Ben Sin Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 ville ikke valgt denne båten, selv om du kan spare mye, så kommer du nok til å irritere over alle småfeilene og da er liksom mye av båtgleden borte Fikk ikke med meg hvor det stod om småfeil jeg. Og jeg har ikke tatt stilling til om Bavaria 29 sport er en bra eller dårlig båt. Men hvis man kan spare adskillige lapper på å kjøpe en båt som eieren ikke har vært opptatt av å vaske og polere mener jeg det kan være et godt kjøp. Forutsatt at dette er en båttype/merke han ønsker seg. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Noen henviser til at det jo er garanti på både båt og motor, men er dere så sikre på det? Dette må sjekkes ut i hvert enkelt tilfelle i så fall. Normalt er det vel på motorer 1 års garanti, mens det på båt og annet kun er Kjøpsloven som kommer til anvendelse. Kjøpsloven gir ikke mye, men den gir deg en reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil. Og fremdeles er det vel slik at det er eieren som bærer bevisbyrden.... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret2 Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Noen henviser til at det jo er garanti på både båt og motor, men er dere så sikre på det? Dette må sjekkes ut i hvert enkelt tilfelle i så fall. Normalt er det vel på motorer 1 års garanti, mens det på båt og annet kun er Kjøpsloven som kommer til anvendelse. Kjøpsloven gir ikke mye, men den gir deg en reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil. Og fremdeles er det vel slik at det er eieren som bærer bevisbyrden.... Kjøpslover gir minimum 2 års reklamasjonsrett, i tilfeller der varen er ment å skulle vare mer enn 5 år er det 5 års reklamasjonsrett (mobiltelefoner f.eks). Det er selvfølgelig ikke reklamasjonsrett på slitedeler. Forhandlere kan gjerne gi garantier, men de kan ikke være dårligere enn det kjøpsloven sier. Plenen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Ellers synes jeg heller ikke ditt opplagssted gjør en fullverdig jobb om de lar drevene dine og motoren stå med gammel olje vinteren over. Hva om du (som så mange andre denne sesongen) har fått vann i drevet og det står over vinteren? Drevene mine er tatt av ja. Det er en del av vinterkonserveringene. Men selve servicen på motorene - dvs olje/filterskift tror jeg ikke er ferdig ennå. Undermotorisert??? SÅ en båt som gjør 30 knop eller mere ferielastet er undermotorisert? Merkelig påstand spør du meg! Konkret spørsmål: har du kjørt en båt i denne klassen med KAD 300 motor? Er det bare toppfart som teller - eller er det også hvor fleksibel båten er - dvs hvor raskt den kommer opp i plan, hvordan last påvirker aksellerasjonen, hvordan er båten å kjøre i mye sjø der man kanskje må gå ut og inn av plan ofte for å tilpasse farten til bølgene? toppfarten er en direkte konsekvens av antall hk. fleksibiliteten er en direkte konsekvens av dreimoment og på hvilket turtall dette slår inn. Sammenlign KAD 300 og D4260 eller D6 310 så ser du hva jeg mener. Og jeg har prøvekjørt omtrent motsvarende båt med KAD 300 og D6 310 og vet hva jeg snakker om. Båten jeg prøvde var Nidelv 300. Og jeg gjør ikke denne tråden til en for/mot Bavaria tråd. Jeg liker Bavaria seilbåter - og o noen spør meg om jeg liker Bavaria motorbåter svarer jeg kontant nei. Bavaria seilbåter er relativt sett etter min mening billige. Bavaria motorbåter synes jeg ikke er billige - tvert i mot anser jeg de for dyre om man sammenligner konkret hva man får av plass, fart og komfort. Dermed faller det viktigste argumentet bort for meg. Hadde båtene kostet 20% mindre hadde saken vært en annen - men jeg mener at Bavaria motorbåter er altfor dyre i forhold til hva man får. Bare at de ikke har lydisolert motorrom gjør jo båtene svært lite brukbare med mindre man bruker båten som en lekter. Er det noe man blir sliten av så er det jo støy i mange timer. Om man da legger på en dårlig førerplass, sotede vinduer man ikke ser ut av i dårlig sikt og mangel på vindusviskere - ja da hjelper det ikke at man liker silikon under dekk. For da er båten svært lite brukbar i det været vi rett som det er har her i Norge. Slike ting har ikke Bavaria seilbåter. De er etter min mening mer gjennomarbeidet og har høyere kvalitet på løsningene. Redigert 21.Januar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Noen henviser til at det jo er garanti på både båt og motor, men er dere så sikre