Jump to content

Hva er egentlig D5L kurs?

Tallisman

Recommended Posts

Det ser forøvrig ut for at du har Stavanger som hjemsted, og da har du også muligheten for å følge et av de "vanlige" D5L-kursene som starter i oktober, med ukentlige samlinger for gjennomgang av nytt stoff, kombinert med oppgaveløsning i fellesskap[/url]

Jeg startet jo først på nettkurset, men syntes til tider at det var litt vanskelig å motivere seg til å lese så mye som man burde, og følte at jeg etterhvert "datt litt av lasset".

Var så heldig at jeg fikk tilbud av Jan om å delta på vanlige forelesninger på ene kurset som går her i Stavanger, og dette var en aha-opplevelse for meg :yesnod:

Har ikke så altfor mye bakgrunn fra sjølivet. Bortsett fra en lang, nydelig fjorårssesong med rundt 70 overnattingsdøgn ombord, så hadde jeg heller lite kunnskap i "bagasjen".

Første eksamen gikk over all forventning, og det er nok mye pga at jeg fikk følge en forelesningsform som passet meg bra :flag:

Og D5L-boka blir med på sjøen som påskelektyre, for nå må det pugges til neste eksamen :wink: !

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Hei igjen Submiss,

mange takk for hyggelig hilsen!

Du er absolutt inne på noe med at det blir et "bedre" kurs, og iallefall lettere å følge, hvis man har anledning til å være med på vanlig klasseromsundervisning. Ikke minst fordi man da sitter og løser oppgaver sammen med sidemann, eller i større grupper.

Derfor er jeg full av beundring for de som nå har fulgt med på nettet en hel vinter, noen har arbeidet moen-plett-alene, og allikevel legger frem minst like gode resultateter som dere som har fulgt vanlig kursopplegg!

Tilbakemeldingene fra deltagerne og holdningen til ledelsen her på baatplassen gjør at jeg allerede er igang med å planlegge nettkurset for neste vinter - og vi har faktisk 10 påmeldte i dette øyeblikk :flag::flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Da spørs det ikke om det blir noen turer til Lundsvågen på meg før eller senere. Jeg har de fleste av D5L bøkene som selges enkeltvis. Er det disse som brukes i opplegget, eller er det en bok som dekker alt. Regner uansett med at det ikke er dumt å ha lest litt i disse (da de dekker pensum) før kurs.

Hvordan er veien til D5L sertifikat? Er det "bare" å bestå deleksamenene og så få utstedt bevis, eller er det og en praktisk del? Spiller det noen rolle at deleksamener er tatt over flere år?

Takk til Jan for et prikkfritt arrangement.

takk til Fran - rem - og tassen for trivelige onsdager hjemme hos hverandre gjennom en kald vinter. Disse onsdagene har kortet ventetiden for sjøsetting betraktlig. Og ikke minst takk for fin drahjelp gjennom tungt stoff og vanskelige studer.

Ja jeg melder meg på der så har jeg fryktelig lyst på VHF Eksamen og D5LA så Astor vi klarer en vinter

med kaffe og kaker og noe kalt oppskåret til vi :yesnod::yesnod:

Lykke til med utsettet i morgen. :sailing::flag:

Kommer med noen flere bilder - tar det i litt flere steg.

Først noen fra kveldsdiskusjonene fredag.

IMG_2989.jpg

IMG_2990.jpg

IMG_2993.jpg

IMG_2996.jpg

IMG_2999.jpg

IMG_3004.jpg

IMG_3006.jpg

IMG_3008.jpg

IMG_3009.jpg

IMG_3013.jpg

Nå begynner avsluttende eksamen - så da tar vi flere bilder i en ny "batch"

IMG_3021.jpg

Eksamen til siste 4 fag i D5L har startet - mye maritim kunnskap er ombord i Gamle Salten

Eksamensnervene under full kontroll - godt utsyn til havna og lanterneføring med dagsignaler.

