Jump to content

Verneutstyr ved liming med epoxy


OnkelDonald

Recommended Posts

Der blir du nok grundig lurt. Epoxy er vel ikke noe særlig mindre farlig enn andre remedier (les polyester o.l.) man bruker til å lime/støpe ting fast med til båten.

 

Husker jeg ikke feil, er det minst en, eller kanskje flere her på forumet som sliter med helsa etter bruken av epoxy.

Bruk verneutstyr! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gode hygieniske rutiner skal iaktas ved bruk av epoksy-produkter. Tilstekkelig generell og lokal

avtrekksventilasjon er nødvendig ved blanding, påføring og de første timene etter påføring. Alt

personlig verneutstyr skal være CE-merket.

Åndedretsværn Normalt ikke nødvendig ved kortvarig arbeid på godt ventilert sted.

Bruk vernebriller ved fare for direkte kontakt med øynene. Øyedusj bør være tilgjengelig.

Etylenvinylalkohol kopolymer laminat er anbefalt hanskemateriale for arbeid med uherdet epoksy.

 

googlet dette med søke ord epoksy værneutstyr

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Styren gass?? Trodde det bare gjaldt polyester? Jeg trodde ikke epoxy inneholder flyktige løsningsmidler.

Men: Jeg kjenner tilfelle hvor montører har blitt syke etter å ha løsnet epoxyforbindelser med varme (uten andedrettvern).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Polyester lukter jo svinaktig giftig, så skjønner jo maske her. Men er liksom vanskelig å tro at epoxy skal være så skadelig når det ikke lukter sterkere enn vannet i springen?

Er det som er så "bra" med polyester. Det lukter så forferdelig at det kjennes som nasa skal dette av, og på grunn av dette brukar maske. Epoxy og andre "luktfrie" greier merker ein ikkje noko av og bruker derfor ikkje maske, sjølv om det kanskje er minst like farleg.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...