Jump to content

Hva er egentlig D5L kurs?

Tallisman

Recommended Posts

Tviler ikke et sekund på opplegget til Poseidion i det hele tatt. Hadde det ikke vært for at jeg måtte reise litt, så hadde jeg vært med på det første kurset selv.

Etter hva jeg hørt ang. dette intensivkurset, så var et vistnok OK å gjennomføre, selvom det var mange timer sammenhengedes hver dag. Å gjøre noe annet i "pausene" som å sjekke e-mail osv. var vist helt tabu. Men opplegget er godkjent, og da sitter man vel igjen med noe kunnskap etterpå i hvertfall.

Du må også huske på at det alltid er noen bedrifter som trenger folk med D5L. Å ansette en person, for så å ta kurset over et halvt år er for mange arbeidsgivere uaktuellt. Da er det bedre å sende vedkommende bort en uke og komme tilbake med alt i hånden.

Under vurdering av D5L, pass også på eksamensgebyrer. En del har X antall examner, og tar X antall pr. eksamen. Jeg går for tiden på D5L med Norsk Maritim Skole, og her har vi kun en eksamen. Totalpris på hele kalaset var 9.900,- (tilbud via AOF i Fredrikstad).

Det er klart at denne opplysningen kan være av interesse for mange her på BP.

Er det slik at du nå har fått D5L sertifikatet og at hele regninga inklusive Kiel-turen kom på kr. 9.900?

Synes det er fint om du kan bekrefte at totale kostnader for en av Sjøfartsdiektoratet godkjent D5L eksamen kom på kr 9.900. (Og hva er varigheten av eksamen, skriftlig + muntlig?)

Dette liogger i så fall "milevis" under de økonomiske rammene som fremkommer på nettet - samt muligvis også eksamenstid .

Har du også tilbud på D5LA - og hva er i så fall prisen?

Og undervisningstiden.

Og eksamenslengden?

Her var det mange spm. Dette er det jeg vet.

Norsk Maritim Skole arrangerer massevis av kurs, både intensiv og kveldskurs. Vanligvis koster overnevnte kurs 17.000,- om jeg ikke husker helt feil. Da er dette eks. examensgebyr på ca. 1000,-, men inklusive alle kursmaterialer (foruten skrivesaker, passer osv). AOF har et 50 års jubileum, og i den forbindelsen arrangerte de kurset til 9.900,- inkl. eksamen. Forutsetningen for NMS var at AOF da stillte med lokaler, annonsering, innkreving osv.

Tidsmessig, så startet første undervisning nå for ca. en uke siden og kjører fortløpende fram til st.hans.

Førstehjelpskurs er inklusive, og så er det også en del undervisning underveis på Kielfergen samt instrumentkurs på boren.

Dette var som sagt et begrenset tilbud og kommer ikke igjen. Kurset er også fullt med fler på venteliste. Hva som er tider, hvor lenge man skal lese de forskjellige osv er jeg ikke så kjent med. Vet at hele opplegget er godkjent av sjøfartsdir med gode marginer.

Se forøvrig: http://www.norskmaritimskole.no/terminliste.php

og http://www.norskmaritimskole.no/fritidsbat...r_veldskurs.php

• 1 måned senere...
Som du ser står det D5L under både Hallarons og min avatar - vi tar begge dette sertifikatet hos Baatskolen POSEIDON - på nett via baatplassen.no. Anbefales på det sterkeste!

Mvh,

Kjell

Hvordan havner man i D5L grupen?

Ser i flere tråder her at det er de som har D5L og noen som har D5LA sertifikatet men vi er ikke i deres grupe.

Bare lurte på hvorfor, burde Kanskje vert en plass i profilen der man kunne merke av for kompetanse bevis.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

For de som bor i Grenland, Kragerø området kan jeg nevne at det er også muligheter for å ta kurs her. Har gått et kurs i vinter. Begynnte i september og siste eksamen er nå den 22 mars. Arrangør av kurs er Olle Jonny Eriksen's Maritime Kurssenter i Porsgrunn. Meget bra kurs med gode og erfarne lærere. Det snakkes også om oppstart av et nytt kurs til høsten.

:eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Får bare håpe noe har klistret seg fast i planeten.

Det går nok fint skal dere se. :yesnod:

Lykke til med eksamen til dere alle sammen. :cheers:

Det er bra at noen tar disse kursene, kanskje det er fler som blir motiverte til å gjøre det samme. :smiley:

Her ombord har vi fått kursmatriell til båtfører kurs som et velferdstilbud til de som er interisert på båten.

Vi er jo ca 70 stk ombord og skifter folk hver 2 uke. Så kan hende vi får kurset en del før sommeren.

Flott tilnærming Miranda III.

Sammen klarer vi å gjøre hverandre bedre som båtførere.

Kanskje Ingar til og med finner et visuelt symbol for å markere medlemmer med ulike sertifikater som VHF, båtførerprøve o.a.

Teknisk sett burde vel det la seg gjøre?

Hva sier Ingar?

Hadde ikke vert noen dum ide, men da burde det kanskje vert en måte å dokumentert sertifikaten på?

Noe som ikke burde bli for mye jobb, scane inn div sertifikater og sendt som vedlegg ti rette vedkommende på mail? :confused:

Kanskje :confused:

Signaturen er en løsning. Mulig det også lar seg gjøre å lage noen symboler man kan velge mellom.

Men noen kontroll fra vår side kan det ikke bli snakk om.

Jeg er usikker på hva medlemmene mener om dette. Noen vil kanskje kvie seg for å delta i diskusjoner der de andre deltagerne innehar spesielle kvalifikasjoner, som f.eks. D5L.

