Jump to content

Bavaria 29 Sport - er den her noe å satse på?


Victora III

Recommended Posts

Har vært å kikket på en Bavaria 29 sport som er til salgs. Båten er bare 1 1/2 år og bare gått litt over 100 timer. Det står en KAD 300 i den. Jeg tror også jeg kan få båten til en god pris.

 

MEN; førsteinntrykket var heller middelmådig. En skitten og møkkete båt som bare var satt rett på land (innendørs) uten hverken service eller rengjøring. Skal tas til våren sier selger som ellers har hatt servicer på båten. Den hadde også en del striper og merker - de aller fleste var imidlertid mulige å polere bort. Det var ellers ingen tegn til skader hverken på skrog eller innredning.

 

Eier sier han ikke har hatt noen problemer hverken med båt eller motor. Han forteller at han har vært "bortpå" med drev, noe som også var synlig på halefinne. Han har imidlertid fått drevet sjekket og kjørt en hel sesong etter dette.

 

Da jeg dro derfra var jeg sikker på at dette ikke var båten å satse på, men er blitt i tvil. Det meste som dro ned inntrykket er av estetisk karakter og vil med noen dagers vask og polering se helt annerledes ut. Og; hvor mye kan en båt "slarves ned" på to sesonger og 100 timer?

 

Her er noen bilder:

 

Et grodd drev som det ikke var skiftet olje på i høst. Det var også tydelige merker etter bunnberøring, men var kontrollert av merkeverksted

Bavaria_drev_lite2.jpg

 

Skroget bar preg av en lite trent skipper, MEN det meste lot seg fjerne med polering

Kopi_av_Bavaria_05,_Drammen_003.jpg

 

Skitt og mugg over hele styreposisjonen. Utrolig at folk setter båter på land sånn, MEN noen timer med såpe og vann så vil alt skinne igjen

Kopi_av_Bavaria_05,_Drammen_007.jpg

 

Klaffene på bordet satt fast av seig saft, men var uskadd.

Kopi_av_Bavaria_05,_Drammen_009.jpg

 

Nå er jeg i tvil - er dette noe å satse på om jeg får den for en grei pris?? Det kan bli en godt betalt vårpuss :yesnod: Det forutsettes selvsagt en skikkelig kontrakt som eliminerer risiko for overraskelser.

Link to post
Share on other sites

Ja hvis det ikke er noe mere en det kosmetiske skulle du vel kunne gjøre en bra handel på denne. Eieren kan vel ikke bry seg nevneverdig om å få mest mulig for båten ettersom han viser den i en slik stand. De fleste vil vel pusset og gnikket på forhand for å få mest mulig for den og gjøre den mest mulig lett solgt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Men er prisen lav nok så ...
Akkurat :smash: Om er villig til å legge en del jobb i en slik båt kan en gjøre et godt kjøp, men det forutsetter at prisen er lav nok.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

[

Har vært å kikket på en Bavaria 29 sport som er til salgs. Båten er bare 1 1/2 år og bare gått litt over 100 timer.

Da er jo båten fortsatt under garanti, er forpliktelser i forhold til denne tatt (service motor)? Så er det jo en trygghet i dette.(selv om andre tråder viser at det kan være vanskelig å nå frem med slik på en Bavaria)

 

hvor mye kan en båt "slarves ned" på to sesonger og 100 timer?

Det er da begrenset hvor mye en "rekke å ødelegge"

 

Om prisen er god, og med en reservekonto for uforutsette kostnader tror jeg dette kan bli godt betalt vårpuss

Link to post
Share on other sites

Bavaria motorbåter pleier å trenge ganske store motorer i forhold til størrelsen synes jeg. Med KAD 300 får du nok ingen racerbåt.

 

Jeg er skeptisk til slik slurv som du beskriver. At service ikke er tatt er i og for seg greit - det er ikke tatt på motorene mine ennå heller. Men de er konservert - det ville jeg ha sjekket så ikke motoren står full av saltvann

 

Ikke liker jeg Bavarias motorbåter heller. Dårlig førerplass (hvor skal du ha kartet?), sotede vinduer, masse silikon for å få innredningen til å henge sammen, etc. Seilbåtene er fine synes jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan behandle ting på en sånn måte.

