Jump to content

Landstrøm

lano2

Recommended Posts

At batteriene tappes hvis der er koblet ut via hovedbryter høres jo rart ut hvis alt er i orden hos dem.

Høres mer ut som det går krystrøm i båten(e) hvor batteriene tappes. Det kan man jo måle. Koble av en batteriklemmen når alle forbrukere er avslått. Koble mellom (serie) et universalinstrument og sett det på strømmåling (A). Mål om det trekkes noe strøm fra batteriene. Gjør det det så er det noe feil. Husk at alle forbrukere må være avslått. Stereo`n trekker f.eks ofte litt strøm selv om power er "off" hvis den ikke er koblet via hovedbryter (forbruk).

Tillagt:

Leste ikke grundig nok ditt innlegg. Er det slik at det kun er når det lades at batterispenningen synker på batteriene?

Er alle hovedbrytere slått av under lading?

Hvis spenningen på landstrømmen en riktig og det ikke kan måles noen jordfeil så tipper jeg igjen på at det noe feil lokalt i båten(e).

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg synes i utgangspunktet at dette høres svært alvorlig ut. Har dere fått kontrollert kvaliteten på jordingen til strømtilførselen til kaianlegget? Jeg ville umiddelbart ha koblet meg fra landstrøm. Dernest ville jeg ha målt spenningsforskjell mellom to forskjellige typer metaller ombord i båten. I flere båter er det mulig å skru av en innenbords ledning som forbinder en stor utvendig sink anode (gjerne plassert på akterspeilet) og måle spenningsforskjell mellom denne og eksempelvis propellakselen som både er av syrefast stål, og som har tilkoblet propelkl og kanskje propellmutteranode (kanskje også anode på selve akslingen). Spenningsdifferansen vil kunne si noe om korrosjonsstyrken. Antar at du etter hvert får flere råd om hvordasn du kan måle korrosjonsstyrken ombord.

Har tilsvarende erfaring om enn ikke så ekstremt. Det er helt vanlig med mye jordfeil på kaianlegg. Miljøet er jo ikke akkurat tilpasset strøm. Dette har gjort meg forsiktig med å ha landstrøm tilkoblet lang tid av gangen hvilket har stoppet korrosjon på kraner etc og spart mye sink.

Jeg ville umiddelbart ha koblet meg fra landstrøm. Dernest ville jeg ha målt spenningsforskjell mellom to forskjellige typer metaller ombord i båten.

Dem måler å skjekker ut om dagen nå,der batteria blei dårligere når dem stod til lading er det vist noe hoppande galt. Trur det var gjordingsfeil ,men hvor er vist ikke lett å finne ut ettersom jeg forstod . Ligger ikke på den brygga jeg ,men landstrømskabelen er tatt ut for lengst nå(kun i ved kaffekoking). Når zinken blir borte på 3-4 uker er det sikkert mer enn bare brygga det er galt med tipper jeg,men detta har jeg null peil på så jeg venter på svaret hva på dem finner ut av dette.Kan fort bli meget kostbart det for den enkelte båteier .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ikke et vondt ord om elektrikkere, men snarere multimetere som alle har i lomma.

Et mulitimeter kan ikke måle overharmonisk støy!

Summen av slik støy kan utgjøre ganske mange watt og kan komme fra flere forskjellige kilder i nærmiljøet.

En anbefaling.

Ta kontakt med det lokale everket og klag på leveringskvaliteten. Be dem komme med ordentlige måleinstrumenter for å måle kvaliteten på strømmen. Energiverk har plikt på seg til å ha en viss kvalitet på den strømmen de leverer.

Ta å Google på "overharmoniske støy kilder", så tenker jeg dere vil finne mye interessant stoff, ikke bare for landstrøm men også for din egen husinstallasjon!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...