Jump to content

Nye dieselmotorer


Geir V.

Recommended Posts

Vet ikke så mye om dieselmotorer.

 

Men; etter å ha bodd i Østerrike en periode vet jeg godt hvor Steur kommer fra iallefall.

Der nede er de store på lastebiler og traktorer (mange traktorer!!)

Fabrikken i Graz produserer de større 4-hjulstrekkere for Daimler-Chrysler, MB G-wagen, MB ML, Jeep (for det europeiske marked tror jeg ) osv...

 

Ellers vet jeg lite, men de er iallefall ikke en liten produsent fra Ugga-Bugga.

 

mvh

 

Barsk 1 :confused:

Link to post
Share on other sites

Har overhodet ingen erfaring, men slik jeg har forstått har disse motorene topp og blokk i ett stykke. Vil anta at det er en grunn for at ingen andre "vanlige" produsenter benytter denne løsningen.

Eller har det kanskje bare med pris å gjøre?

 

Husker jeg feil, eller var det ikke OMC som for noen år siden lanserte monoblokk motorer. Var dette egentlig Steyr?

 

Ellers så har/hadde vi 3 Steyr-eiere her, ifølge denne meningsmålingen (alle var fornøyde):

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1048206272

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker rett så var det Steyr = OMC, ja.

 

At ingen andre bruker det kan jo ha å gjøre både med at det er ganske nytt og evt patenter. Når noen får det til så høres dette jo ganske lurt ut: i de fleste tilfeller er det vel pakningen som er årsaken at toppen må tas av, eller? Da kan man kanske leve med at det blir litt mer komplisert når det er noe annet som svikter.

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Steyr har produsert både biler (tidligere), traktorer mye annet. Mener de ble etablert på begynnelsen av 20 tallet. Når det gjelder monblokk teknologi så er vel det de som har opphavet på denne teknologien i likhet med pumpedyse teknologien som V.A.G bruker i sine motorer og høytrykksinjeksjon av diesel. De er nok langt fremme teknologisk sett, og diselmotorene deres er nok også gode. Det eneste negative jeg har hørt om de er brukne motorfester slik som jeg beskrev på det samme innlegget hos Båtmagasinet i dag.

 

Det som muligens mangler av erfaringsdata er vel langtidsdrift og hvordan disse motorene er etter noen tusen timer. Det er vel neppe et så mange av disse motorene som har gått så langt at vi kan få et representaivt utvalg for å konkludere.

 

Det er jo forholdsvis rimelige motorer i innkjøp hvis vi sammenligner med de japanske og svenske konkurenter, hvordan total økonomine blir vet man vel ikke ennå.. Jeg tenker også litt på verksteder, service, garanti og reklamsjoner. Univa er vel ikke blant de største i Norge og dette er jo også momenter som man bør ta med i en totalvurdering....

 

For meg så blir nok prisen en viktig faktor når valget skal tas, siden jeg skal ha to stykker....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått, er kvaliteten på motorene upåklagelig, nøyaktighet og kvalitetskontroll under produksjon skal være meget høy.  Det er også nødvendig, på en motor med så pass høy effekt på 3,2l sylindervolum.  Grunnkonstruksjonen er derimot "gammel" dette er ganske riktig motoren OMC satsa på da de i sin tid ville inn på diesel-markedet.  Nå var det andre ting enn kvaliteten på motorene som gjorde at OMC avslutta dieseleventyret omtrent før det var kommet i gang.

 

Jeg har en mistanke om at man etterhvert vil se noen havarier på disse motorene i enkelte båter; pga relativt høy effekt, installeres motorene i tunge båter som enkeltinstallasjon, dette skjedde også i sin tid med BMW 180 hk (uten sammenligning forøvrig).  Man markedsførte motoren med effekt på 180 hk kontinuerlig, den ble montert som enkeltinstallasjon i f.eks. Scand 32, eieren la spaken i bånn og motoren sa takk for seg etter få timer.  Nå er jeg klar over at dette i hovedsak ble forårsaket av for liten kapasitet på kjølesystemet, og at verden har gått videre siden 1986, men allikevel; 3200 ccm/246 hk på 5 tonn båt.....  Det er vel en grunn til at Volvo sine ingeniører har øket sylindervolumet betraktelig på de nye modellene sine?