på det? Dette må sjekkes ut i hvert enkelt tilfelle i så fall. Normalt er det vel på motorer 1 års garanti, mens det på båt og annet kun er Kjøpsloven som kommer til anvendelse. Kjøpsloven gir ikke mye, men den gir deg en reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil. Og fremdeles er det vel slik at det er eieren som bærer bevisbyrden.... Er det en selvfølge at det er garanti på båt og motor dersom den ikke er fulgt opp med foreskrevne servicer innenfor oppgitte timeintervaller? Jeg har selv en relativt ny båt og følger nøye opp det som er foreskrevet av vedlikehold innenfor garantiperoden for at denne skal gjelde ubegrenset i tilfelle noe tull skulle dukke opp. Har eier f.eks. hatt båten på "innkjøringsservice"? Filterskift utført? Hva med anoder? Volvo kan ha noen setninger med ekstra små fonter i garantiærklæringen hvor det fremgår krav om et spesifisert vedlikehold for at garantivilkårene og videre 5 års reklamasjonsrett skal gjelde. Dersom det er slurvet med dette, kan viktige reklamasjonsrettigheter være kastet på sjøen allerede. Hva med "senskader" på drevet som har fått seg en smell? Det er ikke sikkert Volvo deler oppfatningen om at "alt var i orden" da dette ble besiktiget dersom du skulle få tull med dette senere. Har du en skriftlig rapport fra merkeverkstedet at drevet er 100% i orden etter skaden, eller er det selger som henviser til et muntlig svar på dette? Følger det kvitteringer/ dokumentasjon som underbygger selgers informasjon om service, reparasjoner og det som ellers burde vært fulgt opp og gjennomført? Kanskje dette er verdt å sjekke før du går videre? Redigert 21.Januar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Hvis dette er en båt du kan trives med og har lyst på, og samtidig spare 100 000,- på at den er skitten og ustelt, sier jeg løp og kjøp. Joda, liker Bavaria 29 sport jeg, men vask og stell er en ting - spørsmålet er om en er villig til å "få betalt" for riskoen det er å kjøpe båt av en slarv med de følger det kan få senere Jeg har hatt en slik båt, men med D6 310. Jeg er av den formening at KAD 300 er for svak for denne båten.Ellers er min erfaring lik det Bitteliten beskriver. At båten i tillegg er så dårlig oppfulgt gjør at du bør være på vakt. Prisen bør definitivt gjenspeile risiko. Personlig mener jeg at prisen på denne bør langt under 900K, for at det skal bli interesant. Har også kjørt den med begge motorer og ingen tvil om at D6`en sparker den mye lettere opp av vannet. Et helt annet dreiemoment, men jeg fikk som sagt ikke følelsen av å kjøre en undermotorisert båt, men jeg lytter selvsagt til tidligere eiere av samme båt. Om du finner en 1 1/2 år gammel 29 sport til 900 K!!! så si i fra. Gjennomsnittsprisen på årsmodellen i fjor lå på 1,155 mill. av de jeg registere Konkret spørsmål: har du kjørt en båt i denne klassen med KAD 300 motor? Er det bare toppfart som teller - eller er det også hvor fleksibel båten er - dvs hvor raskt den kommer opp i plan, hvordan last påvirker aksellerasjonen, hvordan er båten å kjøre i mye sjø der man kanskje må gå ut og inn av plan ofte for å tilpasse farten til bølgene? toppfarten er en direkte konsekvens av antall hk. fleksibiliteten er en direkte konsekvens av dreimoment og på hvilket turtall dette slår inn. Sammenlign KAD 300 og D4260 eller D6 310 så ser du hva jeg mener. Og jeg har prøvekjørt omtrent motsvarende båt med KAD 300 og D6 310 og vet hva jeg snakker om. Båten jeg prøvde var Nidelv 300. Joda, prøvekjørt med begge motorer og er ikke uenig. Men KAD`en er grei nok. Den er tregere ut av sjøen men marsjer greit på 25-26 knop. En skal ikke male rosenrødt den nye D-serien heller. Vi har vel en del tråder her inne som viser svakhetene med elektronikken. Du har vel selv også fått erfare det? (joda jeg vet at 300`en også har elektronisk styring) Og jeg gjør ikke denne tråden til en for/mot Bavaria tråd. Jeg liker Bavaria seilbåter - og o noen spør meg om jeg liker Bavaria motorbåter svarer jeg kontant nei. Ok, ok - ingen bombe - ingen skulle vel være i tvil om det lenger . Poenget med denne tråden var bare å få noen synspunkter på akkurat denne båten med denne historen - ikke nødvendigvis en ny diskusjon om Bavaria. Er det en selvfølge at det er garanti på båt og motor dersom den ikke er fulgt opp med foreskrevne servicer innenfor oppgitte timeintervaller? Har eier f.eks. hatt båten på "innkjøringsservice"? Filterskift utført? Hva