Jump to content

Ballast i båt nødvendig?


Fredster

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har et kvalifiserte svar til mitt spm?

Jeg har en Fram 26" 1978 hvor en tidligere eier har lagt inn ballast både her og der.

Det finnes ingen installerte ting ombord som tilsier at man bør ha 3 sandsekker og 2 bøtter med sand i

forcabinen under benkene pluss 2 stk 70kg plaskanner fulle av metallbiter fremst i baugen.

 

Eneste som er montert på båten etter den kom fra fabrikken er en aktervinsj (akter) og

en septikktank forut(skulle tro disse kompenserte for hverandre.)??

 

Dermed er spm:

Er det nødvendig eller påkrevet med balast i en plassnekke som dette?

Ville ikke fabrikken lagt inn fast ballast hvis dette var nødvendig??

 

Med den ballast som har vært i båten så langt går snekka som en ubåt i sjøen. Den

skjærer seg gjennom og reagerer nærmes ikke på bølger etc....

 

Wondering!!!

 

Hilsen Fredster :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at forrige eier la inn all ballasten for å unngå rulling. Dersom båten oppleves som en ubåt så høres det jo unektelig ut til å være i meste laget.

 

Og ja, jeg vil påstå det er , om ikke nødvendig, så iallefall ønskelig med litt ballast i denne typen båt. (Snakker ikke spesifikt om Fram her) Ikke så mye vekt i en relativt liten og lett dieselmotor med tilhørende propellanlegg og tanker.

Hvorvidt produsenten har lagt inn riktig mengde ballast , så tror jeg det varierer endel.

 

Jeg ville forsøkt å tatt ut ballast, ikke alt på en gang , men kanskje en av plastkannene i baugen f.eks. for å se hvordan båten reagerte på det. Og så evt tatt ut mer el. omplassert. For å motvirke rulling etc er det viktig at ballasten plasseres ute i sidene og ikke langsetter kjølen.

Står litt mer om emnet i boksen under "Emner som ligner"

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De aller fleste kjører nok rundt i båter uten ekstra ballast. At en del båter oppfører seg bedre med noe ballast er imidlertid ganske sikkert, og det skulle ikke forundre meg om din Fram 26 var en av disse. Jeg ville uansett gjort som du ble rådet til over her, å forsøke å ta ut litt ballast av gangen og så teste dette. Kan godt hende du finner ut at til ditt bruk går båten helt greit uten noe ballast. Spørs jo helt hvilke egenskaper du er ute etter. At den nå går som en ubåt høres jo litt over-kill ut, så kanskje noe midt på treet ville være tilstrekkelig.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Heia.

Takker for tilbakemeldinger.

Høres veldig fornuftig å prøve seg fram.

Var bare redd for at båten skulle "gå rundt" uten ballast og synke, men det verste som

kan skje er vel at den ruller og stamper lettere i større grovere sjø...?

 

Da blir det nok ballastprosjekt på meg til våren.

Og som jeg har forstått er det på sidene i vannlinjen som er beste plassering på ballast...

 

Fred :-)

Link to post
Share on other sites

Og som jeg har forstått er det på sidene i vannlinjen som er beste plassering på ballast...

Fred :-)

 

Tja, det avhenger litt av hva du vil oppnå. Ballast ut til sidene i vannlinjen gir en båt med myke, men relativt store bevegelser, mens ballast i senter i bunnen vil gi en båt med korte og hardere bevegelser.

Sånn tommelfingerregel da.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...