Jump to content

Sjekk at båten din er godt nok sikret mot kraftig vind !


olpi

Recommended Posts

Tok en runde i noen havner idag og ser at flere båter er dårlig sikret mot sterk vind. Noen har benyttet treplanker opp mot fernderlisten, og disse har veltet i natt. En del står på krybber som har alt for dårlig bredde i bunnen, og vil kunne velte ved kraftig vind/vindkast. Å sikre ekstra med planker opp mot fenderlist er en falsk trygghet når disse lett velter når båten beveger seg i vinden.

En i vår havn hadde forsøkt seg med lastetropp som skulle sikre disse plankene fra å velte. Det fungerte svært dårlig og også disse lå strødd på bakken idag.

 

Så min oppfordring er - Sjekk at båten er godt nok sikret!

 

Været blir ikke alltid slik det værmeldingen melder - av og til blir det mye værre!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må bare si meg enig med siste taler.

Følg med!

 

Her på Aker Brygge var det forrige uke 2 båter som sleit seg fra fortøyningene, resultatet var skader på 3 båter såvidt jeg fikk med meg, i tillegg til mindre skader på brygga..

 

Og i dag ble det skader på brygga som resultat av været!

Link to post
Share on other sites

Har vært rundt og sett på båter til salgs denne vinteren, og jammen er det mange som vannsjøtter dyre båter gjennom vinteren. En 2 år gammel båt som var lagret ute var så fuktig under preseningen (ingen utluftning) at det var frosne vanndammer rundt dashbord og på teakflater! En annen hadde hatt preseningen av flere ganger og så også ut deretter. Var å kikket også nå i helga. Av båtene på opplagsplassen var det tre som stod åpne med presening som var blåst av og hadde tydeligvis stått slik i flere dager. Vi snakker ombåter til over millionen! Nei, en skal jammen vurdere grundig hva en kjøper etter denne vinteren. Utrolig at så mange ser så lett på å ta vare på så store verdier!

Link to post
Share on other sites

Mener jeg så en seilbåt til på skakke i Holmestrand i dag, i tillegg til de 2 på bildet.

Trist og komme i havna og se slikt, var forøvrig noen der nede og sjekket bukkene sine

 

Står en til på skakke og støtter seg mot naboen. De sto fortsatt oppreist i går kveld.

Krybbe som har delvis kolapset. Ser så ustabilt ut at jeg ikke turte å gå bortil.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

kveld sørlig opp i sterk kuling 20 m/s. Enkelte regnbyger. Tirsdag etter hvert vestlig liten kuling 12. For det meste delvis skyet, oppholdsvær. Utover ettermiddagen stort sett pent vær. For det meste god sikt.

 

Bølgehøyde: 3.5 - 5 meter, tirsdag minkende til 1.5 - 2 meter.

 

Noen vindobservasjoner klokka 19 : (20 sommertid)

Jomfruland: SSV 13

Svenner: -

Færder: SSV 16

Gullholmen v/Jeløya: S 12

Strømtangen v/Fr.stad: S 15

Nord-Koster: SV 12

Måseskär: SV 15

Skagen: SV 10

 

Fra Met.no

 

Så vinden har vel ikke gitt seg ennå.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Var og så på båten i dag - den lå fint.

Gikk litt rundt i havnen og kikket og fant ut at vinden ikke kan ha tatt så mye der. Mye festing av lettpresenning/plast som ikke ser ut som vil holde særlig i sterk vind, men alt var på plass. Endel presseninger som hadde samlet opp mye vann, men det er ikke vinden sin skyld.

Så en stor skjærgårdsjeep av merke windy som lå ute uten noe som helst beskyttelse over seg. Tror det skal ta litt tid å tørke opp de stolene...

Link to post
Share on other sites

Sitter selv hjemme og ser ut på min båt som står sålangt som den skal men jeg er jo like redd hver morgen for hva som skjer i nattemørket. Båten står slik til at den har fått prøvd seg skikkelig på vindens herjinger men bank i bordet - preseningen sitter som den skal fast over båten uten å ha revnet. Og når jeg skriver at båten har fått prøvd seg i vinden så mener jeg at denne er plassert høyt i terrenget og vind fra S, SV, V, NV, N blåser rett i sidene og bakenden på båten. Overlever båten min dette så da vet jeg ikke hva som skal til for at den skal bukke under.

Kan vel bare skrive under på at vinden her på vestlandet er noe for seg selv i disse dager. Så har vi regnet i tillegg. Sydenturen i vinterferien er allerede i boks kun for at sjelen skal få tørket opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Har nabobåten din vært dårlig fortøyd?

Folk har såpass mange meninger og teorier om fortøyning at jeg egentlig ikke har lyst til å svare, men i et forsøk på å være litt diplomatisk så kan jeg jo antyde at vinden slo litt uheldig ut. (En annen måte å unngå å være for direkte er kanskje å antyde at det er flere båteiere i nærheten som setter sin lit til brest uten strekkavlastere.)

 

Ettersom jeg :sleep: er det ikke mye å fortelle, men du verden så mye lyd det er i et bauganker... :eek:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...