bliss X Startet 20.Januar.2007 Del på Facebook Startet 20.Januar.2007 I taket har jeg en rund lampe av eldre årgang. Denne lampa synes jeg gir veldig dårlig lys, og jeg kunne tenkt meg å skftet den ut med noe som gir bedre lys. Lampa er rund, og 15 - 18 cm i diameter. Høyden er ca 3 -4 cm. Den har to pærer og ruglete glass. Må ha noe med omtrent tilsvarende mål. Noen som har byttet taklampe og fått bedre lys? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Biltema har f.eks. denne med 10W lysrør og 3W glødelampe for koselys. Kanskje ikke det koseligste med lysrør men det gir godt lys og bruker lite strøm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
loffern Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Jeg har også dårlig lys i taket og kommer til å montere LED-downlights i salongen. Veldig bra når man trenger mye lys i tillegg til at de bruker minimalt med strøm. Kanskje det hadde vært noe for deg og så kunne du beholdt den gamle lampa til anledninger hvor det ikke trengs så mye lys. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 (redigert) Ikea har tilbud på led-lys som er i ypperlig til båt 12v. Du sparer ganske mye på batteripakkene med LED-lys http://www.ikea.com/PIAimages/53270_PE153424_S4.jpg Redigert 20.Januar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
bliss X Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Hei. Det var en enkel lampe jeg var på jakt etter da - i håp om å få litt bedre lys Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 (redigert) Hei. Det var en enkel lampe jeg var på jakt etter da - i håp om å få litt bedre lys Du må ikke bruke alle 4 da, 3 av dem kan du jo montere på toalettet eller motorrommet. :lol: Jeg har brukt de lyslistene over gardine i forcabinenen og de gir like godt lys som et midtlys i taket av den gamle typen.. Skal montere de runde framme som leselys og i pantryene. Redigert 20.Januar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
bliss X Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Gir ikke disse et veldig blåaktig og kaldt lys? Det hadde jo kanskje gått an å montert 3 slike på en rund teakplate? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Det finnes både blåaktige og mer hvite diodelamper. Sørg for at du får en av de hvite. De blå gir et ubehaglig lys med svært dårlig kontrast. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Gir ikke disse et veldig blåaktig og kaldt lys? Det hadde jo kanskje gått an å montert 3 slike på en rund teakplate? De viser et fint hvit og klart lys ikke noe spesielt kaldt lys- de bygger ikke så mye heller de runde lysende. Men du får de i blått og grønt oxo om det passer bedre. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Bergen Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Ikea har tilbud på led-lys som er i ypperlig til båt 12v. Du sparer ganske mye på batteripakkene med LED-lys[ Splitter du lyspakken, setter på egen bryter og bruker pakken egentlig som 4 enkle lys ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 (redigert) som lys i kabinen ( med litt stor avstand fra tak til seng) , er vel di diodelampene ikke å anbefale. pga dårlig lys.. har selv 5 stk dieodelamper ( 4 dioder i hver) montert i en list på 1 m over pantryen. greit lys til den , men ville blitt litt spedt inni kabinen. men selvsagt mange nok så. nyere lamper har vel kansje bedre reflektorer så jeg tror at en eller to nye lampe med ganske klart glass og pære med tilstreklig volt vil være bra nok inni en kabin. maritim har jo sånt , og koster ikke alverden Redigert 20.Januar.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Du skal selvsagt ikke ha LED lamper Lasse. Hvit-blått hardt sykehuslys er ikke det du øsnker deg. Du trenger godt lys, som gir innredningen i HR`en rettferdighet. [http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=358&iItemId=87958DENNE[/url] lampen fra Biltema er faktisk ganske god. Den er iallefall mye bedre enn manga andre tilsvarende lamper, som koster det dobbelte eller mer. Ønsker du å spare noe støm på lysbudsjettet, setter du inn adaptere fra BA15S sokkel til GU4 sokkel. Da kan du benytte halogenpærer på 5, 10, 15 eller 20 Watt Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
abbor Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 som lys i kabinen ( med litt stor avstand fra tak til seng) , er vel di diodelampene ikke å anbefale. pga dårlig lys.. har selv 5 stk dieodelamper ( 4 dioder i hver) montert i en list på 1 m over pantryen. greit lys til den , men ville blitt litt spedt inni kabinen. men selvsagt mange nok så. nyere lamper har vel kansje bedre reflektorer så jeg tror at en eller to nye lampe med ganske klart glass og pære med tilstreklig volt vil være bra nok inni en kabin. maritim har jo sånt , og koster ikke alverden Moderne LED spotter har 18 LEDs så de gir mye bedre lys enn dine med bare 4. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Men du får de i blått og grønt oxo om det passer bedre. finns det ikke i rött ?? kunne tenkt mig noe sådant för nattsejlas ........... ( går ju oxo o bruke i havn..... ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 20.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Kan prøve den fra biltema. Den koster jo ikke stort Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Trodde det var standard med lysekroner i HR. Er litt enig i tidligere skribenter som anbefalte LED lys. Litt avhengig av batteribanken, og hvor lenge du ligger i uthavn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sebaldus Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 Har hatt begge de to fra biltema som det vises til. Den i plast har ganske ekkelt lys på full effekt og ser litt stygg ut. OK, men neppe i en Hallberg....Den i teak som zuki linker til var veldig grei. Har satt led-pærer i takspottene ombord. Liker ikke lyset men ok pga strømforbruket. Bruker nå andre lamper om kvelden ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 20.Januar.2007 Del på Facebook Svart 20.Januar.2007 (redigert) Splitter du lyspakken, setter på egen bryter og bruker pakken egentlig som 4 enkle lys ? Ja den kan splittes og den kan bygges ut- men pass på å få pluss med deg i kjeden, går plussen feil vei gjennom får du intet lys i dem. finns det ikke i rött ?? kunne tenkt mig noe sådant för nattsejlas ...........( går ju oxo o bruke i havn..... ) HAr ikke registrert det enda. ligger ved linken til dem http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...ategoryId=15748 De har tilbud / halvpris ca, i Asane-Bergen på dem i går. Redigert 20.Januar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.