvis interessen er stor nok så stiller jeg meg gjerne til disposisjon for et lignende opplegg fra høsten av + D5LA for de som måtte ønske å sikte mot stjernene :seeya:

Ser ut til at Poseidon er klar for det - om interessen er stor nok.

 

Jeg kan på det sterkeste anbefale kurset - på tross av at sensor ennå ikke har sagt sitt om eksamen

Link to post

Må bare slutte meg til Bitteliten. Jeg har alltid drasset meg meg kartene i båten og vært optatt av at jeg kan jo bruke dem :cool:, det har jeg trodd i alle fall. Har imidlertid oppdaget mange nye ting jeg ikke var klar over. Jeg har lært masse på kurset, på tross av hva slags dom sensor feller om en ukes tid.. :eek:

Hyggelig samling var det det også, :drink:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Takker!

Da regner jeg med at han flagger kurstilbudet her

når tiden nærmer seg :smiley:

Takk for interessen :wink:

Jo, hvis baatplassen fortsatt er villig til å stille dette utmerkede forum, med tilhørende fasciliteter til rådighet så er planen min å komme sterkt tilbake med nytt D5L-kurs. Men det er et omfattende kurs, med et svært pensum som skal gjennomgåes og bearbeides, så det er ikke noe man tar på "en halv fridag".....

Kurset passer godt som vinteraktivitet for de aller ivrigste blant båtfolket - og hvis det finnes mange nok av den sorten må vi forsøke å få til noe i høst :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Må bare slutte meg til Bitteliten. Jeg har alltid drasset meg meg kartene i båten og vært optatt av at jeg kan jo bruke dem :cool:, det har jeg trodd i alle fall. Har imidlertid oppdaget mange nye ting jeg ikke var klar over. Jeg har lært masse på kurset, på tross av hva slags dom sensor feller om en ukes tid.. :eek:

Hyggelig samling var det det også, :drink:

 

Lykke til men la oss få høre hvordan det gikk på eksamen,er nok flere av oss som har lyst på det sertifikatet

Link to post

Poseidon!

 

Jeg er klar over at dette er et omfattende kurs.

 

Har tidligere sagt fra meg en påmelding hos en av dine konkurrenter :blush:

fordi tidsklemma tok meg igjen.

Men dette kurset skal jeg ha, det er kun et tidsspørsmål (bokstavelig talt) :wink:

 

Jeg har forstått at kursoppfølgingen foregår via internett,

og det gir jo nye muligheter.

 

Det ligger sikkert beskrivelser av tidligere kurs et eller annet sted her,

men kanskje du kan gi en oversikt over hvordan en fremtidig gjennomføring

vil kunne bli organisert vha selvstudium,møtekvelder, tidsplan, beregnet

tidsforbruk, osv. ?

Link to post
Det ligger sikkert beskrivelser av tidligere kurs et eller annet sted her, ....

 

Ja, det ligger diverse beskrivelser, med spørsmål og svar fra potensielle deltagere. Jeg vil anta at du får ganske meget info med å kikke HER.

 

En liten tilføyelse basert på vinterens erfaringer. I det D5L-kurset som nå går oppfordret jeg til at man dannet lokale grupper rundt i landet hvor man kunne samarbeide om stoffet i kjellerstuer og båtforeninger. Det har jeg inntrykk av at har virket stort sett veldig bra og jeg vil derfor oppmuntre enda sterkere til at man gjør det samme en eventuell neste gang. Det ser ut som om gruppedeltagerne hjalp hverandre med stoffet på en god måte, der hvor de som satt alene av og til kunne "kjøre seg opp i en krok".

 

Men kom bare tilbake hvis du ellers skulle lure på noe i denne forbindelse.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg ser at det ved årets Sjøen for Alle (16. - 25. mars ) tilbys intensivkurs D5L,

 

se: http://www.norboat.no/index.php?page_id=69...;article_id=843

 

Hvordan dette er mulig - ut fra de erfaringer jeg har hatt de siste 4 månedene med pugging av båtstoff -

 

er vanskelig å forstå.

 

Jeg holder en betydelig knapp på systemet til Poseidon.

 

Poenget må vel være at man skal lære noe som virker over en viss tid - og ikke bare få et sertifikat.

 

Andre synspunkter?

Link to post

Jeg holder en betydelig knapp på systemet til Poseidon.

 

 

Det tror jeg du gjør rett i. Det er nok en god del mer fordypning, og dere blir vel ganske overkvalifiserte i den andre enden.

 

Jeg har selv for endel år siden lest D5 som brevkurs, og det er ikke det store hokuspokuset.

Riktignok har jeg ikke løst sertifikatet fordi jeg ikke fant et sted å ta eksamen uten å betale full avgift til en annen kurstilbyder samt at simulatordelen ble svindyr.

