Jump to content

Fascinerende filmklipp


VortexSurfer

Recommended Posts

Heisann vet ikke om disse har vært lagt ut her før , men here goes :wink:

Franske kystvakta i dårlig vær :smiley:

 

http://www.youtube.com/watch?v=lgt-yqqz7oM...ted&search=

 

http://www.youtube.com/watch?v=qPYodT4jl04

 

Tenker dette må være en opplevelse verdt å få med seg for oss som elsker havet og båter :cheers:

 

Ha en fortsatt fin kveld :drink:

Link to post
Share on other sites

Største problemet som jeg opplevde da jeg seilte i Kystvakta med dårlig vær var at man sov dårlig og det var vanskelig å spise. når det var storm over lang tid og man måtte gå (som på filmene her) ble hele mannskapet slitne etter et par døgn. Kan man ligge på været er det i og for seg greit nok. Værste jeg var med på var da vi gikk for full fart mot Island med liten storm inn aktafor tvers. Da slingret det så mye at jeg våknet av at jeg sto i bingen (senga)- selvom bingen var tverrskips og jeg holdt rundt madrassen. Å sitte inne i et 1 kvm radiorom fyllt med varm elektronikk på en kontorstol som snurrer rundt er etter min erfaring en av de ultimate tester på om man er disponert for sjøyke :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å sitte inne i et 1 kvm radiorom fyllt med varm elektronikk på en kontorstol som snurrer rundt er etter min erfaring en av de ultimate tester på om man er disponert for sjøyke :smiley:

 

Jeg blir nå sjøsyk bare av å tenke tanken! Så lenge jeg får frisk sjøluft i ansiktet og har øyekontakt med sjøen, så går det bra under de fleste forhold. Har vært i seilbåt i 7-8 meters bølgehøyde, og det går greit så lenge jeg står i cockpiten. Så fort jeg må nedenunder for å sjekke papirkart opp mot plotteren i cockpiten, blir jeg dårlig. 2 minutter intens pugging av kart- og så ut og spy, hehe.

 

Tror ikke folk som mangler erfaring fra båt i dårlig vær egentlig skjønner hvilke krefter som er i sving på disse filmklippene, og hvilken påkjenning det er å være ombord! Jeg også vil si som så: Er glad jeg ikke er ombord, men sitter trygt hjemme! Gøy å se på, da :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Å være sjøsyk er faktisk bare et tegn på at balangsesystemet i kroppen funker som det skal. Sliter selv litt med dette når jeg er ute i middels drittvær, når det er helt for jævlig vær går det faktisk fint. Da er jeg all for opptatt med å passe på at maskinene går som de skal til at jeg kan være sjøsyk. Maskinrommet er ikke beste plassen å være når alt går i berg og dal bane, blandingen av diesel eim, smørolje og varme omgivelser hjelper ikke akkurat.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig. På legesjekken til trafikkflyver fikk jeg informasjon om dette av legen. Balanse "sensoren" sitter i mellomøret og fungerer dårligere etter som alderen gjør sitt, men også å være utsatt for rulling over lang tid gjør også sitt. Også er det vel med denne legemsdelen som med andre at de er ulike på hver enkelt person.

Link to post
Share on other sites

Vil bare nevne at det er mulig å sette YouTube video direkte inn i innlegg.

På redigeringssiden for innlegg, velg nedtrekksmenyen Flere BBkoder/Sett inn: YouTube.

Da kommer det opp ett vindu med ett felt der man legger inn filmens referanse, det er den tegnkombinasjonen som står etter http://www.youtube.com/watch?v=

Her er ett eksempel hvor jeg har brukt filmen i innlegget over, koden er o0fQ1eWv36o

 

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er ikke dramatikk, det hører til dagens orden for USCG sine redningsfartøy ved utløpet av Columbia River som danner grensen mellom Oregon og Washington. Disse båtene er bygget for å skulle krysse the Columbia River Bar dvs. innløpet til elven, der Stillehavet grunner opp og møter den sterke utgående elvestrømmen, som kan sette opp en frylktelig sjø. Båten er selvrettende og er konstruert for å kunne gå rundt og rette seg rett opp igjen. Det er det vi ser på denne filmen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vil bare nevne at det er mulig å sette YouTube video direkte inn i innlegg.

På redigeringssiden for innlegg, velg nedtrekksmenyen Flere BBkoder/Sett inn: YouTube.

Da kommer det opp ett vindu med ett felt der man legger inn filmens referanse, det er den tegnkombinasjonen som står etter http://www.youtube.com/watch?v=

Her er ett eksempel hvor jeg har brukt filmen i innlegget over, koden er o0fQ1eWv36o

 

Takker for tipset :cheers:

Link to post
Share on other sites

One of largest and fastest passenger cruisers Voyager, in cyclone Valentina, middle Mediterranean Sea, 14.02.2005 ... (more)

 

Her er en kort sammenfatning av hendelsesforløpet til denne:

 

 

Voyager, with more than 700 passengers on board, was on a voyage from Tunis to Barcelona when it was caught in a storm early this morning and hit by the huge wave while approximately 60 miles from Menorca. The wave reportedly struck the bridge area and damaged electronic equipment and caused engine failure for a period of time. A nearby LPG tanker rushed to the scene and stood by while the crew attempted to restart the engines. A French, Spanish and British navy vessels were also dispatched along with aircraft to track the ship's position.

The crew was eventually able to restart both engines and the ship is reportedly heading for Cagliari, Sardinia for further damage assessment and repairs. No major injuries have been reported although several passengers received bruises and scrapes from being thrown about during the period when the ship was without power.

 

mv_voyager.jpg

 

Så det gikk faktisk bra til slutt :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Glad jeg ikke er fisker, selv om båten er stor...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...