Jump to content

Batt. meter Kjenner noen til denne typen fra Seatronic?


Geir

Recommended Posts

Er i ferd med å oppgradere det elektriske anlegget i båten (Bytte ut gamle små kabler med noen med skikkelig tverrsnitt), og vurderer i den sammenhengen å investere i ett eller annet der jeg kunne følge med på strømsituasjonen ombord.

Jeg har 3x115 Ah forbruksbatterier, og 1x110Ah startbatteri (hvor winch og baugpropell også er koblet)

Har "Ingar løsningen" med "laderele" mellom batteribankene.

 

Er det noen som har erfaring med denne?

Den virker ganske rimelig?

 

www.seatronic.no

NAS_bm1.jpg

Den har følgende beskrivelse:

NASA Battery monitor BM-1

Viser forbrukte Amperetimer,

viser strømmen til og fra batteriet,

viser batterispenningen,

viser gjenstående utladningstid ved aktuelt forbruk,

viser batteriets ladningsstatus grafisk.

For batteribanker på inntil 650Ah.

Mål: 110x110mm

 

Leveres med 100A shunt.

Kun kr: 1 580.-

Link to post

Skummet gjennom manualen, som du kan laste ned fra http://www.nasamarine.com/Misc/bm1.html.

 

Synes å være veldig lik Batt-meter2 som jeg selv har, men vesentlig billigere. Tar som denne også hensyn til om batteriene utsettes for store utladninger når restverdier kalkuleres. Eneste er at shunten er på 100A, som kan bli lite om du virkelig har en stor dynamo. (uproblematisk mht forbruk siden vinsj/baugpropell er koplet på startbatteri).

 

Kvalitet? Ingen erfaring.

 

Denne type instrumenter er for egen del blitt et "must" i båten. Full oversikt og kontroll gjør at man ikke behøver å være bekymret for hvor mye som er igjen "på tanken".

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Jeg monterte BM-1 sist sommer og er meget godt fornøyd med amperetimetelleren.

 

Shunten på 100 A er tilstrekkelig for de aller fleste for å måle strømforbruk på forbrukssiden.

 

Jeg har tidligere erfaring med to forskjellige typer levert fra Odelco (som har vært adskillig dyrere).

 

BM-1 gjør jobben helt bra.

Link to post

Vær klar over at når amperetimetelleren monteres, så er det svært viktig at shunten monteres på korrekt sted.

 

Den skal normalt monteres nærmest mulig negativ pol på den batteribanken som måles.

 

Det er nok flere som synes det kan være dramatisk å sette en liten messingshunt mellom negativ pol på batteriet og negativ ledning (som ofte varierer fra 25 kvmm til 70 kvmm).

 

Men dette er forutsetningen for at amperetimetelleren skal fungere.

Link to post

Spenningsfallet er normalt 1mV/A så det er ikke så mye å bry seg om.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Voltmetrene som vi kjøpte av SveinHa gir en svært god indikasjon over hva som er igjen av kapasiteten på batteriene. Tidlgere målte jeg spenningen med dig. voltmeter, nå jeg oversikt over spenningen hele tiden.

 

Ingen spenningsfall, men har oppdaget at det er svært lett å få dårlig kontakt på batteripolene. Voltmetrene er tilkoblet på ledningen.

Link to post
Voltmetrene som vi kjøpte av SveinHa gir en svært god indikasjon over hva som er igjen av kapasiteten på batteriene.

 

Hvordan kan du lese av kapasitet på voltmeteret. Bare en slår på en liten forbruker så faller jo voltmeteret med fler tiendeler. Eller er det feil på mine batterier.

Link to post

NASA har et par serier, men er kjent for som "no frills" men svært godt brukbare. Har ikke hørt noe negativt om instrumentene fra mine bekjente her borte. Har selv dybdemåleren til NASA som ikke hat laget noe krøll for meg, men har vært svært nøyaktig.... opp til 99M da.... deretter blir det feil....displayet går ikke lengre...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det er vel slik at når man blir kjent med strømforbruket i båten og hva de forskjellige strømbrukerne krever (kjøleskap, pumper, VHF, PC o.a.)

samt av hva som er spenningsnivået ved fulladet batteripakke,

så kan voltmeteret gi en indikasjon på tilgjengelig kapasitet på batteriene.

 

De voltmetrene Nemo viser til har - i alle fall i min båt - vist seg å være meget pålitelige. Jeg kan observere dem kontinuerlig og kan sammenligne dem med amperetimetelling.

 

Bildet viser voltmetrene plassert i overkant av kartplotter/radar.

BB voltmeter viser tilstand til BB startbatterier, dernest voltmeter som viser forbruksbatteriene, så spenning til SB startbatterier og helt til SB spenning til startbatteri for generator.

 

 

voltmeter.JPG

Link to post
Hvordan kan du lese av kapasitet på voltmeteret. Bare en slår på en liten forbruker så faller jo voltmeteret med fler tiendeler. Eller er det feil på mine batterier.

Tar et eksempel: Når jeg bruker Wallas til koking, så vet jeg hva spenningen bør være. Er jeg i tvil, slår jeg av alt forbruk og ser hva spenningen er før jeg starter den. Etter hvert som man bruker voltmrtrene blir man vant til hva spenningen bør være ved det forbruket man vanligvis har. Noen ganger slår man jo av alt likevel og da har man spenningen uten noe forbruk.

 

Når man har brukt dette en stund føler jeg å ha god oversikt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...