Jump to content

Fylle propanflasker selv med LPG fra bensinstasjon?


Larspo

Recommended Posts

Det har vært diskutert litt tidligere på båtplassen, om å kunne fylle propan-flasker selv. Er det i det hele tatt mulig, å dra til en bensinstasjon som selger LPG, benytte en eller annen form for overgang, og fylle mine standard propanflasker (11KG)? Typisk lik de som er til gassgriller ol.

 

Er det lovlig, og i tilfelle, hvor kan man finne slike "overganger"?

 

OT: Har også en gassflaske beregnet for industri (var jeg det hørte). Dette er de standard metall-flaskene, men med andre koblinger. Den jeg har er det en skru-ventil på toppen, og links-gjenger for å skru på slange med tilhørende regulator på siden. Bruker dette til en varmekanon på gass når jeg jobber i båten om vinteren. Mulig å fylle disse annet enn å bytte de inn?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet med en slik selvfylling er dette:

 

Gassen som fylles på flaska er flytende, og flaska må ikke fylles helt full. Det skal være en gasslomme for å ta opp ekspansjon av den flytende gassen ved endring i temperaturen (utvider seg) . Derfor vil jeg anta at fyllestasjoner trenger en mulighet for å kontrollere maksimum tillatt fylling av en flaske. Jeg tror at det benyttes vektanordninger etc (benyttes i USA..).

 

Jeg kan ikke tro annet at ved en godkjent ordning av en eller annen metode som kontrollerer full flaske, så er dette lovlig også i Norge.

 

Ved fylling av 2-kilos propanbeholder åpner man en ventil (liten bolt/skrue) slik at man stopper påfyllingen når gassen strømmer ut der (den flytende...., man ser at det rimer / iser kraftig..)

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Har hørt (er ikke 100%sikker),at man trenger spesielle flasker for og kunne gjøre dette. og at en slik flaske koster rundt 2500-3000 kr. den vanelige 11kg flasken du har hjemme kan ikke fylles på stasjon for LPG.

 

Jeg er ikke sikker på at den prisen er spesielt konkuransedyktig.... Her tilbyr LPG Norge 11 kg flasker til 650 kr..

 

Jeg har ikke prøvd dette, men venter på at en stasjon skal åpne litt nærmere meg....

 

:-) steinar

 

Lagt til etterpå:

Sjekket litt videre hos LPG Norge: Det er faktisk åpnet en stasjon i nærheten av meg.

Og videre:

En aluminiumflaske (11kg gass) har std kjøpspris på 1.450 kr (tilbud nå ved innbytte av gml stålflaske 900 kr).

Det ser ut som om man selv kan fylle disse flaskene. Slasjonene skal ha vektkontroll under fylling eller mengdekontroll før flylling. Forøvrig ser det ut som om de refererte aluminiumflaker har et internt system for "maks 80% fylling".

 

Med dette kan man altså fylle en 11 kg flaske for 200 kr (ifølge nettstedet...).

Jeg tror jeg skal sjekke dette over helgen!

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi bruker mye gass og fyller den selv på bensinstasjoner, en 6kg flaske tar ca 14L propan og en 11kg tar ca 26L. Fyller selv kun 13L og 25L på dem for å ha litt ekstra margin da de oppbevares i en oppvarmet og luftet bod. Det er viktig at flaskene er helt tomme før du fyller, sjekker selv dette ved å åpne ventilen før fylling. Prisen blir ca 130kr for å fylle en 11Kg flaske.

 

Alle flaskene er med industrikobling (links gjenget), og jeg bruker en overgang som en kamerat med tilgang til fres og dreiebenk har laget.

 

Flaskene har jeg fått i bytte mot flasker med fritidskobling uten noe mellomlegg på bensinstasjoner som selger gass.

Det eneste kravet bensinstasjonen stiller er at det kun fylles gass på godkjente beholdere, noe våres flasker selvfølgelig er.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Når jeg jobba med sjampingwagen, var det like mye industrikobling som "norsk" hurtigkobling. Industriflaskene kan med en overgang lett brukes i stort sett hele europa (verden?), norsk industriflaske har hun, tysk standard er han. Fritidskoblingen med trykkregulator integrert i koblingen er en norsk og polsk standard og du får problemer med å bytte flasker i tyskland. (kanskje på grensa, der har de en del nordmenn..) Det finnes en type hurtigkobling for tysk/euro-standard også, men den er ørlite grann større enn den norske og ikke så mye brukt..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Vi bruker mye gass og fyller den selv på bensinstasjoner, en 6kg flaske tar ca 14L propan og en 11kg tar ca 26L. Fyller selv kun 13L og 25L på dem for å ha litt ekstra margin da de oppbevares i en oppvarmet og luftet bod. Det er viktig at flaskene er helt tomme før du fyller, sjekker selv dette ved å åpne ventilen før fylling. Prisen blir ca 130kr for å fylle en 11Kg flaske.

 

Alle flaskene er med industrikobling (links gjenget), og jeg bruker en overgang som en kamerat med tilgang til fres og dreiebenk har laget.

 

Flaskene har jeg fått i bytte mot flasker med fritidskobling uten noe mellomlegg på bensinstasjoner som selger gass.

Det eneste kravet bensinstasjonen stiller er at det kun fylles gass på godkjente beholdere, noe våres flasker selvfølgelig er.

 

Kjempefint, er i ferd med å gjøre noe lignende, kjøpte bajonettstuss hos bilgassverksted, sammen med slange og gassflaskekobling skulle det bli bra, men fyllingsgraden må være forsvarlig.

"Selvfylleflasker" har flotør med stopp ved 85 volum-%, og skal egentlig kontrollveies.

Påstemplet nettovekt på flaskene er som regel uten ventiler, så det kan være smart å veie flaska tom, og sktive på tomvekt med tusj. 85% av 14 liter er 11,9 av 26 liter blir det 22,1.

 

Min tommelfingerregel blir da gang antal kg gass med 2 og fyll rett antall liter.

 

Det er tydelig her at det er mye sikkerhet å gå på siden du har god erfaring med fullere flasker, forøvrig er jeg også litt pysete, og vil flaske en gang i blandt slik at det ikke går for mange år mellom trykktesting hos AGA.

 

Dette skal bli interessant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...