Jump to content

"Riktig" pris på moringstau, kause og klemme


Maika

Recommended Posts

Lykkelige omstendigheter gjør nok at det mest blir indre Oslofjord-seiling på meg i sommer.

Jeg har fått låne bøye av en kamerat her, og skal legge nytt moringstau på denne.

Båten har mye vindfang (katamaran), og veier 7 tonn. Det er 8 meter dypt.

Jeg har ikke lyst til å finne båten knust mot fjæresteinene, så jeg tenker jeg kjøper 10 meter 32mm tau, 2 kauser og 2x2 klemmer (to i hver ende).

 

1. Amorosa (som tidligere solgte dette på Hvaler) anbefaler tauklemmer. Hva er forskjell på dette og vanlige wireklemmer, og hvor finner jeg slike?

2. Kompis mener bøylen i moringen (som er to oljefat fylt med jern og sement) er rustfri. Er det sannsynlig, eller er den kanskje heller galvanisert? Og hva hvis jeg bruker galvaniserte kauser på rustfrie bøyler, vil det tæres fort? (Suzuki har tidligere foreslått å tre brannslange utenpå tauet der det festes i bøyla, kanskje det er bedre enn kause?)

3. Er det 35 mm kause jeg bruker på 32 mm tau?

 

Har lett litt rundt på nettet etter priser, og ser at disse er svært varierende.

Det er sikkert forskjell på kvalitet også. Har hørt at Roblon skal være bra, men kanskje det selger vel så mye pga. navnet?

Av 32 mm har jeg følgende valg:

- Telebryggen (Moringstau) 32 mm kr 34,-

- NautiskHandel (JaNett) (Moringsline m/bly, Gjennomprøvet i mer enn 20 år/Plastbelagt) 32 mm kr 129,-

- Åsane Marine og Fritidssenter (Moringsline som er plasttrukket) 32 mm kr 111

- Marin Elektro (Roblon moringsline) 32 mm kr 124

- Maritim (Moringstau med kjerne av bly og et belegg av polyurethan) 32 mm kr 98

 

4. Maritim må da være det beste valget her, hvis jeg ikke skal gå for Roblon-tauet fra Marin Elektro? (For jeg tør vel ikke prøve billigtauet fra Telebryggen?)

 

 

For de interesserte, her er alt jeg fant:

 

Malfix:

Roblon moringstau

20mm kr 65

28mm kr 85

Kause

20mm kr 180

28mm kr 340

 

Telebryggen:

Moringstau

22 mm kr 16

28 mm kr 25

32 mm kr 34

 

Billigtau:

3 sl., Lead Danline med bly

28mm ca. 220m kg pris 50,-/kg (Vanskelig å si hva dette blir for meteren..)

 

NautiskHandel (JaNett):

Moringsline m/bly

20 mm kr 48 (2. sortering)

20 mm kr 69 (Gjennomprøvet i mer enn 20 år/Plastbelagt)

24 mm kr 91 (Gjennomprøvet i mer enn 20 år/Plastbelagt)

32 mm kr 129 (Gjennomprøvet i mer enn 20 år/Plastbelagt)

Kause (syrefast rustfri)

22 mm skr 208

Wireklemme (syrefast rustfri)

22 mm kr 147

 

Åsane Marine og Fritidssenter:

Moringsline som er plasttrukket.

20 mm kr 60

24 mm kr 79

32 mm kr 111

Kause

12 mm kr 51

15 mm kr 72

17 mm kr 62

19 mm kr 92

22 mm kr 112

25 mm kr 182

28 mm kr 265

35 mm kr 265

 

Marin Elektro:

Roblon moringsline

20 mm kr 69

32 mm kr 124

 

Maritim:

Moringstau med kjerne av bly og et belegg av polyurethan

20 mm kr 53

32 mm kr 98

Kause (galvanisert)

12 mm kr 38

15 mm kr 64

17 mm kr 64

19 mm kr 82

22 mm kr 109

25 mm kr 178

28 mm kr 284

35 mm kr 284

Link to post
Share on other sites

Nei dette hørtes for dårlig ut.

Ligger selv på moring med båt som veier ca 8 ton.

 

Her ligger det 3 tons moring med lodd på 500 kg som demper rykninger. Det er en kunst og legge dette opp riktig så jeg fikk profesjonelle til dette med inspeksjon i etterkant fra dykker.

