2715e Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Hei Er det noen som kan tegne opp en grei skisse. Som viser 2 paralellkoblede batterier med Beb voltsensitivt rele pluss hovedbryter. Det ene batteriet skal være til "Start" og det andre til Forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 http://www.bepmarine.com/products/inst-710-100a-vsr(web).pdf Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Det var jo en grei oversikt. Nå har jeg bare 1 batteri som både er til forbruk og start. Slik mitt opplegg er nå går ladningen fra dynamoen rett inn på plusspolen på batteriet. Men ved 2 batteriet og med Beb hvor bør jeg da koble inn ladingen fra dynamoen?? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Dynamoen er den enhenten som er merket [Engine] på tegningen. Se ellers - for utfyllende info: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767 Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 (redigert) Er det noen som kan forklare hvordan denne boksen virker, jeg vet at brytern til høyre og venstre er størm av/på, men hva gjør den i mitten :crazy:Får ikke lastet ned bildet, så jeg håper dere forstår hva jeg mener Redigert 18.Januar.2007 av Scand 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Men ved 2 batteriet og med Beb hvor bør jeg da koble inn ladingen fra dynamoen?? Du lar koplingen til lading være som den er nå. I tillegg trekker du en kabel fradenne til BEP'en, og fra den andre skruen på BEP'en til batteri nr. to. Dessuten er det en tynn sort ledning som skal koples til minus. Ikke verre en det, strengt tatt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2715e Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 (redigert) På Beb sitt skjema er det tegnet inn 3 brytere. Nå har jeg bare en hovedbryter. Bør jeg kjøpe meg en slik ny vende bryter hvor du kan velge mellom 1 batt, 2 batt, eller ingen. ?? Den emergency bryteren hadde jeg ikke tenkt å installere... Redigert 18.Januar.2007 av 2715e (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 På BEP sin skisse er det tegnet inn to 1-polet hovedbrytere som er montert mot hvert sitt batteri (+). Du kan sikkert bruke en 4-veis vender (S, F, S+F og null). Uansett må du være obs. på å koble BEP-releet slik som på tegningen. Dette for å være sikker på at du har et batteri koblet mot dynamoen i fall noen skulle finne på å slå av bryterne med motoren i gang (eller om du får feil i bryteren). Dessuten trekker releet ca 10 mA, og vil kunne tappe batteriet over tid med motoren avslått (hvis releet monteres feil). Vær obså obs på å tilpasse batteristørrelsen i fht. ladekapasiteten, jf. tabellen i BEP-skissen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Jeg har en hovedbryter for hver batteribank, men ingen mellombryter for å kople disse sammen. På den måten er det ingen som helst fare for at jeg skal tappe startbatteriet når jeg ligger stille, da alt forbruk er koplet på forbruksbanken. Og BEP'en ligger mellom disse og sørger for å kople bankene fra hverandre når motoren stoppes. Om jeg så en skjelden gang skulle ha behov for å starte på forbruksbanken (lite sannsynlig) så har jeg et sett lange startkabler liggende ombord. Greit å kunne hjelpe andre med startproblemer med også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.