Suzuki Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 jeg har fortsatt trøbbel med lenseopplegget mitt, og vuderer drastiske endringer. Jeg har som tidligere nevt, en sånn Whale supersub montert under dørken. Kjølsvinet mitt er lavt, og det er ikke lett å få plass til en pumpe der. Imidlertid er det alltid ting som foregår ombord, og ting og tang havner neddi lensevannet. Tapebiter, brødsmuler, skitt og lort fører til at pumpa tetter seg før jeg rekker si fxxxen. Så; er det noen som kan hjeloe meg litt på veg i tankespinnet her. Jeg vurderer å montere en lensepumpe som har løs inntaksslange, en membranpumpe av noe slag for å få bedre sving over lensingen. Men - denne vil jeg utstyre med et filter før pumpa,sånn at denne ikke tetter seg. Så; er det noen som veit om dugandes " suction strainere " til dette bruket, altså intakssiler som er ganske flate i fasongen ? Eller kan en sånn membranpumpe monteres bare med en slange rett ned i kjøsvinet, og med et filter på slangen før pumpa ? Alternativ jeg isåfall tenkte ut, var kanskje å montere slangen rett ned i kjølsvinet, og sette på et filter ala kjølevannsfilter før pumpa. Dermed kan jeg iallefall komme til for å rense ved behov, på en enkel måte. Idag må jeg skru løs pumpa, og det er en helv... jobb. Noen ideèr, tanker eller forslag ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 1.Mai.2007 Del på Facebook Svart 1.Mai.2007 Hva med å gå til en akvariebutikk og kjøpe seg 40x20cm med 3 cm tykk blåmatte. Det er matte som det lages filter av. Kutt ut i midten til pumpa di og resten ligger rundt pumpa som en sil. Taes opp og vaskes av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 (redigert) Dette temaet interesserer meg. Da det ikke ble noe fullgodt svar, så hever jeg tråden igjen. Jeg skal bytte ut flottøren, og lurer på å benytte WEMA. Jeg har bryter for AV/AUTO/MANUELL. Funksjoner jeg kunne ønske meg når pumpa er i AUTO: - Akustisk varsling når pumpa slår seg på. (Det er mange som har fått havari under drift, da de ikke har vist om lekkasje) - LED lys som viser at pumpa har gått. (Minne) - Alternativt teller ( antall start eller antall sekunder som pumpa har gått). Hvordan lager jeg dette? Redigert 27.April.2010 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Jeg har koblet en siren til flottørbryteren. så når denne får kontakt går det en sirene som jeg hører på "toppen" hvor jeg stort sett sitter. Har autobryter som kan kjøres manuellt. piper fælt når jeg leser manuellt da. Men vil få beskjed hvis jeg tar inn vann under gange. Den første nivå bryteren i denne tråden satt jeg inn først.. Den gav seg uten å virke etter ca ett år, Men jeg visste ikke at den hadde forsinkelse.. Har den enda i motorrommet da, så jeg får teste med litt tålmodighet neste gang jeg er ombord. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Tutti Frutti Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jeg tror ikke løsningen din Pjolter er aktuell for meg! Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 jeg har en slik membranpumpe som med slange på sugesiden og helt ned i kjølsvinet.. på den jeg kjøpte på maritim var det med et filter som plasseres på sugeslangen ( kostet en drøy båtpenge) og ser ut til å funke bra! Dett er satt sammen med en vanlig flotørbryter fra Rule. ( har hatt noen slike fra Rule i div trebåter og de har aldri sviktet meg ) Denne pumpen er jo ikke den mest effektive, så å bruke den som tradisjonell lensepumpe til å ta unna en del lekk, vill jeg ikke tenkt på. Så hos meg ( stålbåt) som det ikke lekker mer enn litt fra akslinger blir det kun til at jeg bruker den til å tørke opp i bunn Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Eg har også kun manuell bryter. Men alarm/sirene tilkoplet flottørbryter som varsler ved innkommet vann. Definnitivt beste løsning. Vekkes om vi sover, eller om det kommer lekkasje under gange. Dessuten såg eg i ein tråd at det er forbudt med automatisk lensing? (hjelp meg her om eg husker rett/feil) red: eg såg noko tidligere i tråden om tilbakeslagsventil.....dette er fy. Da må også lensepumpa/slanger frostsikres om vinteren. Lensepumper skal tømme seg tilbake etter bruk. Redigert 28.April.