med anoder?Hva med "senskader" på drevet som har fått seg en smell? Har du en skriftlig rapport fra merkeverkstedet at drevet er 100% i orden etter skaden, eller er det selger som henviser til et muntlig svar på dette? Følger det kvitteringer/ dokumentasjon som underbygger selgers informasjon om service, reparasjoner og det som ellers burde vært fulgt opp og gjennomført? Kanskje dette er verdt å sjekke før du går videre? Gode poeng. Som sagt snakker vi her om en slarv og en rotekopp. Han har bekreftet flere ganger at båten har hadde full service på motor og drev da den ble tatt opp første året. Likedan at Volvo sjekket drevet etter "grunnberøring mot sand" som han sa (som dere ser av bilde må det har vært hard sand for det er åpenbart merker i finnen på drevet). Han trodde han hadde kvitteringer og dokumentasjon, men med denne fyren er jeg sterkt i tvil.. ...og som sagt...det går mot å lete videre...tror jeg.. Redigert 21.Januar.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 ...og som sagt...det går mot å lete videre...tror jeg.. Det går jo an å prøve seg med et skambud som ligger ytterligere 50K under det du allerede anså som en god pris. Siden selger ikke har anstrengt seg for å klargjøre båten for salg, er det jo en sjanse for at han slår til for å bli kvitt problemet. Du har jo tross alt sett tilstanden til båten, men det er jo en sjanse for at noen gjør et godt kjøp her. Bruker et større antall timer på shining,vasking og polering. Om han deretter i tillegg tar en service på motor før han igjen avanterer den for salg i slutten av mai, hvor mange her inne er da skeptisk til å kjøpe båten, (forutsatt at du liker båttypen da)? Mange av oss kan jo eie båter som har sett adskilligt værre ut en denne uten at vi vet noe om det. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Du har jo tross alt sett tilstanden til båten, men det er jo en sjanse for at noen gjør et godt kjøp her. Bruker et større antall timer på shining,vasking og polering. Om han deretter i tillegg tar en service på motor før han igjen avanterer den for salg i slutten av mai, hvor mange her inne er da skeptisk til å kjøpe båten, (forutsatt at du liker båttypen da)? Det slår meg at det faktisk er ganske avslørende å kikke på båter nå før folk har fått tatt vårpuss og shinging. Denne båten vil fremstå som mye mer "sympatisk" til våren, men har likefullt samme historie. Jeg vil foretrekke å se hvordan båten jeg vurderer å kjøpe ser ut før eieren har "klargjort den for salg". Forøvrig er beslutningen tatt: Det blir ikke denne båten! Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Forøvrig er beslutningen tatt: Det blir ikke denne båten! Takk for innspill! Viktig å følge magefølelsen...som regel er første innskytelse den riktige. Høres forøvrig fornuftig det du EGENTLIG er på utkikk etter. Nyere Nor Star 290 står det i profilen....da vet du hva du går til. Problemet er vel ikke så stort utvalg, foreløpig. Spennende og gøy å være på utkikk....lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Overvbevis din kone Swande og LØP OG KJØP.. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Det ligger en 29 sport på Finn nå med D6-310 som sikkert burde gå an å få under 1 mill. Burde være et godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (redigert) Så denne. Det er en -04 mod. som er gått 300 timer. Ikke sikker på om du får den under 1,050 mill. måten den er priset kan kanskje tyde på det. Uansett så er dette er en meget godt pris. Fører statistikk på bl.a. denne båten og gjennomsnittspris siste året for 04 mod. er 1,110 mill., 05; 1,155 mill. og 06; 1,2 mill. Det ligger flere tilsvarende båter på FINN.no som bekrefter disse prisene. Ser forøvrig det også ligger en lik din(Skilsø 33 Artic) -06 mod. med samme motor til 1,550 mill. Hva ga du ny for din? Redigert 19.Februar.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 du ønsker og alternativer? nye amerikanske båter er jo spesielt billige nå. mye for pengene til rundt millionen med dollarkurs på 5,34 i dag. om man ser bort ifra billigmerkene så overgår finish det meste og design/fargevalg har blitt mye mer norsk/europeisk de siste årene. Noen modeller er jo rett og slett et kupp ift. europeiske tilsvarende modeller etter min mening. ellers er jo garantier osv tilsvarende bortsett ifra at noen av amerikanerene tilbyr livstid på skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.