Dessuten mener jeg at jeg har hørt at Volvo har hatt problemer med to komressor motorer den ene mener jeg er kad 300

Dette er jeg ikke helt sikker på, men du kan jo prøve og spørre på ett verksted.

Hvis denne påstanden er usann så beklager jeg

Link to post
Share on other sites

Dessuten mener jeg at jeg har hørt at Volvo har hatt problemer med to komressor motorer den ene mener jeg er kad 300

I følge de produsentene jeg har snakket med (Nidelv, Windy, Marex, Joda) var KAD 300 en meget god motor. Har ikke hørt om mye problemer med dem. KAD 42 slet VP en del med.

 

Om man sammenligner KAD 300 med D4 260 ser man at KAD'en har dreimoment langt oppi registeret - dvs at båten blir tung å dra i plan.

Link to post
Share on other sites

Tvilsom. Du får jo ikke mulighet til å prøve båten heller ...

Når eier ikke engang gidder å fjerne klisne saftrester fra bordet før visning så sier det sitt.

 

Men er prisen lav nok så ...

 

Så lenge det er kosmetisk er jo dette en drøm å komme over hvis dette kan presse prisen godt nedover. Trenger ikke være så skeptisk fordi folk ikke gnikker og gnukker til den store gullmedaljen før vinteren....folk her inne er jo i overkant ivrige med båtpussen og ikke spesiellt representative for den jevne båteier....

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

folk her inne er jo i overkant ivrige med båtpussen og ikke spesiellt representative for den jevne båteier....

Det synet deler ikke jeg. Jeg tror de fleste tar godt vare på båten sin - uansett om de er medlemmer her eller ikke. Gå en tur i enhver båthavn og se.Jeg tror at slurv som vist her også gjenspeiler seg i lite vedlikehold generelt og skjødesløs bruk. Men tar man en skikkelig gjennomgang og føler seg trygg på det man ser er det sikkert greit - bortsett fra at det etter min mening ikke er en bra båt:

1. ingen støyisolering av motorrom

2. for liten motor

3. dårlg førerplass - inget kartbord, sotede vinduer, bare en vindusvisker, dårlig plass til plotter

4. dårlig finnish på innredning

5. de første modeller manglet også sikring av sofarygg i cockpit - det var stort hull der unger kunne skli ut av båten

les om andre eieres erfaringer i Erfaringsdatabasen

Joda 290 sport er kanskje et alternativ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det synet deler ikke jeg. Jeg tror de fleste tar godt vare på båten sin - uansett om de er medlemmer her eller ikke. Gå en tur i enhver båthavn og se.Jeg tror at slurv som vist her også gjenspeiler seg i lite vedlikehold generelt og skjødesløs bruk. Men tar man en skikkelig gjennomgang og føler seg trygg på det man ser er det sikkert greit - bortsett fra at det etter min mening ikke er en bra båt:

1. ingen støyisolering av motorrom

2. for liten motor

3. dårlg førerplass - inget kartbord, sotede vinduer, bare en vindusvisker, dårlig plass til plotter

4. dårlig finnish på innredning

5. de første modeller manglet også sikring av sofarygg i cockpit - det var stort hull der unger kunne skli ut av båten

les om andre eieres erfaringer i Erfaringsdatabasen

Joda 290 sport er kanskje et alternativ?

 

Folk tar gjerne en puss på våren før sjøsetting og der er folk flinke, men at en båt er litt "stygg" etter at den er tatt opp og skal ligge i opplag 5 måneder bryr de fleste seg mindre om...

 

Hvis denne båten er en båt innsenderen ønsker seg så vil jeg sagt GO! Vanlig sjekking av båtens tilstand er selvfølgelig nødvendig, men at noen flekker som kan vaskes og poleres bort skal gjøre at den ikke skal kjøpes blir for dumt. Jeg mener at det ikke er grunn til å være så veldig bekymret.