 

Forøvrig er Steyr en bedrift av "fiin gammel aargang", min gamle far hadde en Krag-Jørgensen rifle med Steyr låskasse fra 1886 eller deromkring

Link to post
Share on other sites

Først må jeg understreke at jeg vet lite om Steyr, men ikke null og nada.

 

Tror man at Steyr er rimeligere enn en tilsvarende Yanmar, er det faktisk feil.

 

240 hester - 4100o/min - 3,2liter sylindervolum - 310 kg tørrvekt.

 

På full guffe utvikler denne motoren enorme mengder varme - som alle andre dieseler med omlag 40% virkningsgrad. Forskjellen på denne og mange andre er at motoren raser rundt med over 4000 omdreininger, har et lite sylindervolum og veier bare 310 kg. I en slik situasjon er det ingen ting som heter en lett overoppheting. Det heter totalt motorhavari.

 

For å forhindre kaos, er det en del styringselektronikk som bl.a. skal ta ned turtallet til halvparten hvis noe skulle skje. Vet ikke helt hvordan dette fungerer, verken i teori eller praksis, men det kan Univa sikker alt om.

 

Det er fristende med mange hester og lite vekt. Men...... Det er slik at steiker du biffen, er en skikkelig jernpanne tingen, pga varmen og varmekapasiteten i en stor jernklump. Slik er det med en dieselmotor også. Man trenger et visst minimum av 'jernpanne' for å lede varmen vekk fra brennkammeret og trygt ut i kjølevannet uten at noe lettmetall-greier blir så varmt at det kanskje deformeres.

 

Innen 10 år får vi antagelig se om Steyrs lette motorer klarer biffen. Det kan utmerket godt hende og ingen ting er bedre. De har jo produsert mange motorer lenge, selv om noe er nytt i båtsammenheng.

 

Inntil videre er jeg føre var og ser med skeptiske øyne på et høyt turtall som skaper slitasje og lite vekt i forhold til effekten. Ikke bra hvis motoren skulle få antydning til febertokter.

 

Lotus

 

(som sier dette og samtidig har relativt lite kjennskap til motorer generelt og denne spesielt)

 

Sammenlign med Volvos nye marinmotorer. Her er det mye som er forskjellig. Hvorfor tar man ut relativt lite effekt? Man kunne sikkert tatt ut mye mer?

Link to post
Share on other sites

....., men slik jeg har forstått har disse motorene topp og blokk i ett stykke. Vil anta at det er en grunn for at ingen andre "vanlige" produsenter benytter denne løsningen.

Min kommentar er litt ute på sidelinjen når det gjelder akkurat disse motoren.

 

Men det må allikevel være lov å minne om at både Sleipner og FM allerede før krigen, og langt ut på 1950-tallet hadde små bensinmotorer med sylinder og topp i ett stykke. (Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om også deres "søskenbarn" Marna hadde samme løsningen, men jeg tror nesten det.....)

 

Uansett; som "nyhet" hører løsningen til blant de eldre :smiley:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke mekaniker. Men..

 

Er ikke poenget med en monoblokk, nettopp det at motor skal kune tåle større temperaturutfordringer, jfr. Lotus' skepsis til bla. kjølekapasitet.

 

På andre moderne motorer er vel toppen i aluminium og blokka i støpejern. Da disse oppfører seg forskjellig mht temperatur, har vel også toppakningen en tendens til å bevege på seg for så å ryke??

Link to post
Share on other sites

Først må jeg understreke at jeg vet lite om Steyr, men ikke null og nada.

Tror man at Steyr er rimeligere enn en tilsvarende Yanmar, er det faktisk feil.

Her tror jeg nok at Lotus vet like lite om priser som han vet om Steyr generelt.  :wink:

Siden jeg faktisk har innentet pristilbud på Steyr 236 motor komplett med gear og intrumentering og gjor det samme med Yanmars 4LH-STE (222 Ahk) og 4LHA-DTP (184 Ahk)

Begge Yanmar motorene er dyrere enn Steyrs sine.