Link to post

Hmmm... påmeldingsfrist 28 februar, nettkurs og så samling pluss eksamen 16-23 mars, deretter instrumentkurs....

 

Høres hektisk ut, ja. Det går sikkert for de som er i stand til å sette av hele dagen og vel så det til dette, men kunne ikke tenke meg å gjøre det selv.

 

Siden knappen du holder på er betydelig, Roald, er det plass for meg også å holde på den, eller må jeg skaffe min egen? :wink:

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Etter et langt liv som frtidsbåteier, hvor jeg trodde at jeg hadde "noe" peiling, har jeg nå oppdaget hvor lite jeg egentlig hadde av kunnskap. Til tross for båtførerbevis ol.

 

Ser fram til sommeren og mange turer med Astor hvor jeg skal praktisere det jeg har lært.

 

Takk så langt, Poseidon!

 

Inge


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Hvordan dette er mulig - ut fra de erfaringer jeg har hatt de siste 4 månedene med pugging av båtstoff - er vanskelig å forstå.

 

Tja, hvordan kan dette være mulig???

Ikke vet jeg, selv om jeg mener å kjenne rimelig godt til de kravene som stilles for gjennomføring av slike kurs. Det kunne nok svare seg å sjekke med Sjøfartsdirektoratet at dette spesifikke kursopplegget virkelig er godkjent - for det ville jo være alvorlig surt å kaste bort tid og penger på å få et vitnemål som i verste fall blir underkjent.

 

Ellers så takker jeg ærbødigst for alle hyggelige tilbakemeldinger, både med og uten knapper :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Hvordan dette er mulig - ut fra de erfaringer jeg har hatt de siste 4 månedene med pugging av båtstoff - er vanskelig å forstå.

Si det. Det er åtte dager med syv timer hver dag. Det er langt fra kravet, men de skjøter på med et nettkurs. Dersom nettkurset bare er i forkant av undervisningen blir det farlig tynt, men fortsetter nettkurset til slutten av april henger det nok på greip. Den skjulte kostnaden er at du må ta deg en uke fri fra jobb, og du må regne med ganske hardt selvstudium med nettkurs så lenge det varer.

 

Jeg foretrekker nok å følge Poseidons tempoplan. Det er ikke noen katastrofe om privatlivet krever litt oppmerksomhet nå og da, og vi får brukbar tid til å fordøye stoffet.

Link to post

http://fairline.no/?did=9180708

Her er stedet for den som har det travelt. Så må man regne med å bli loggført av en selger eller to.

For ikke å snakke om risikoen for å bli gjeninfisert av trefotsyken.

Ser frem til neste tur til Stavanger i mars, og har i en tid siklet på D5LA. Ikke fordi jeg trenger sertifikatet, men på grunn av kurset i seg selv(Det blir selvfølgelig også med Poseidon).

Link to post

Under vurdering av D5L, pass også på eksamensgebyrer. En del har X antall examner, og tar X antall pr. eksamen. Jeg går for tiden på D5L med Norsk Maritim Skole, og her har vi kun en eksamen. Totalpris på hele kalaset var 9.900,- (tilbud via AOF i Fredrikstad). Da var alt inklusive (eksamensgebyr, materialer) og instrumentkurs på Kielfergen frem og tilbake i topp-lugarer. Eneste vi trenger utenom er passer, blyant og skrivesaker. Alt vi får blir også til odel og eie etter kurset.

 

Dette var riktignok et begrenset tilbud, men pass på prisen, sjekk også at kurset er godkjent.

 

Ellers vet jeg at Norsk Maritim Skole også har intensivkurs på 1 uke. Her foregår kurset hele dagen i en hel uke + en overfart med kielferge for instrumentkurs...om det er noen som har det travelt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
...Ellers vet jeg at Norsk Maritim Skole også har intensivkurs på 1 uke. Her foregår kurset hele dagen i en hel uke + en overfart med kielferge for instrumentkurs...om det er noen som har det travelt.

Jeg skjønner heller ikke at de klarer å gjennomføre dette på 1 - en - uke. Sjøl tok jeg "Kystskipperen" (litt mere enn D5L) på et år på Marintek for noen år siden (15 ansatte ved instituttet): En onsdagskveld (5 timer) i uka, fra september til sist i mai + simulatorkjøring på SMS-anlegget i Trondheim (radar og bro), samt navigasjonsskolen (=brosimmulator). Nevner i tillegg at vi kunne ta lett på matte+++ da laveste utdannelse på kandidatene var ing.-skole...

Det jeg prøver å si er at kurs som har lengre varighet, kanskje gir bedre innlæring av stoffet.

Tror nok at opplegget til Poseidon er meget bra! :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...