 

Noen mennekser er rare. At man ikke tar en vask før salg er merkelig, men folk prøver jo å selge hus til flere mill uten å ha ryddet nevneverdig heller.....forstå det den som kan....;-)

 

Plenen

Link to post
Share on other sites

- bortsett fra at det etter min mening ikke er en bra båt:

1. ingen støyisolering av motorrom

2. for liten motor

3. dårlg førerplass - inget kartbord, sotede vinduer, bare en vindusvisker, dårlig plass til plotter

4. dårlig finnish på innredning

5. de første modeller manglet også sikring av sofarygg i cockpit - det var stort hull der unger kunne skli ut av båten

les om andre eieres erfaringer i Erfaringsdatabasen

Joda 290 sport er kanskje et alternativ?

 

Dette er jo meninger som du ville ha hatt uansett om båten var strøken eller vrak ! Ettersom Swande vurdere båten så er det jo tydelig at han vurderer båttypen dit hen at den tilfredstiller hans krav til båt. Om han da i tillegg kan kjøpe den til en fordelaktig pris grunnet dårlig klargjøring er jo det bare positivt for han!

Link to post
Share on other sites

Nja - er ikke så sikker på det da. Sprøsmålet var jo om dette var noe å satse på. Og etter min mening er det ikke det :smiley: Og retten til å mene det hevder jeg uansett om båten er bra holdt eller ikke.

 

Bavariaene frister mange pga "lave" priser. Men ser man på andre alternativer så får man også mye båt for samme penger. Feks NordStar og Joda som er båter jeg liker bedre.

Link to post
Share on other sites

Nja - er ikke så sikker på det da. Sprøsmålet var jo om dette var noe å satse på. Og etter min mening er det ikke det :smiley: Og retten til å mene det hevder jeg uansett om båten er bra holdt eller ikke.

Den retten skal ikke jeg ta i fra deg i alle fall :wink: , men du og jeg har tydligvis hatt forskjellig oppfatning av hva trådstarter ønsker tilbakemelding på, men nå har han i alle fall fått tilbakemeldinger, så får han selv vurdere hva han egentlig var ute etter :seeya:

Link to post
Share on other sites

Tvilsom. Du får jo ikke mulighet til å prøve båten heller ...

Når eier ikke engang gidder å fjerne klisne saftrester fra bordet før visning så sier det sitt.

Men er prisen lav nok så ...

Det er akkurat det. I forhold til de prisene jeg har registert på tilsvarende båter siste året er det snakk om mellom 70 og 100 flak å spare, ja. Men en vet aldri hva en får uansett, men sjansen for å få noe som en får trøbbel med er selvsagt større om eier fremstår som en slarv (og det gjorde åpenbart denne eieren). Problemet er ikke det jeg kunne observere, men det som ikke kan avsløres med besiktigelse. Eier og båt fremstår som akkurat så slarvete som det en aldri bør kjøpe båt av, men for besparelsen kan en jo gjøre mye. På den annen side - det en betaler for er jo båtopplevelsen - blir det mye trøbbel og styr er jo hele vitsen borte.

At service ikke er tatt er i og for seg greit - det er ikke tatt på motorene mine ennå heller. Men de er konservert - det ville jeg ha sjekket så ikke motoren står full av saltvann

Dette er et godt, poeng, Bitteliten. Jeg regner ikke med at den heller er vinterkonservert. Det må jeg jammen sjekke. Ellers synes jeg heller ikke ditt opplagssted gjør en fullverdig jobb om de lar drevene dine og motoren stå med gammel olje vinteren over. Hva om du (som så mange andre denne sesongen) har fått vann i drevet og det står over vinteren?

Så lenge det er kosmetisk er jo dette en drøm å komme over hvis dette kan presse prisen godt nedover. Trenger ikke være så skeptisk fordi folk ikke gnikker og gnukker til den store gullmedaljen før vinteren....folk her inne er jo i overkant ivrige med båtpussen og ikke spesiellt representative for den jevne båteier....