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tutti Frutti Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 (redigert) Hvilken type lyd-varsling benytter dere? Hadde vært kjekt å ha en led-lampe på instrumentpanelet som "husket" om lensepumpa hadde gått. Nyttig å se på den når man ankommer båten. Men jeg vet ikke om dette er mulig å få til? Redigert 28.April.2010 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Denne tråden ga meg forslag til hvordan jeg tenker å forbedre båten min. Deler det herved med andre som ser nytte av dette.... Jeg har i dag en lensepumpe med auto og manuell. Men har ikke noen form for alarm hvis båten skulle ta inn vann ved overnatting eller gange. Så denne tråden ga meg idé til å kjøpe en ny pumpe med bra kapasitet. Fant denne for en veldig billig penge TBB MARINEMATE Lensepumpe 1100 GPH (4164 l/t for ca 200,-) Denne monterer jeg litt over gammel pumpe med egen nivåbryter. Kobler denne inn på annet batteri enn første pumpe og uten bryter frem for manuell-kjøring. I tillegg setter jeg på en Summer på denne pumpen så det høres når den går. (Summer 93 dB ved 1 m fant jeg på Clas Ohlson til kr 49,-). Hvis jeg skulle ha hatt en helt optimal løsning ville jeg også ha hatt en egen tømmeslange for denne, men tror jeg går for ett Y-stykke og to tilbakeslagsventiler. (Båten blir ikke å ligge ute på vinter så jeg trenger ikke bekymre meg for frostspenging) Holdbarhet på disse billigpumpene vites ikke men, siden pumpen ikke skal kjøres men bare være til ekstra sikkerhet holder den sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 (redigert) Hvilken type lyd-varsling benytter dere? Hadde vært kjekt å ha en led-lampe på instrumentpanelet som "husket" om lensepumpa hadde gått. Nyttig å se på den når man ankommer båten. Men jeg vet ikke om dette er mulig å få til? Det første jeg tenkte nå var: 12V pulsteller. Nulle ut før man forlater båten, og da kan man lese hvor mange ganger pumpa har gått når man kommer ombord. F.eks en slik: Voltcraft PULSE COUNTER 12V Redigert 29.April.2010 av Anna Nym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hvilken type lyd-varsling benytter dere? På huggern å henta gammel bilalarm-sirene..... høres... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Men kan nokon bekrefte lovlighet rundt automatisk lensing? Leste ein plass det var forbudt?! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Om det var ulovlig (noe det kanskje er også for alt jeg vet) ville det vært katastrofe for de fleste trebåteiere i alle fall! I havna der jeg ligger er det en del trebåter, og det "pisser " jevnt og trutt fra dem alle sammen. Artig når jeg er nede og jobber i båten: Først starter en lensepumpe og lenser ut et par liter, tom minutt etterpå skjer det samme i neste båt osv. Nesten så de er synkroniserte... Selv har jeg bare manuell bryter som du har. Synes det er greit å ha kontroll på når den lenser og ikke, det kommer uansett ikke så mye vann inn at det er et problem. Og med gammel motor er det ikke til å unngå at vanne ti kjølen blir lett forurenset, så da er det greit å lense langt fra land synes jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøgang Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Noen som har erfaring med 2 automatiske pumper på samme utløp? Det jeg ser for meg er å ha en ekstra pumpe i reserve litt høyre plassert enn den første. Så tenkte jeg å bruke Y-stykke og 2 tilbakeslagsventiler. Men hvordan gjør jeg dette for å sikre at den ene pumpen ikke pumper vann til den andre. Tenker at hvis begge pumpene går sammtidig, vil tilbakeslagsventilene da fungere? Eller vil en bedre løsning være å ha 2 slanger helt frem til utløpet og så ha Y-stykke rett bak utløpet og lage en svanehals-bøy på begge slangene, eventuelt med en kombinasjon med tilbakeslagsventiler helt på slutten av slangen? Tar i mot tips og erfaringer på dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Høres ut som om det enkleste, sikreste og billigste er 2 utløp. Angående forbud mot lenseautomatikk, så kan jeg godt tenke meg at flere hundre båter i en havn som "pisser" ut dritt fra kjølesvinet hvert andre minutt ikke er særlig populært. Men at det skal være forbudt, det kan jeg ikke tenke meg. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 En liten lensepumpe på laveste punkt som tar normale smålekkasjer. Denne er utstyrt med snill lydgiver (ding-dong) slik at en hører hvor ofte punpa går, og i tillegg nullstillbart teller så en kan se hvor ofte pumpa har gått. I tillegg en STOR lensepumpe høyere opp. Hvis denne går er det noe galt, så da gis skikkelig lydvarsel og i tillegg sendes SMS varsel med GSM. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Hvilken type lyd-varsling benytter dere? Hadde vært kjekt å ha en led-lampe på instrumentpanelet som "husket" om lensepumpa hadde gått. Nyttig å se på den når man ankommer båten. Men jeg vet ikke om dette er mulig å få til? Hei! I innlegg #11 i denne tråden ser du min løsning på dette. Alarmen piper så lenge pumpa går og "legger igjen" varsling i form av en blinkende LED. For det meste "Clas Ohlson-komponenter". Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Jeg har vært inne på samme tanken. Jeg har bare tenkt å bruke et vanlig "Clas Ohlson-rele" som får styrestrøm fra samme vannføleren som starter lensepumpa. En kontakt på releet lukker da og legger pluss 12V til ei varsellampe og ev. en "buzzer". I denne strømkretsen kobler du så inn en bryter som normalt er lukket (åpner når du trykker på den). Hvis vannføleren starter pumpa, legges samtig releet inn og tenner alarmlampa. Releet vil så holde seg selv operert via sin egen kontakt, selv om vannføleren stanser pumpa, helt til du kommer og trykker på "alarm reset"-knappen, og holdekretsen for releet brytes. Dette var idèen rett ut av hodet, men jeg tror ikke det trengs å gjøres mer avansert. Redigert: Jo, litt mer avansert må det nok gjøres... Det må nok settes inne en diode et sted i kretsen slik at ikke releet også legger ut +12V til pumpa og holder denne igang helt til du kommer og resetter. Det må kanskje tegnes litt her.... Redigert 2: - og her er skjemaet: Veldig bra akkurat hva jeg er ute etter Arvid_A! Ett spørsmål, bruker denne kretsen strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 I overvåkningstilstand bruker den ikke noe strøm. Som du ser av skjemaet skjer det ikke noe før nivåbryteren kobler inn relèet. Den strømmen som trengs for selve alarmkretsen (relèet, buzzeren og LEDen) er tilnærmet ingen ting sammenlignet med det som pumpa trekker når den går. Etter at pumpa har gjort jobben og nivåbryteren har slått den av, vil løsningen bare trekke ubetydelige milliampère mens den venter på at du kommer og løser ut "minnekretsen". Da er det kun relèet og LEDen som skal drives. Men OBS! - Hvis du skal lage dette så bruk koblingsskjemaet i innlegg # 11 i tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Hei! I påsken ble "pumpevakta" puslet sammen, montert og testet OK- se tegning nedenfor. Den er litt modifisert i forhold til den skissen som står i innlegg #6, ved at alarmlampa og "buzzeren" er skilt. Virkemåten er følgende: Når flottørbryteren til lensepumpa slår inn og pumpa starter, vil "buzzeren" begynne å pipe. Dessuten tennes alarmlampa og relè R aktiveres. "Buzzeren" vil pipe så lenge vannstanden er så høy at flottørbryteren holder pumpa i gang. Når pumpa stanser vil relèet holde seg selv aktivert og dermed gi strøm til alarmlampa. Lampa vil altså fortsette å lyse - som varsel om at pumpa har vært i aksjon - inntil reset-knappen trykkes inn og bryter holdestrømmen til relèet. Jeg ser forøvrig nå at "Claser'n" har røde lysdioder med "innebygd" blinkefunksjon (art.nr. 36-1206), så det spørs nok om ikke lampa vil bli erstattet med en slik (med en passende motstand i serie). Hei Arvid_A, her er det riktige innlegg # 11 i tråden, som du har lagt inn. Prøvde å rette opp fadesen, men jeg får ikke redigert mitt innlegg #43. Takk for svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Det første jeg tenkte nå var: 12V pulsteller. Nulle ut før man forlater båten, og da kan man lese hvor mange ganger pumpa har gått når man kommer ombord. F.eks en slik: Voltcraft_PULSE_COUNTER God ide!. Linken din fungerte ikke, så derfor har jeg letet opp tilsvarende teller fra en annen nettbutikk. Den er jo så billig at , den kan importeres tollfritt til Norge! KLIKK HER for lensepumpe teller! Redigert 5.Mai.2010 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Her er et lite utvalg av Tellere som teller antall ganger en lensepumpen har startet: Fra ELFA i Norge: kr.159,. Klikk her Fra ELFA i Norge: kr.567,-Klikk her Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Da har pulstelleren kommet som jeg bestillte på nett her i fra! Jeg testet den i går på et 12v batteri og den fungerer som ønsket, skal montere denne på lensepumpen i motorrommet. Men jeg fikk lyst å også montere 1 slik pulsteller på pumpen som ligger under trappetrinnet i cabinen også, men er usikker på om det er mulig på den automatiske pumpen jeg har der.. Jeg en Whale Supersub lensepumpe med innebygd nivåvakt med 3 ledere. (Minus, Manuell, Automatisk) Så jeg lurer på om noen vet om ledingen Manuell og Minus vil gi 12v når bryteren står på automatisk og nivåvakten starter pumpen. Kan selvfølgelig måle dette når jeg kommer hjem fra jobb, men hvis noen har peiling så slipper jeg det:) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 En liten lensepumpe på laveste punkt som tar normale smålekkasjer. Denne er utstyrt med snill lydgiver (ding-dong) slik at en hører hvor ofte punpa går, og i tillegg nullstillbart teller så en kan se hvor ofte pumpa har gått. I tillegg en STOR lensepumpe høyere opp. Hvis denne går er det noe galt, så da gis skikkelig lydvarsel og i tillegg sendes SMS varsel med GSM. Dette hørtes fornuftig ut! Har du et slik oppsett? I tilfelle kunne det være interessant å vite hva du har brukt av komponenter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøgang Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 (redigert) Da har jeg testet om jeg kan bruke pulsteller også på den automatiske pumpen. Så hvis noen lurer på hvordan det gjøres, så gjøres det slik jeg lurte på..... Koble pulsteller til manuell ledning og minus og den teller hver gang pumpen går selv om det er mauelt eller via nivåbryter. Ellers kobler man pumpen som vanlig til en bryter automatisk/manuell! Redigert 21.Mai.2010 av Sjøgang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.