IMG_3025.jpg

Oppgavene skal snart deles ut

IMG_3026.jpg

IMG_3027.jpg

Første mann har levert - Astor åpenbart i storform

IMG_3028.jpg

Typisk båtfolk etter avlagt eksamen - kunnskapen må sjekkes med fasit

IMG_3031.jpg

Gamle Salten - nobel båt....

IMG_3032.jpg

Som er godt fortøyd

IMG_3035.jpg

Nobelt baugmerke - eller hva det nå heter....

IMG_3037.jpg

Flere pålitelige deltagere....som kontrolerer stabilytetsberegninger?

IMG_3039.jpg

Fint at noen av oss dobbeltkontrollerer svarene.....

IMG_3048.jpg

Kunne ikke dy meg, mange bilder fra maskinen - maskintelegrafen nede er viktig...

IMG_3058.jpg

Hva svarte du på.....båtforlk prater om båt.....

IMG_3111.jpg

Allerede i gang med forberedelse til D5LA

IMG_3112.jpg

Er det grunn til å være så blid?

IMG_3123.jpg

Bordet dekket for kveldens festmiddag - men den får komme i nytt vedlegg

IMG_3129.jpg

Hvordan er veien til D5L sertifikat? Er det "bare" å bestå deleksamenene og så få utstedt bevis, eller er det og en praktisk del? Spiller det noen rolle at deleksamener er tatt over flere år?

Poseidon har all verdens detaljer om dette, men i utgangspunktet er det ikke mulig å bare gå opp til eksamen. Du må følge et godkjent kursopplegg, men Sjøfartsdirektoratet har godkjent flere varianter.

For å løse ut D5L-sertifikat må du også dokumentere praksis med båt over en viss størrelse, men her er det åpnet for å gjøre en utsjekk med sertifikatpliktig båt. Nok en gang har Poseidon alle detaljene.

Ligger det noen eksempler på eksamensoppgaver noe sted?

Ja, vi har flere forskjellige oppgaver liggende på den delen av baatplassen som D5L-kurset har brukt som klasserom. Men jeg ber om forståelse for at de ikke legges i åpent forum.

Da spørs det ikke om det blir noen turer til Lundsvågen på meg før eller senere. Jeg har de fleste av D5L bøkene som selges enkeltvis. Er det disse som brukes i opplegget, eller er det en bok som dekker alt. Regner uansett med at det ikke er dumt å ha lest litt i disse (da de dekker pensum) før kurs.

Jo, det ville selvfølgelig være kjekt om du ble med på kurs i Stavanger. Om det blir Lundsvågen eller noe annet sted vil vise seg i løpet av sommeren. Det blir iallefall D5LA hos AkerKvaerner på Buøy om mandagene frem til jul og D5LA på baatplassen etter jul . . .

Mht bøker så har jeg valgt å benytte den som heter Fritidsbåtskipperen av Gunnar Ulseth. Den er riktignok full av feil, men det bruker vi som et konkurransemoment i pedagogikken :wink: Fordelen med den boken er at der har man sånn ca alt-i-ett, og det er i det minste en økonomisk fordel.

Vi som driver private skoler har ikke anledning til å ta privatister til eksamen. Det er det bare de offentlige skolene som har lov til! Derfor må du nok belage deg på å følge et godkjent kursopplegg. Det med GODKJENT er meget viktig, for etter den berømmelige Røkkehistorien er sjøfartsdirektoratet blitt meget nøye på at alle varianter av kursopplegg skal foregå etter en forhåndsgodkjent prosedyre. I verste fall ender man opp med å bruke både tid og penger på kreative D5L-kurs, som så blir underkjent ved søknad om sertifikat.

Nei, man har foreløpig ingen "foreldelse" for eksamener til D5L eller D5LA.

Ja jeg melder meg på der så har jeg fryktelig lyst på VHF Eksamen og D5LA så Astor vi klarer en vinter

Det må vi klare å få til - og tilbehøret høres jo også fristende ut :wink::wink:

Poseidon har all verdens detaljer om dette, men i utgangspunktet er det ikke mulig å bare gå opp til eksamen. Du må følge et godkjent kursopplegg, men Sjøfartsdirektoratet har godkjent flere varianter.

