Jump to content

Rør til badeplattform


index

Recommended Posts

Jeg går og lurer litt på å lage meg en badeplattform, slik at jeg har et sted å gjøre av jolla når den ikke er i bruk. Litt tungvint når en jolle på 45 kg må kjøres hjem i garasjen hver gang man har brukt den... Så da lurer jeg litt på dimensjonering av dette da.

 

Ser for meg å lage en ramme rundt av 25mm syrefaste rør, med påsveiste 25x25mm vinkeljern under til å feste treverket i. Båten er relativt spiss i hekken, så da ser jeg for meg et feste på hver side en god meter frem, og ett helt akterut. For å slippe skråstag oppover/nedover tenkte jeg å sette to støtter ned bakerst på flapsen, da denne fint bærer en voksen person slik den er nå.

 

Hva sier dere om dette? Vil en slik konstruksjon bli kraftig nok? Og hvilken veggtykkelse bør jeg ha på de syrefaste rørene for å kunne bøye disse greit i en rørbøyer? Det blir en del 45 graders bøyer her, som helst bør seOK ut!

 

Sikkert noen som har laget seg badeplattform før her??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Driver med samme tanke, jeg har funnet ut at det lønner seg å bruke aluminium hvis plattform skal være stor for å få ned vekten.

Regnet på materialer og var veldig sprik i kg mellom alu og syrefast.

Tenkte på en slik på min båt, vet den ikke passer din men sikkert flere som leser tråden og går med samme tanker og kan få en ide.

 

Avanti2603e.jpg

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Batsystem.se har en plattform til båten din.

 

Jeg har sett den der ja, og det hadde jo vært enkelt å bare montere en slik da. Men jeg har lyst til å ha den i ett stykke, og slik at den stikker ut ca 30cm bakerst. Da har jeg nemlig muligheten til å sette jolla med ene pontongen oppå på høykant, uten snapdaviter. Så dette er primært tenkt som en oppbevaringsplass for jolla. Men det må jo nesten være solid nok til å bære en voksen mann også da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Se på linken nedenfor der ser du hvordan jeg har gjort det. Teaken er skrudd på flattstål som er sveiset fast på begge sider av plattformen Tog du an`? :smiley:

 

Trenger du flere bilder så må jeg ta med meg "stumfilmapparatet" til båten og legge noen bilder på "filmen". Gi et vink :flag: så ordner jeg det.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4447/Badeplattform.jpg

 

Cirkeline

Redigert av Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag:

Hvor tykke vegger da? Disse leveres vel i et utall av tykkelser?

 

Når det gjelder 30 mm syrefaste sømløse rør, leveres disse i 30x 2 mm, 30x 2,5 mm,30x 3,0 mm og 30 x 4 mm. Det leveres også såkalte dekorasjonsrør (høyglanspolerte) men har mindre godstykkelse.

Har jobbet en god del i rørbransjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...