Jump to content

Støpe igjen hull etter skroggjennomføring under vannlinje


OnkelDonald

Recommended Posts

Du bør støpe fra begge sider.

Slip kanten skrå utover på begge sider.

Støp først innvendig og start med midt i mellom med 1 lag tykk matte som sitter litt stramt.

Legg deretter 2-3 lag av gangen pga varmeutvikling og styrke.

De siste lag bør være noen cm større enn hullet, og pass på fjern all gelcoat/topcoat før støping.

Når du er ferdig innvendig fortsett utvendig, og det er ikke noe problem og støpe under-opp.

Bare fukt matten før du setter den på plass og bruk en malerkost for å fjerne alle luftbobler mellom hvert lag.

Og avfett godt med aceton føre støping.

Har gjort dette med 3 hull under vannlinjen.

Ved å slipe kant fra begge sider låser proppen seg fra begge sider.

Link to post

Jeg prøvde meg på samme metode som Brage nevner over her i fjor. Det ble et hel%#&! søl. Når hullet var tettet på innsiden skulle det en hel hau med lag med glassfiber til i hullet fra utsiden for å byge dette opp igjen.

 

Nei, jeg valgte å slipe ned kanten på hullet både på innsiden og utsiden. Støpte hullet igjen fra utsiden med tre lag med polyester og glassfiber duk, duken klippet jeg en del større diameter enn hullet, lot dette herde. Så hadde jeg glassfiber sparkel i hullet fra innsiden. Lot dette herde og la 2-3 lag med glassfiberduk og polyester på toppen. Slipte ut og inne og primet det hele. Resultatet ble helt topp og mye enklere enn å bygge opp fra utsiden.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hele denne suppehistoria om den pluggen er noe spesiell. I hullet, som går ut under vannlinja, gikk ledningene til ankervinsjen så hullet var nok rundt 40 mm kanskje og var ovalt i form. Hullet ble boret opp med hullsag for å være sikker på ingen rester av silicon satt igjen. Det må ha vært brukt ca 2 tuber silicon gugge for å tette den gang Lurifaxen monterte vinsjen.

Vi ilte uten opphold i Ørnhilds Karet til Tønsberg Maskinforretning hvor vi kjøpte pluggen som har en mutter utvendig og selve bolten på innsiden av mutteren. Nedsliping av bunnstoff utvendig med vinkelsliper. Utvendig skive med mutter (som er en del av skiva) ble påført solide mengder sika og satt på plass. Samme innvendig,pakket godt med sika rundt hullet med bolten og på selve bolten også. Så på skiva før mutteren ble satt på og alt teitet opp.

Overflødig sika ble dradd av med fingeren for å få jevn fin kant rundt skivene inne og ute og overflødig sika dratt av rundt mutteren. Voila! Ferdig.

Har du duppedingsene og verktøy klare og det er like greit å komme til som,dette er under dørken i aktercabinen så gjetter jeg på tidsforbruket for montering vil være max 20 minutter for 2 mann.

Totalt stod båten på land 3 dager. 1 dag for å fjerne ledningene og gammel silicon. 1 dag for å fjerne nødreparasjoner gjort ute på fjorden,det begynte plutselig å lekke. Så reparsjonen. Siste dagen ble det utvendig stoffing og sjøsetting.

Med litt futt i rompa hadde nok hele suppa tatt ikke over 3 timer. Men det må drikkes svære mengder væske av Kalabarbønner og røyketobakk må fyres opp samt at en jo må snakke med alle de Vise Mennene som lurer på hva guttungene holder på med. :sailing:

Link to post

Ikke dum den mulligan, på mange måter samme prinsippet som jeg brukte, men jeg la først 3 lag med GRP utvendig og slipte dette flatt i steden for plexiplaten. Dette var under vannlinjen så finish her var ikke viktig da det skulle primes og bunnstoffes.

 

Da det var tykt skrog jeg skulle tette valgte jeg å fylle deler av hullet fra innsiden med glassfiber sparkel. La så til slutt flere lag med GRP over hullet med en diameter større enn hullet som vist over.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Dette skulle holde.

Løsningen er sikkert god, men den betinger at man oppnår skikkelig heft mellom gammelt skrog og ny støp.

 

Selv har jeg sansen for å slipe konisk både på innsiden og utsiden slik at man får en plugg som ikke har mulighet til å bevege seg, som også er beskrevet av Brage ovenfor. Dersom man begynner med å støpe utvendig får man et godt grunnlag for å fylle hullet innenfra uten for mye støping "opp ned".

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har ikke tenkt så mye på dette med plugg, men valgte en tilsvarende løsning da jeg så det som naturlig at de første lagene både på innsiden og utsiden burde ha større diameter en hullet.

Men er med på prinsippet.

 

Min erfaring var at det er mye enklere å støpe fra innsiden og ha tyngdekraften på din side og ikke støpe opp ned. Opp ned støping ble for min del mye søl.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Har akkurat tettet en skroggjennomføring (hull) etter innsiden / utsiden prinsippet. Forstår ikke argumentet med søl ved støping opp /ned. Fikk muligens et drypp eller tre med polyester, men i forhold til det generelle sølet det er å arbeide med glassfiber er dette helt marginalt. Skulle jeg derimot støpt en hel båt opp/ned hadde jeg forstått argumentet. For meg ble i allefall sikkerheten ved å ha laget en plugg som ikke kan komme ut viktigere en de tre dryppene.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Ved å slipe kant fra begge sider låser proppen seg fra begge sider.

En glassfiberlapp skal bli ett med skroget, og ikke være en propp. Hvis du lager den som propp, risikerer du sprekkdannelser i skjøten pga bølger eller motorvibrasjoner og dertil lekkasjer.

 

For å lappe polyester, brukes 1:10 dvs er skroget 1 cm tykt, må du ha 10 cm overlapping (skråning). Du kan gjøre dette fra innside eller utside, men må vel på utsiden for å få det glatt anyway. Bruk metoden til mulligan.

 

Grovslipe er lettest med vinkelsliper med pusseskive, finsliping med eksentrier elle plansliper. Husk å bruke alu-rulle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...