Belgarath Startet 17.Januar.2007 Del på Facebook Startet 17.Januar.2007 Har en tosylindra bensinmotor som jeg kunne tenke meg å finne en annen turteller til. Problemet er å finne en som kan brukes. Bensinturtellere er rimelige men er som regel gradert til 6-8K o/min. Det er litt i overkant på en motor som har maks 2K. En del dieselturtellere er gradert til 3K og det er mange av de som er direkte lekre, men hva slags signal er W på dynamoen? er det mulig å "lage" et slikt signal på en annen måte. Tror ikke det er mye å finne på dynastarten desverre.. Kunne godt tenkt meg å bygge om til vanlig starter og generator, men Marna'n har ikke startkrans, bare dobbel reimskive.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
TMe Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Sykkelspeedometer kan brukes om digitalt instrument er akseptabelt. Dette har det vært flere tråder om gjennom tiden. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Hei, W Signalet er rett å slett en spenningspuls som er proposjonalt med turtallet, spenningen varierer også med turtallet på 6-12 volt. Om du vil lage noe selv finnes det en ferdig IC (Puls til spennigsomvandler) med navn LM 2917, som er laget for slike signaler. Brukte denne selv engang for å reparere/bygge om en turteller på en buss for mange år siden. Det eneste du trenge i tilleg er et par kondensatorer, noen mtstandere og et instrument. Det må litt testing til for å få justert inn kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Sykkelspeedometer kan brukes om digitalt instrument er akseptabelt. Dette har det vært flere tråder om gjennom tiden. ? Speedometer for turtall? Får du kalibrert de sånn at det viser et "likt" tall da? Hei, W Signalet er rett å slett en spenningspuls som er proposjonalt med turtallet, spenningen varierer også med turtallet på 6-12 volt. Om du vil lage noe selv finnes det en ferdig IC (Puls til spennigsomvandler) med navn LM 2917, som er laget for slike signaler. Brukte denne selv engang for å reparere/bygge om en turteller på en buss for mange år siden. Det eneste du trenge i tilleg er et par kondensatorer, noen mtstandere og et instrument. Det må litt testing til for å få justert inn kretsen. Så dynamoen leverer varierende spenning og denne blir omvandlet til pulser som turtelleren kan skjønne? Vil det ikke da være like enkelt å lage en pulsteller på svinghjulet? (Evt. ta pulsene fra coilen, bare "oversette" de til riktig antall per omdreining) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
index Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 ? Speedometer for turtall? Får du kalibrert de sånn at det viser et "likt" tall da? Hvis du kjøper et sykkelspeedometer med odometerfunkjson (selges til kr. 99,- på Biltema) så kan dette brukes som turteller opp til 2700 o/min hvis jeg ikke husker helt feil. Kjøpte et slik til den forrige båten, men rakk aldri å montere det. Så nå ender det opp på sykkelen i stedet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Hvis du kjøper et sykkelspeedometer med odometerfunkjson (selges til kr. 99,- på Biltema) så kan dette brukes som turteller opp til 2700 o/min hvis jeg ikke husker helt feil. Kjøpte et slik til den forrige båten, men rakk aldri å montere det. Så nå ender det opp på sykkelen i stedet... Jeg kjøpte også et rimelig sykkelspeedometer med turtallsfunksjon og brukte dette til å kalibrerer Faria turtelleren med w-inngang. Faria turtelleren har en justeringsskrue der du kan kompensere for utveksling mellom drev på veiv og drev på dynamo. Utfordringen er at du må ha en referanse når du justerer. Her brukte jeg sykkelspeedometeret. Jeg limte en liten magnet til remhjulet nede på veiva og monterer sensoren til sykkelspeedometer på en brakket slik at den kom nær magneten når den roterer med veiva. Vet ikke om jeg ville valgt dette som en permanent løsning men funket greit til referanse når jeg kalibrerte Faria turtelleren. Sykkelspeedometret hadde ikke problemer med turtall på over 4000rpm. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Belgarath Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 For å spørre litt videre: Noen som vet om pene turtellere som kan brukes på en tosylindret bensinmotor og som har skala ikke over 3000 o/min? For ordens skyld: En sykkelcomputer fra biltema er ikke pen. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
pete Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Wema, VDO og Faria har slike turtellere. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Da må jeg lete videre, de har ikke jeg sett.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
SF Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 (redigert) Antar at du vil ha en enkel turteller som du kan koble med "S" til coilen. Disse har heller ikke jeg sett til 2 slindret motor men det finnes nok. Normalt har disse en liten bryter som du kan velge 4 syl, 6 syl eller 8 syl. Dette da en 4 syl vil ha to gnister/pulser pr omdreining, 6'eren vil ha 3 og V8'eren 4. Denne vil ikke kunne brukes på din motor med mindre du har en dobbel coil og ingen fordeler. Dvs begge pluggen tenner hver gang stempelet er på topp, dette er vanlig på motorsykler. Da kan du bruke en for 4 slindrede motorer da du får to pulser pr omdreining. Du må ellers ha en som er beregnet for en "puls" pr omdreining. Alt, kan du bruke en turteller med mekanisk giver som denne Redigert 18.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Belgarath Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 (redigert) Og hvorfor har ikke jeg sett dette før.. Ikke var den dyr heller. Hmm.. Stikker en tur på Stoa etter lønning.. Redigert 17.Januar.2007 av Belgarath (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
SF Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Husk at du er avhengig av å kunne koble til den mekaniske giveren til en egnet plass på motoren. Jeg hadde selv en lignende turteller på min gamle motor men har ikke prøvd å ettermontere en slik på en motor som ikke hadde en montert fra den var ny. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.