Jump to content

Kobling av batteribank

gunped

Recommended Posts

Det var jo en grei oversikt. Nå har jeg bare 1 batteri som både er til forbruk og start.

Slik mitt opplegg er nå går ladningen fra dynamoen rett inn på plusspolen på batteriet.

Men ved 2 batteriet og med Beb hvor bør jeg da koble inn ladingen fra dynamoen??

Men ved 2 batteriet og med Beb hvor bør jeg da koble inn ladingen fra dynamoen??

Du lar koplingen til lading være som den er nå. I tillegg trekker du en kabel fradenne til BEP'en, og fra den andre skruen på BEP'en til batteri nr. to. Dessuten er det en tynn sort ledning som skal koples til minus. Ikke verre en det, strengt tatt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På BEP sin skisse er det tegnet inn to 1-polet hovedbrytere som er montert mot hvert sitt batteri (+). Du kan sikkert bruke en 4-veis vender (S, F, S+F og null). Uansett må du være obs. på å koble BEP-releet slik som på tegningen. Dette for å være sikker på at du har et batteri koblet mot dynamoen i fall noen skulle finne på å slå av bryterne med motoren i gang (eller om du får feil i bryteren). Dessuten trekker releet ca 10 mA, og vil kunne tappe batteriet over tid med motoren avslått (hvis releet monteres feil).

Vær obså obs på å tilpasse batteristørrelsen i fht. ladekapasiteten, jf. tabellen i BEP-skissen.

Jeg har en hovedbryter for hver batteribank, men ingen mellombryter for å kople disse sammen. På den måten er det ingen som helst fare for at jeg skal tappe startbatteriet når jeg ligger stille, da alt forbruk er koplet på forbruksbanken. Og BEP'en ligger mellom disse og sørger for å kople bankene fra hverandre når motoren stoppes. Om jeg så en skjelden gang skulle ha behov for å starte på forbruksbanken (lite sannsynlig) så har jeg et sett lange startkabler liggende ombord. Greit å kunne hjelpe andre med startproblemer med også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...