 

Faktisk tilbud fra Univa, Arendal og Brevik Motor, Brevik uten avgifter til staten:

Steyr 236 (206 hk) kr. 112.765 fra Univa Arendal via E-mail (september 2002)

Steyr 246 (232 hk) kr. 122.926 fra Univa Arendal via E-mail (september 2002)

Yanmar 4LHA-DTP (184 Ahk) kr. 145.000 fra Brevik motor fra butikk (juni 2003)

Yanmar 4LH-STE (222 Ahk) kr. 154.000 fra Brevik motor fra butikk (juni 2003)

 

Jeg regner ikke med at Univa har øket sine priser med 30.000 på 9 måneder, men man vet jo aldri. Uansett så skal jeg innhente et nutt tilbud fra Univa. Jeg har tilbud fra en utenlansk leverandør på 236 motoren på 15.000 USD eller 106.000 kroner. Venter på tilbud fra Yanmar i Asia også... på 222 hk.

 

Slik som jeg kan se av dette så er Steyr rimeligere enn Yanmar, det er mulig at Lotus er av en annen oppfatning.  :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Corrrect me if I'm wrong:

 

Samme effekt, samme virkningsgrad -> samme varme, uansett turtall.

 

Høyere turtall -> mer mekanisk slitasje dersom samme slaglengde (gjennomsnitlig stempelhastighet er vel avgjørende for mekanisk slitasje)

 

Så dobbelt turtall kan nok kompenseres med lav slaglengde som kan kompenseres med større stempeldiameter eller flere sylinder ved behov.

 

Er jeg på jordene?

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg nok at Lotus vet like lite om priser som han vet om Steyr generelt.  :wink:

Siden jeg faktisk har innentet pristilbud på Steyr 236 motor komplett med gear og intrumentering og gjor det samme med Yanmars 4LH-STE (222 Ahk) og 4LHA-DTP (184 Ahk)

Begge Yanmar motorene er dyrere enn Steyrs sine.

 

Faktisk tilbud fra Univa, Arendal og Brevik Motor, Brevik uten avgifter til staten:

Steyr 236 (206 hk) kr. 112.765 fra Univa Arendal via E-mail (september 2002)

Steyr 246 (232 hk) kr. 122.926 fra Univa Arendal via E-mail (september 2002)

Yanmar 4LHA-DTP (184 Ahk) kr. 145.000 fra Brevik motor fra butikk (juni 2003)

Yanmar 4LH-STE (222 Ahk) kr. 154.000 fra Brevik motor fra butikk (juni 2003)

 

Jeg regner ikke med at Univa har øket sine priser med 30.000 på 9 måneder, men man vet jo aldri. Uansett så skal jeg innhente et nutt tilbud fra Univa. Jeg har tilbud fra en utenlansk leverandør på 236 motoren på 15.000 USD eller 106.000 kroner. Venter på tilbud fra Yanmar i Asia også... på 222 hk.

 

Slik som jeg kan se av dette så er Steyr rimeligere enn Yanmar, det er mulig at Lotus er av en annen oppfatning.  :rolleyes:

Tror ikke du kan sammeligne disse prisene direkte. Er man f.eks. båtbygger på Sørlandet, kjøper man motorene henholdsvis av Yanmar Norge  eller av Univa Arendal. Da er prisbildet betydelig endret. Det blir også prisene på den ferdige båten ut til kunde. Velger kunden Steyr, blir faktisk båten litt dyrere enn med Yanmar, men ikke særlig mye. Mulig Univa har gitt deg en gunstig pris på utførsel i kombinasjon med at de er Norges importør? Yanmar Norge ville antagelig ikke gi deg en pris i det hele tatt?

 

Kanskje de som har Steyr kan bidra med noen priser?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vurderte Steyr 246 lenge, vurderte denne mot Marinediesel (GM V8). Fikk tilbud på denne, (Steyr) uten drev, på rett i overkant av 200.000,- inkl. mva og HK, fra Rogaland Lystbåtservice. Hadde i tillegg en ringerunde til folk som hadde kjøpt denne motoren, for å høre hvordan de hvar fornøyd med den.

Fikk bare positive svar fra alle. Hadde vært lite tull med den. Og hadde der vært tull, ordnet Rogaland Lystbåtservice opp uten problem.

De fleste problemene med denne, var for dårlig dieseltilførsel, da dieselpumpen trenger litt å jobbe med.

 

Alle jeg snakket med (valgte ut helst de med samme båtstørrelse som meg, ca 29 fot), og tilbakemeldingene var, de var godt fornøyd med motoren, og kjempefornøyd med Rogaland Lystbåtservice, så her har noen Volvopenta forhandlere i distriktet noe å lære, ref. tidligere innlegg her.

 

Jeg har hatt en forespørsel her, ang Marinediesel, takker for alle svar.