Noen vil kanskje også ønske eget symbol for de som er sivilingeniører innen elkraft. (når det diskuteres jording..) Eller metallurgi når det gjelder korrosjon. Eller de som er Skippere av yrke.

Min umiddelbare reaksjon er at jeg er skeptisk...

Kunne vert artigt å høre hva andre mener om dette.

Dette er vel en side for lystbåter og ikke yrkesbåter, og ingen er vel mer kunskapsrike forde om de har tatt noen kurs.

Hvor jeg jobber så hører vi etter på de unge når de kommer med tanker og ideer. Det kalles for utvikling og forbedring. Er imponert over mange av de unge som kommer som ombord til oss. De ser nye og mange ganger enklere måter å gjøre ting på en oss som har holdt på i noen år.

Er ikke det tanken på denne nettsiden også, og dele erfaring og synspunkter?

Erfaringsdatabase kalles det vist for.

For meg personlig er Båtplassen det beste nettstedet for båtfolk. (Kona er ikke så begeistret, bruker vert ledige stund her :rolleyes: )

Kystskipperkurs anbefales på det sterkeste. Tok yrkesskippereksamen via brevkurs og helgeundervisning for 15 år siden. For min del var oppgaveløsning på egenhånd og tvungne innsendinger løsningen. Laste og losselære/slakke tanker osv. er glemt men navigeringen sitter fortsatt og har vært til stor glede siden.

Min umiddelbare reaksjon er at jeg er skeptisk...

Jeg kan ikke helt se hensikten, nei.

Hvilke sertifikater den enkelte av oss har er ikke så veldig interessant. For diskusjonene i forumet er det nok mindre interessant enn hvor stor båt vi har, og det er ikek så veldig interessant det heller. Det er mer interessant om vi har seil eller motorbåt, eller begge deler, og i hvilken kant av landet vi vanligvis ferdes.

Hva kurs angår anbefaler jeg D5L på det nest varmeste uansett båtstørrelse, og båtførerprøven på det varmeste. Av andre interessante kurs så vil nok mange seilere ha stor nytte av et meteorologikurs (ikke nødvendigvis D5LA-pensum).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Enig med Sjøtummel og andre som har uttrykt skepsis. Noe av sjarmen ved båtplassen er at vi får uttrykke oss med vårt eget nebb og uttale oss på bakgrunn av vår egen kompetanse. Den gruppedisiplinen som ligger i det må vi beholde, og da blir det skjevt dersom noen gis en form for "license to kill" gjennom angivelse av at enkelte har mer formell kompetanse enn andre.

Som det heter hos dikteren:

Ett er et Soekart at forstaa, en andet et Skiib at foere.

Men så var det å forstå dette pensumet på et nivå akseptabelt for sensor innen 78 timer, da!

Laholm

Jeg håper Poseidon og Båtplassen vil forsøke å få igang et nytt D5L kurs til høsten. Går ut fra at det ikke er bare meg som har lyst på å prøve seg.

Det er vel tvilsomt at jeg får bruk for det med det første, siden snekka fortsatt står i naustet :lol:

Men kunnskapen er som kjent lett å bære.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Bruk for det får du sikkert. For min del har jeg ingen planer om å skaffe meg båt over 15meter, men har lært utrolig mye nyttig på kurset, og det er egentlig veldig lite av stoffet som kun er aktuelt for båter over 15meter....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg håper Poseidon og Båtplassen vil forsøke å få igang et nytt D5L kurs til høsten. Går ut fra at det ikke er bare meg som har lyst på å prøve seg.

Ja, du er ikke den første som ymter frempå . . . . .

For min del har dette vært et spennende kurs, siden det er aller første gangen noe så omfattende som D5L kjøres via nettet. Jeg har selv lært utrolig mye om hvordan ting bør gripes an - og fremfor alt: hvordan det kan gjøres bedre neste gang :smiley:

Så hvis baatplassen.no mener at vi bør fortsette, så er jeg klar!

Dessuten har mange av vinterens kursdeltagere etterlyst en fortsettelse med D5LA; og vi har vel langt på vei bestemt oss for å kjøre gjennom det i løpet av neste vår :smiley:

Bruk for det får du sikkert. For min del har jeg ingen planer om å skaffe meg båt over 15meter, men har lært utrolig mye nyttig på kurset, og det er egentlig veldig lite av stoffet som kun er aktuelt for båter over 15meter....

Mange takk for hyggelig tilbakemelding! Som du er inne på; det meste av stoffet er ikke knyttet opp mot noen grense på 15 meter, det meste av det vi går gjennom er generelt anvendelig - og jeg får utallige kommentarer i retning av at det blir enda mer interessant å være ute i båten når man har en "dypere forståelse" av navigasjonen, en del skipsteknisk innsikt og bedre kjennskap til sjøveisreglene og mye annet som vi må forholde oss til.

Hvis det skulle bli aktuelt med nytt D5L-kurs, og D5LA for den del, så har jeg også gleden av å fortelle at vi har enda bedre bekvemmeligheter å tilby her i Stavanger ved at den tidligere Nattruten SANDNES nå er innkjøpt og står til vår disposisjon med 130 lugarer og et godt utvalg av flotte 1950-talls salonger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg er klar jeg, under forutsetning at du ikke starter på nytt kurs i vår. Er allerede nettstudent og skal hale inn 60 studiepoeng i løpet av våren, så det er liten plass for noe ekstra kunnskap akkurat nå :crazy:

Tviler vel egentlig på at jeg noen gang kommer til å eie et fartøy som vil kreve et D5L sertifikat, men det vil jo vere en stor tilfredsstillelse å vite at jeg kunne det :cool:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...