Jump to content

Vestlig kan hende full storm 25.. ( Hordaland)


Ficher

Recommended Posts

Men i dag er viser det seg at ...... det SØRLIG VESTLAND får stormen.:crazy::confused:

 

Lørdag 20.1 2007 kl. 0800:

I ettermiddag er det ventet vestlig liten eller FULL STORM på kysten i sørlige deler av Vestlande.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Siste oppdatering.

 

Rogaland.

 

Utstedt kl. 11:00, 20.01.2007

 

Sørvestlig stiv eller sterk kuling 20 m/s på kysten, i ettermiddag økende til vestlig liten og kan hende FULL STORM 25

 

 

 

 

 

FRA met.no

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord

 

Sørøstlig liten kuling 12 m/s. Snø som brer seg fra sør, etter hvert sludd og regn. Utover ettermiddagen sørvestlig stiv kuling 15 m/s, kan hende kortvarig sterk kuling 20 m/s. Fortsatt nedbør av og til, men gradvis lettere vær. Fra i natt nordvestlig frisk bris 10 m/s. Moderat sikt i nedbør, ellers god.

 

Bølgehøyde: Økning til 4-5 m, minkende utover natta.

 

 

Det er slik att jeg lurer på starte med salg av presenninger :lol: . Tror Sydvesten er glad han fikk tatt opp båten.

Vinden vil ikke stoppe.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi tok oss en liten lørdags tur til Hundvåg i dag! blåste friskt men heldigvis smul sjø så lenge vi er i le av stavanger halvøya!

 

Rart og legge til kai med så frisk vind. Måtte prøve tre ganger før jeg fikk det fint til!

Gøy og teste når en har tid og plass til og øve.

 

Var vanskelig og beregne svingradius og avdrift samtidig. Måtte bruke rimelig stor styringsfart og da var det ikke så lett som vanlig!

Link to post
Share on other sites

Nei,Nei;Nei

 

Det er ingenting som heter orkan i kastene!!! :nono:

 

Nå må du passe deg for "bergen" som er ganske opptatt av :nono: at man strengt tatt skal se på middelvinden på disse obervasjonene... :rolleyes::cryin::lol: Noe som selvsagt ikke betyr noe særlig når man våkner opp av at takstein er flerret opp av vindkastet eller at skuta har flyttet moringen p.g.a. en "plutselig" økning i vinden.... :wink: Imidlertid tror jeg faktisk at flytrafikken er ganske opptatt av disse "kastene" :boxing:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner/hører jeg det blåser godt. Siste GRIB-nedlasting sier opptil 40 knop vestlig vind vest av Karmøy omtrent nå men skal roe seg noe og dreie nordlig utover natten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei,Nei;Nei

 

Det er ingenting som heter orkan i kastene!!! :nono:

 

Orkan er gjenomsnittsvind (middelvind) over 63 knop på 10 meters nivå over en periode på 10 minutter. Hva styrken måtte være i vindkastene er uvesentlig i forbindelse med begrepene fra Beuforts vindskala.

 

Dette er en typisk journalistfeil som bare evner til å svekke forståelsen av hva en orkan virkelig er!, og med dette også respekten for værgudenes vrede.

 

At vindkast av større hastighet en middelvinden forekommer er noe som er helt naturlig, men om oppfatningen av orkan er et og annet vindkast på over 63 knop så vil nok noen og enhver få seg en overaskelse om de virkelig skulle få oppleve en orkan hvor vindkastene gjerne kan passere 100knop!

 

At det ikke er middelvinden som gjør størst skade men de kraftigste vindkastene :eek: er naturligvis et faktum, men dette endrer ikke på definisjonen.

 

Dette er jeg enig med deg i :yesnod::yesnod: ..... men det er ofte vindkast/gust som gjør de store skadene ja , så hvorfor får vi ikke værmeldinger som sier..... fare for orkan i kastene ?? :confused::cheers: .

Link to post
Share on other sites

Siste GRIB-nedlasting sier opptil 40 knop vestlig vind vest av Karmøy omtrent nå men skal roe seg noe og dreie nordlig utover natten.

I følge National Weather Service Karmøy er dere oppe 52 kn nå, m.a.o. liten storm.

 

Blåser bra her på Randaberg også. Er i grunnen mest bekymra for at taksteinen på huset skal blåse av på denne vindretningen. Båten ligger heldigvis noenlunde i le for denne vindretningen.

 

Ser det måles 21 m/s inne på land på Sola også i kveld.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I følge National Weather Service Karmøy er dere oppe 52 kn nå, m.a.o. liten storm.

 

Blåser bra her på Randaberg også. Er i grunnen mest bekymra for at taksteinen på huset skal blåse av på denne vindretningen. Båten ligger heldigvis noenlunde i le for denne vindretningen.

 

Ser det måles 21 m/s inne på land på Sola også i kveld.

 

Hei Arnstein.

Jeg leser på samme side 45 knop og vindkast på 63 knop.

Orkan begynner på 64 knop.

 

se her...

2007.01.20 1850 UTC

Wind from the W (270 degrees) at 52 MPH (45 KT) gusting to 73 MPH (63 KT)

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må du passe deg for "bergen" som er ganske opptatt av :nono: at man strengt tatt skal se på middelvinden på disse obervasjonene... :

 

Noen prinsipper må jo jeg også få lov til å ha- :seeya: Det er jo slikt som gir litt temperatur her på forumet :discuss:

 

Men ja, jeg er litt opptatt av å holde på begrepene, da en skal ha respekt for været. Og om det virkelig er orkan, så er min oppfatning at en IKKE skal gå å se til båten, da orkan medfører betydelig fare med å bevege seg utendørs. Ikke pga vindstyrken på 63knop- men pga vindkastene som som kjent kan være adskillig mye høyere.

Det er ikke så mange år siden et barn her i Bergen ble drept av et flygende lekestativ en morgen det skulle mate kaninen sin!

 

Jeg vet ikke om jeg husker rett, men mener å huske at det tidligere var ytterligere klassifisering av begrepet orkan i Beufort skala (styrke 13-14-og 15) nettopp for gjøre oppmerksom på at en orkan kan innebære alt fra 63 knop og oppover, men det er tross alt av relevans om middelvinden er 64 knop (med de vindkast dette medfører), eller på 100 knop (for ikke å snakke om skadene som vindkastene her gir!)

Når det gjelder inndeling av Tropiske orkaner så er det i alle fall her skalering (1-5 ?) for å indikere hvor kraftig orkanen er.

Men så lenge våre meldinger ikke opplyser om slikt så er det min oppfatning at en bør holde seg til korrekt angivelse.

 

Denne høsten har jo aviser og media til stadighet brukt ord som ekstremvær og monsterbølger . Men bortsett fra at temperaturen er høyere enn normalt (og at vi Bergensere har stø kurs mot 100 dager med regn!) så har jeg ikke sett noen statistikker som viser at denne høsten har gitt oss noe mer ekstremt enn det som er vanlig på våre breddegrader.

 

Men nå lover jeg at jeg ikke skal kverulere mere om begrepet orkan (ikke i kveld i alle fall) :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...