 

Hva jeg valgte? Har bestilt en nesten ubrukt KAD 300, så jeg håper jeg ikke har behov for mye service.

Link to post
Share on other sites

Hovedårsaken til at Steyr-motoren ikke har løs topp er at konstruktøren plutslig da har veldig mye mer muligheter for å lage gode kjølekanaler uten å måtte ta hensyn til en masse bolter.

 

Det er ingen ny oppfinnelse som Poseidon sier. For noen tiår tilbake hadde Leyland en Fix-head

6 syl flat diesel som var populær til bussbruk.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du kan sammeligne disse prisene direkte. Er man f.eks. båtbygger på Sørlandet, kjøper man motorene henholdsvis av Yanmar Norge  eller av Univa Arendal. Da er prisbildet betydelig endret. Det blir også prisene på den ferdige båten ut til kunde. Velger kunden Steyr, blir faktisk båten litt dyrere enn med Yanmar, men ikke særlig mye. Mulig Univa har gitt deg en gunstig pris på utførsel i kombinasjon med at de er Norges importør? Yanmar Norge ville antagelig ikke gi deg en pris i det hele tatt?

 

Kanskje de som har Steyr kan bidra med noen priser?

 

Lotus

Jeg har ikke spurt spesifikt om priser på utførsel men om priser med og uten avgifter begge steder. Jeg sammenligner kun prisen på dieselmotorer og det var det jeg skrev om i mitt opprinnelige innelgg. Jeg tror det er viktig at man forsøker å sammenligne "epler" og "epler" slik at man kan danne seg et best mulig bilde av hva som er virkeligheten

 

Jeg har overhodet ikke snakket om hvilken pris man må gi for motoren hvis man kjøper en båt i tillegg.  :nono:

 

Du tok heller ikke forbehold om at det var et krav at man var nødt til å kjøpe en båt i tillegg for at Steyr ikke skulle bli billigere enn Yanmar.

 

Slik som jeg kan se det så er selvsagt diss prisene direkte sammenlingsbare siden alle priser omfatter pris gitt av forhandler eller importør i Norge. Prisen fra Univa er høyer enn det jeg må betale for en motor fra en lokal forhandler med tilsvarende gear så om dette er et gusntig tilbud vet jeg ikke. Jeg venter på tilbud fra Yanmar nå i disse dager, har pris på 6LP serien med 260 hk til 19.400 USD som er en brukbar pris, men denne motoren er litt i største laget for min lille båt, i allefall når jeg skal ha to av dem.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

OK. Her har jeg nok feil.

Er man forbruker og kjøper man en Steyr Motor hos en norsk forhandler, blir den rimeligere enn om man kjøper en tilsvarende Yanmar hos en norsk forhandler. Med eller uten avgifter spiller ingen rolle. Forholdet er det samme. Forskjellene er likevel små.

 

 

Sjekket de svenske prisene (inkludert avgifter i svenske kroner)

Begge med ZF45 gir komplett.

 

Yanmar 4LHA-DTP koster 211.182  (oktober/2003 Lidingø Marin) http://www.lidingomarin.se/yanmar/sortiment.htm

 

Steyr 236 koster 208.555 (januar/2003 levert Stockholm)

http://w1.856.telia.com/~u85615436/Prislis...r_prislista.htm

 

Også her er Steyr billigere.

 

I Danmark er Steyr også billiger:

K.K.E. Motorer selger både Volvo, Yanmar, Steyr og Bukh.

http://www.kkemotorer.dk/bukh.htm

http://www.kkemotorer.dk/yanmar.htm

 

Yanmaren koster her 166.625 DKK inkl. mva.

Steyr'en  koster  her  164.575 DKK inkl. mva

 

Begge med ZF 45A gir komplett.

 

Hvilken motor som blir billigst, avhenger nok mer av hvem som spør og hvor de spør.

 

Lykke til med valget.

 

Lav vekt kombinert med mange hester er jo ikke å forakte. Noen ganger er lav vekt og kompakt størrelse helt avgjørende for valget, andre ganger spiller det mindre rolle.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gratulerer med valget av Steyr. Dette er jo fine motorer kompakt med lav vekt i forhold til ytelse. Tror jeg skal snakke litt med forhandler av disse motorene selv en gang til og se hvilket tilbud de kan gi....

 

Regner med at du blir fornøyd med disse motorene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...