Jump to content

Hva er egentlig D5L kurs?

Tallisman

Recommended Posts

Kansje Poseidon kan åpne en ny tråd der han legger ut info om dagens D5L kurs, og hva det vil kreve av eventuelle deltagere. Både i kr, oppmøter og selvfølgelig innsats. Og så får vi loddet stemningen blant medlemmene, om det er interesse nok for en ny runde. Eller er det for tidlig å tenke på det nå?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Et par ting:

For det første håper jeg som D5L-deltager hos Poseidon at det blir en videreføring i form av D5LA. Jeg har meldt meg på - dette har høy prioritet.

Det andre er at det utvilsomt har kommet frem svært mange interessante kommentarer på D5L-området.

Jeg tror det i dag er registrert omlag 2100 innlegg fra deltagerne som tar D5L eksamen nå til lørdag, noe som tilsvarer et snitt på ca 47 innlegg per deltager.

I tillegg kommer alle obligatoriske innsendelser av besvarleser på oppgaver.

Jeg har fundert på om innleggene bør gjøres tilgjengelig for alle medlemmene på BP.

Utvilsomt er mange av innlegene svært opplysende i det de er skrevet av svært kunnskapsrike båtfolk. Jeg har i alle fall lært nesten mer av disse i forhold til de ordinære innleggene her på BP. - Og det sier ikke så lite.

Imidlertid er mange av innleggene skrevet i forhold til de oppgavene vi har fått fra Poseidon.'

Jeg formoder at Poseidon har et visst forretningsmessig forhold til oppgavene - som jo er hans inntekstgrunnlag,

slik at det ikke kan forventes at disse gjøres alminnelig tilgjengeølig for alle.

Men det er min oppfatning - i dag.

Flott, vi ønsker abs. å bidra med det vi kan til tiltak som er med på å øke sikkerheten på sjøen. :smiley:

Jeg takker og bukker - dette er baatplassen.no på sitt aller beste.

Da er vi praktisk talt igang :smiley::smiley: men først må vi få unnagjort helgens samling og en forhåpentlig lang og god båtsommer; og så starter vi D5L-kurset en gang i oktober . . . .

Jeg gleder meg allerede :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kansje Poseidon kan åpne en ny tråd der han legger ut info om dagens D5L kurs, og hva det vil kreve av eventuelle deltagere. Både i kr, oppmøter og selvfølgelig innsats. Og så får vi loddet stemningen blant medlemmene, om det er interesse nok for en ny runde. Eller er det for tidlig å tenke på det nå?

For å begynne med det siste; tenke må man gjerne, jeg tenker båt hele året. :smiley::smiley: Men kurset kan som nevnt ikke begynne før til høsten.

Hva det vil kreve kan kanskje best besvares med å referere til at det som "vanlig kurs" inneholder 120 timers undervisning. De vanlige kursene mine går med en kveld pr uke fra oktober til april/mai. Jeg tror nok at de fleste legger minst like mange timer inn i hjemmearbeidet som man bruker på selve kurskveldene.

Når det gjelder kroner så må jeg få tenke meg om litt, og det vil også avhenge delvis av hvor mange som blir med. Men vanligvis ligger D5L-kursene i området 10K til 20K, ja bortimot 30K - vi satser på å holde oss i nederste del av den skalaen :smiley:

Det kurset som nå fullføres har hatt 3 "obligatoriske innsendinger"; det er noe som jeg må gjøre for å dekke kvalitetssikringskravene i forhold til Sjøfartsdirektoratet. Vi har også lagt inn to weekendsamlinger i Stavanger, fredag til søndag, for å ha repetisjon, praktisk seilas og selvfølgelig eksamen . . . .

Se gjerne Baatskolen POSEIDONs hjemmesider for nærmere informasjon om skolen og kursene vi driver - eller spør......

Ja, det gikk fort :smiley:

Påmeldingene til høstens D5L-kurs begynner allerede å komme inn . . . .

Det er bare til å gi seg til kjenne, enten ved IM, eller vanlig mail til jan@baatskolen.no så blir dere registrert - og så tar vi ny kontakt når kursstarten nærmer seg.

Hvor mye erfaring bør en ha før en starter kurset?

For å raskt opparbeide et forhold til en del sentrale begreper, spesielt innen navigasjon, feks. styrte-, seilte- og beholdne kurser, er det en fordel, men absolutt ingen betingelse at du har noen år bak deg på sjøen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor mye erfaring bør en ha før en starter kurset?

Ja, her er jeg nok enig med Wicma; at man trenger interesse og pågangsmot mer enn forutgående erfaring. Men samtidig er det klart at de som har vært mye i båt sikkert får "a-ha-opplevelsene" tettere enn andre - og trolig får mer ut av kurset.

Det ser forøvrig ut for at du har Stavanger som hjemsted, og da har du også muligheten for å følge et av de "vanlige" D5L-kursene som starter i oktober, med ukentlige samlinger for gjennomgang av nytt stoff, kombinert med oppgaveløsning i fellesskap. Der har vi det skikkelig kjekt; se gjerne bildene på hjemmesiden og tilbakemeldingene i Gjesteboken.