Nettopp; det er som beskrevet ovenfor. Det finnes diverse godkjente varianter, men det finnes også noen kreative som IKKE er godkjente . . . .

For å løse ut D5L-sertifikat må du også dokumentere praksis med båt over en viss størrelse, men her er det åpnet for å gjøre en utsjekk med sertifikatpliktig båt. Nok en gang har Poseidon alle detaljene.

For å løse D5L-sertifikat må man kunne dokumentere på en troverdig måte at man i minst 3 år har disponert og brukt regelmessig en båt på minst 8 meters lengde.

Alternativet hvis det kniper med f.eks båtstørrelse er å gjennomføre "Praktisk utsjekk".

Alt dette er relativt grundig beskrevet på mine hjemmesider.

Men har dere ellers spørsmål skal jeg selvfølgelig gjøre mitt beste for å svare.

Lykke til med utsettet i morgen. :sailing::flag:

Så, så Halvard! Først må jeg vite at jeg har klart D5L. Jeg har tatt ut det meste for å gjennomføre dette kurset. Jeg har aldri vært noe skolelys. Derfor tror jeg at D5A blir vel optimistisk for en utvadra Jeløyagutt.

Jeg kan vel stikke innom på onsdagene å smake på hjembaksten i alle fall?! :cheers:

Og gjerne noe "koldt oppskåret" også takk.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Noen bilder fra den avsluttende festmiddagen lørdag kveld med taler og latter - og god mat - og mye båtprat:

Vi er åpenbart i et maritimt miljø.

Her skal vi senere ta D5LA eksamen.....

IMG_3083.jpg

Middagen begynner.......

IMG_3142.jpg

Flere middagsgjester.....

IMG_3143.jpg

1. taler med gave...

IMG_3158.jpg

Takketalen... med et uventet dikt skapt for anledningen

Maritime elskere kan åpenbart elske andre kunster enn de maritime.................

IMG_3166.jpg

Takketale - Poseidon har med ektefelle og en av de hjelpsomme sønnene............

IMG_3173.jpg

Her er en av gavene............

IMG_3185.jpg

3. taler....

IMG_3190.jpg

Ekte latter?

IMG_3192.jpg

4 taler.....

IMG_3210.jpg

Og takk for en flott båthelg -

i en flott maritim by -

i et flott maritimt miljø

-med utsikt mot viktige verdier.......

StavangerHavn.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)

Litt mer bilder fra den berømmelige eksamen . . . .

__IMG_1751.jpg

En Laholm, som etter eget utsagn er "Tungt bygget, senere påbygget. Med lav G og god GM." (Det er nok en fordel å ha gått gjennom D5L-pensum i skipslære for å ta poenget :wink::wink: )

__IMG_1760.jpg

Hvis man ikke slipper ut for å skifte vann på propellen, så gjør det seg alltid med en dose kjølevann på hjernevindingene....

__IMG_1756.jpg

Det kan nok ha sine fordeler å være revisor når man skal holde styr på alle de tall som spretter frem i skipslæren etter hvert som folk flytter seg opp på hyttetaket ombord.

__IMG_1750.jpg

Enda et par stødige karer som har funnet seg kremplassen, på 1st klasse røkesalong

Med D5L-eksamen på noen dagers avstand begynner vel nervene å krype tilbake innunder huden, slik at man tåler et par bilder til uten å få rykninger i skrivehånden . . . .

__IMG_1738.jpg

Quantum er laaaaangt inne i en problemstilling omkring en intrikat vikeplikt mellom to seilskøyter på ulike halser . . . .

__IMG_1762.jpg

Tassen sikret seg et eksamensbord med TV, men han fikk neppe tid til å se hverken Norge rundt eller Stjerner i sikte :wink:

__IMG_1761.jpg

'rem' er urokkelig; han tviholder i blyanten og løfter ikke blikket fra eksamensoppgaven.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...