Det jeg kan se og registere, ja, er stort sett kosmetisk. Og, dessverre tror jeg du delvis har rett. Det er mange "førstereisegutter" som har skaffet seg båt de siste årene. De har et usedvanlig lettvindt forhold til tingene. De rundene jeg har hatt i vinter for å se på båter bekrefter ialle fall dette. Fukt, skitt og manglende service og vedlikehold går igjen.

..bortsett fra at det etter min mening ikke er en bra båt:

1. ingen støyisolering av motorrom

2. for liten motor

3. dårlg førerplass - inget kartbord, sotede vinduer, bare en vindusvisker, dårlig plass til plotter

4. dårlig finnish på innredning

5. de første modeller manglet også sikring av sofarygg i cockpit - det var stort hull der unger kunne skli ut av båten

les om andre eieres erfaringer i Erfaringsdatabasen

Joda 290 sport er kanskje et alternativ?

La oss nå ikke også dette bli en tråd for og imot Bavaria. Det har vi mange nok av fra før. Jeg har prøvekjørt og studert mange, lest erfaring. Og joda, de har noen svakheter (som alle båter), men alt i alt synes jeg det mye båt for pengene. Ingen racerbåt nei, men det er jeg heller ikke ute etter - den er heller ikke undermotorisert. Støyisolering kan ettermonteres. Dårlig førerplass er jeg enig i. Ikke enig i at finishen er dårligere en i andre båter i klassen. Denne har sikring av sofarygg.

Dette er jo meninger som du ville ha hatt uansett om båten var strøken eller vrak ! Ettersom Swande vurdere båten så er det jo tydelig at han vurderer båttypen dit hen at den tilfredstiller hans krav til båt. Om han da i tillegg kan kjøpe den til en fordelaktig pris grunnet dårlig klargjøring er jo det bare positivt for han!

Bavariaen er en av flere jeg ser på. Joda 290, Marex 290 og Nor Star 290 er andre.

Den retten skal ikke jeg ta i fra deg i alle fall :wink: , men du og jeg har tydligvis hatt forskjellig oppfatning av hva trådstarter ønsker tilbakemelding på, men nå har han i alle fall fått tilbakemeldinger, så får han selv vurdere hva han egentlig var ute etter :seeya:

Riktig - mange interessante synspunkter på denne konkrete båten. Båttypen er behørlig diskutert i andre fora.

 

Ikke trukket noen endelig konklusjon, men følelsen sier meg at tvilen ikke skal komme tiltalte til gode denne gangen...så langt...tar gjerne i mot flere synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Kjøp IKKE denne båten fordi den er (ser) billig ut, men fordi det er denne typen/modellen båt du ønsker deg OG fordi du får den gunstig!

 

Ser ut som dette er et eksempel på en eier som aldri skulle ha kjøpt seg båt, men tar ihvertfall konsekvensen av det?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er en båt du kan trives med og har lyst på, og samtidig spare 100 000,- på at den er skitten og ustelt, sier jeg løp og kjøp.

 

Det er noen som har svært avslappet forhold til vask og stell, men sålenge båten ikke er vraket/skadet/mishandlet/defekt er jo ikke dette noe problem. Du kommer til å bli dobbelt så glad i båten din når du får forvandlet denne til en skinnende perle.....

 

Ta en grundigere sjekk på motor og drev. Er dette i orden ser jeg ikke dette som et risikokjøp. Den er jo nesten ny!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik båt, men med D6 310. Jeg er av den formening at KAD 300 er for svak for denne båten.

Ellers er min erfaring lik det Bitteliten beskriver. At båten i tillegg er så dårlig oppfulgt gjør at du bør være på vakt. Prisen bør definitivt gjenspeile risiko. Personlig mener jeg at prisen på denne bør langt under 900K, for at det skal bli interesant.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...