 

Nå har det jo ruska litt i moringen i høst/vinter så den har flytett seg ca 5 meter utover.

Dybden der båten ligger er ca 20 meter, men moringstauet er nesten 40 meter.

 

Jeg sover faktisk om natten med denne løsningen, ikke gjør noen enkle valg/løsninger som du i etterkant vil angre på.

Link to post
Share on other sites

1. Amorosa (som tidligere solgte dette på Hvaler) anbefaler tauklemmer. Hva er forskjell på dette og vanlige wireklemmer, og hvor finner jeg slike?

 

Hei igjen Maika. Vi fikk alt vårt fra Herholdt Andersen i Tønsberg, det var de som også ga oss disse klemmer.

Ligner på wireklemmer, men hadde noen spor som "bet" seg fast i tauet.

Link to post
Share on other sites

Jeg sover faktisk om natten med denne løsningen, ikke gjør noen enkle valg/løsninger som du i etterkant vil angre på.

Det er jeg helt enig i!

Samtidig har jeg vanligvis min båt liggende på Hvaler (riktignok i beskyttet bukt og med gjørmebunn), med kun et par hundre kilo jern som moring, og det har fungert ypperlig.

Der jeg skal ligge nå, vil det kunne bygge seg opp kanskje én meter bølger på det absolutt verste, og bunnen mente kompis var gjørme (oljefatene skal ha sunket halveis ned i denne). Uansett, dette skal jeg ned og sjekke til våren, men det kan nok hende at jeg legger på endel kilo til, for å sove "best mulig" (litt bekymret skal man alltid være:).

 

Både Herføl Marina og Stokken Båt og Motor, legger ut moringer. I tillegg har får du kjøpt utstyret rimelig hos

Båtbua eller butikken som nå er flyttet over på nye Stadion siden i Fredrikstad (LInbua)?

Ja, her i indre Oslofjord kan jeg få Sørfonden til å legge ut en moring, men de skal nok ha rimelig godt betalt for dette. Men jeg skal høre med dem, så kanskje det blir løsningen.

På Båtbua sine nettsider finner jeg ikke noe moringstau i det hele tatt (selv om de helt sikkert kan skaffe det, og sier de alltid vil kunne matche Maritim på pris).

 

Hei igjen Maika. Vi fikk alt vårt fra Herholdt Andersen i Tønsberg, det var de som også ga oss disse klemmer.

Ligner på wireklemmer, men hadde noen spor som "bet" seg fast i tauet.

Hei igjen ja!

Har sendt en mail til Herholdt Andresen om pris, så får se hva de svarer...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Maika. Vi fikk alt vårt fra Herholdt Andersen i Tønsberg, det var de som også ga oss disse klemmer.

Ligner på wireklemmer, men hadde noen spor som "bet" seg fast i tauet.

Fått svar fra Herholdt Andersen nå.

20 mm moringstau for Kr.80.- pr.m inkl.mva

Klemmer galv. 7/8`` Kr.25.- pr.stk.

 

 

Forøvrig har jeg fått en ide:

Hva hvis jeg får Sørfonden slipp til å legge ut to fat til, og fester dem med eget tau i bøya som allerede er festet til to fat? På den måten får jeg 2x2 fat med hvert sitt tau opp til bøya.

Sørfonden sa at hvert av fatene veier 500 kg (300 kg under vann). Hvis jeg går ut i fra at de som allerede ligger der har samme vekt, vil jeg totalt ha 2 tonn + dobbelt tau, noe som vel begynner å likne noe...

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha flere tau mellom moring og bøye er det viktig at de er like lange. Hvis ikke får du ikke utnyttet den økte styrken. Når det korteste strammer, ligger det andre fortsatt slakt. Først når det korteste ryker, blir det belastning på det andre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er to forskjellige momenter som er viktige når det gjelder moring. Det ene er at moringen er tung nok, og det andre er at tauet/kjettingen opp til bøya ikke ryker. Hvis man er overbevist om at tauet ikke ryker, vil en forkatting ha mye for seg, men hvis taustyrken er en issue vil to separate moringer og to tau opp til bøya være det beste. Dette krever at begge tau er like stramme. Det var det siste tilfellet jeg tenkte på da jeg skrev mitt forrige innlegg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...