- og jeg får utallige kommentarer i retning av at det blir enda mer interessant å være ute i båten når man har en "dypere forståelse" av navigasjonen, en del skipsteknisk innsikt og bedre kjennskap til sjøveisreglene og mye annet som vi må forholde oss til.

Absolutt riktig! :yesnod: Noe jeg sjøl erfarte (selv om det ikke var gjennom Poseidon´s opplegg).

Samt at man automatisk TENKER litt anderledes, både underveis og i havn.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Nå har de fleste levert besvarelsene på de 4 siste fagene til D5L i den undervisningen som har gått i regi av Båtplassen 1006/07 og som har vært organisert av Poseidon.

Jeg sitter på et hotell like ved eksamenslokalet - som er Gamle Salten, et bevaringsverdig skip med flotte utforminger.

Det har en egen virkning å utføre eksamen ved å være i et så maritimt miljø.

Det er nesten umulig å "stryke" når man har sjøen som nærmeste miljø.

Mer utførlige rapporter kommer nok etter hvert.

Igjen har Poseidon vist en nærmest uforståelig evne til å skape entusiasme for lærebokstoff som flere i utgangspunktet oppfattet å være av noe mindre interesse.

Vi har forøvrig skapt et økonomisk overskudd som etter hvert overføres til Båtplassen - kanskje til inspirasjon for andre som vil utføre lignende fellesarrangementer.

Det ble et pent økonimisk overskudd fra 1. kull som har tatt D5L serifikat via Båtplassen orgianisert av Poseidon.

Sydvesten kommer tilbake med det eksakte beløp - tror jeg. Det ble i alle fall et 4. sifret beløp.

Uten at deltagerne på 1. kull D5L - BP har gitt sitt tilsagn, legges noen bilder ut fra samlingen i Stavanger i helgen 23. - 25. mars 2007.

Først oversikt over undervisningslokalene - Gamle Salten: Ved å se på neste bilde skulle det være mulig å identifisere Gamle Salten.

(Damen har på dette bildet akterenden i motsatt retning av slik hun ligger på neste bilde).

GamleSaltenStart.jpg

Dernest bilde av selve båten: Stolt Dame fra Bodø (?)

GamleSalten.jpg

Vi har holdt til i et maritimt miljø - her en av de maritime butikkene like nær Gamle Salten:

MaritimButikk.jpg

Her er flere av deltagerne under forberedelse til første undervisningstime:

Forberedelse1.jpg

Forberedelse2.jpg

Deltagere1.jpg

Deltagere2.jpg

Trening på memorering av dagslyssymboler: kakene har ikke riktig farge (hva er korrekt farge?), men kan alle medlemmene på BP se hvilket dasignal dette skal forestille?

Pepperkaker og sirupsnitter kan brukes til mye.

dagsignal.jpg

Her undervises i Stabilitetslære - med hjelp av Poseidons fremstilling fant vel alle fort ut at det ikke var så klokt å la festdeltagere ombord klatre opp på øverste tak ombord.

Stabilitetslaere.jpg

Eksamen har begynt. Her er Poseidon "Himself" påvei med læskende vann til eksamenskandidatene i 2. klasse oppholdslugar akter:

Laerermedvann.jpg

Det var taler både fredag og lørdag. Først vises fra fredag - hvor det holdes tale og overrekkes gave (det blir vanskelig for 2. kull D5L - BP) å "matche" debbe gaven).

Tale1dag.jpg

Og bilde av noewn deltagere under talen:

Tale1dag3.jpg

Her ett av bildene jeg tok fra lugaren en av kveldene - hyggelig å bo i et maritimt miljø:

IMG_3088.JPG

Og her et annet:

IMG_3095.JPG

Dersom det ikke blir for mange protester fra de andre deltagerne, blir flere bilder lagt ut på denne tråden.

Det er spennende bilder fra selve eksamen og eksamensmiddagen med taler og gaveoverrekelse.

Poseidon har til og med laget et utrolig flott dikt for anledningen.

Poseidon har til og med laget et utrolig flott dikt for anledningen.

"Dikt" var nå sterkt sagt; jeg hadde bare rørt sammen noen linjer på et slags dialekt, i et fattigslig forsøk på å formidle litt av den stoltheten og gleden jeg følte over å få en så kjempeflott helg sammen med en slik utsøkt samling av ekte, gode båtfolk.

Derfor må jeg bare enda en gang få lov til å takke dere alle sammen for alle gode ord og positive tilbakemeldinger, og en spesiell takk til roaldbj som frivillig tok på seg oppgaven som fotograf og som deler så rundhåndet av bildene han tok - jeg kan godt forstå hvis de som ikke deltok er en anelse misunnelige :wink::wink:

Her er de omtalte linjene:

I dag mens eg jekk rundt på Salten å tusla,

mens håve å tankar på tomgang dei pusla.

Da kom det så for meg, så enkelte seie;

at jammen e’ folkå på baatplassen greie!

Her komme dei reisande, lenger enn longt,

de krølle seg sammen og bur sabla trongt.

Allikavel påstår de, adle isamen,

at detta va’ kjekt - kanskje unntatt eksamen ......

Men hvis ein nå prøve å tenka litt lenger,

så e’ livet långt mer enn pintronge senger.

For her har de slete, på kvar sine kanter

med navigering i fire kvadranter.

De va’ i Stavanger i midt-vintermørke’

og i kunnskapen viste de slett ingen tørke!

Og når det ikkje holdt til å ta fra de motet

- så leste de masse om dieslar så sote’

For meg har det vore ein vinter og vår,

te å huska så lenge eg rusla og går.

For her har me’ båtfolk av prima sortering

som har bevist sin kunnskap i båt-navigering.

Eg tar av meg hatten og huå og allslags

for så flotte innsats; det e’ ikkje kvardags!

Men nå har me’ klart det, me kom oss i mål;

med beundring så sei’ eg: Gratulera - og skål!

Jeg ser allerede med spent forventning frem til neste D5L-kurs, for ikke å snakke om å få denne flotte gjengen med på D5LA - det blir virkelig stas :flag::flag:

Takk til Jan for et prikkfritt arrangement.

takk til Fran - rem - og tassen for trivelige onsdager hjemme hos hverandre gjennom en kald vinter. Disse onsdagene har kortet ventetiden for sjøsetting betraktlig. Og ikke minst takk for fin drahjelp gjennom tungt stoff og vanskelige studer. :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er endelig kommet hjem etter en fantastisk helg på Gamle Salten.

Det har vært lærerikt fra begynnelse til slutt.

Har hatt praktisk utsjekk i dag, for et vær.

Sjøen var helt oljet, solen skinte, og det var bare å nyte dagen.

Takk til alle for en fin helg.

Takk til alle for en hyggelig samling. Det er ekstra hyggelig når vi begynner å bli skikkelig kjent.

Eksamen er jeg vel ikke helt alene om å være spent på hvordan har gått, men lander vi på beina denne gangen også tror jeg interessen for et D5LA kurs er stor

Må også få takke for atter en utsøk "samling". Ser frem til D5LA til våren, selv om jeg skulle ønske vi bare kunne kaste oss over den med en gang...

Men har forståelse for at Poseidon gjerne vil ha solen på himmelen slik at vi får noe ut av det..

Svein H

Det ble et pent økonimisk overskudd fra 1. kull som har tatt D5L serifikat via Båtplassen orgianisert av Poseidon.

Sydvesten kommer tilbake med det eksakte beløp - tror jeg. Det ble i alle fall et 4. sifret beløp.

Det er riktig dette ja, det ble samlet inn noen kroner til drifter av baatplassen.no etter initiativ fra Astor... vi hadde visjoner om å passere 2000 kroner, men det ble med visjonen der. 1950 blanke norske kroner vil bli oversendt baatplassen.no i løpet av uken... :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I løpet av helgen ombord i Gamle Salten, med repetisjon, eksamen og mye moro i forbindelse med D5L-kurset tok jeg også noen bilder. Det var sikkert litt enklere for meg som ikke hadde "eksamensnerver" - min jobb var stort sett unnagjort . . . .

_IMG_1759.jpg

Astor i velkjent positur, på sin faste plass på 2. kl spisesalong

_IMG_1743.jpg

Haber fant seg en stille krok på båtdekket, og tok bare med seg det aller viktigste på bordet

_IMG_1740b.jpg

Magbolme er alvorlig fordypet i eksamensoppgaven

_IMG_1736.jpg

Her er det Perlen som ved hjelp av blyantene sine forsøker å skape klarhet i en uklar vikepliktsituasjon

_IMG_1747.jpg

Wicma og Troll 20 fant seg svært så godt til rette i skinnsofaen på 1 kl. Røkesalong

Jeg har flere bilder, og kan godt legge ut mer hvis noen har lyst til å få et inntrykk av hva som foregikk i Stavanger sist helg :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Litt mer fra eksamen på D5L sist helg .....

__IMG_1737.jpg

Her er det Xerb som fintenker for å løse eksamensoppgavene, samtidig med at han sikkert drømmer om å hente sin 60-fots skonnert hjem fra Spaniens land . . . .

__IMG_1745.jpg

Sydvesten fant seg også sin vante plass og smiler megetsigende mens han biter i blyanten :wink:

__IMG_1741.jpg

Fjellbonden er en solid kar på alle måter, og for sikkerhets skyld har han tatt med Gjende kjeks som nødproviant

__IMG_1739.jpg

Det skal godt gjøres å finne mer maritime omgivelser enn båtdekket på Gamle Salten når man skal holde kurs for Fritidsbåtskipper!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...