Jump to content

Eksos - bukt og bend ........


Rolf Yks

Recommended Posts

Eg har bestemt meg for å legge om eksosutløpet i min båt. Ved å gjere det kan eg halvere lengda på slangen og få to 90graders bend mindre.

 

Eg har sett dette gjort i tilsvarande båt og det gjorde stort utslag på turtallet. :wink:

 

Originalt på Nord West 740 er utløpet i hekken. Når NB tok over og laga NB 740, la dei utløpet i sida.

 

Kva er best, og kva er fordelane med det? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig flyttet eksosen fra hekken og til siden. Dette var i forbindelse med motorskift så jeg kan ikke si om det hadde noen effekt for motoren. Grunnen til at jeg gjorde det er for å kunne se eksosen fra førerplass og for at eksosen da ikke så lett legger seg bak båten.

 

Hvis du klarer både å korte inn slangen og få bort 2 bend er det en ubetinget fordel for motoren, men det er ikke lett å, på forhånd, si om du vil merke noen turtallsendring. Alt mottrykk i eksosen er en ulempe og de forskjellige motorfabrikanter har max. verdier som ikke skal overskrides.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Å flytte eksosen til siden av båten betyr ikke nødvendigvis at man blir kvitt eksos i hekken på båten. Den vil i så fall, avh. av vindretning når du kjører faktisk kunne legge seg foran og selvfølgelig bak det sidemonterte eksosuttaket. Dette er basert på egne erfaringer.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Fra en tidligere eier er jeg blitt fortalt at "Poseidon" i sin tid var nær ved å synke på en tur over Skagerak  -  nettopp pga eksos ut i siden.

 

Nå er den lagt opp i skorsteinen og hullet i siden er sveiset godt igjen.

 

Man skal huske på at sjøen ikke alltid er like flat  -  å risikere at motoren lider drukningsdøden når man trenger den mest, det virker ikke særlig  attraktivt....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eksosavløp er svært viktig ved våt eksos. Blander man vann i eksosen, oppstår store mengder vanndamp i tillegg til den eksosen som var fra før. I tillegg har du en masse vann som skal vekk.

 

Om eksosen går ut på siden, i hekken, under vannlinjen eller opp en skorstein, spiller ingen hovedrolle. Har man  først valgt å blande vann inn, er skorsteinsalternativet utelukket. Selv med separator i etterkant, blir det vanskelig.

 

Løsningen for våt eksos er å la tyngdekraften gjøre jobbe. Alternativet er jo at motoren gjør jobben, og det er intet godt alternativ.

 

Slangens lengde er det minste problemet. Et større problem er skarpe bend. Det største problemet er manglende fall og høye svanehalser. Står eksosbendet 30 cm over vannlinjen, er ikke svanehals nødvendig. Har man uttaket i hekken, må man ta i betraktning bølgeeffekten ved landligge. En enkel eksosklaff er ofte alt som skal til. En støvel med eksos ned i vannet er et annet. En stygg svanehals et tredje.

 

Kan du få til en løsning som gir deg jevn, om enn svak, helling, samt slake buer, er du sikret et vellykket eksossystem. Er ikke dette mulig, kan du som et meget godt alternativ sette på et T-rør på eksosbendets vanninntaksstuss. Kun 10% av vannet er nødvendig for å kjøle eksosen. De resterende 90% kan ledes direkte ut skutesiden. For å være på den sikre siden, kan man bruke en 20-80 fordeling, der fordelingen enkelt skjer ved å bruke forskjellig slangediametere i T-røret.

 

Hvis man ser på det tynne eksosrøret til en stor semitrailer, skjønner man hvilken dramatisk negativ effekt våt eksos har for mottrykket.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

"...må man ta i betraktning bølgeeffekten ved landligge. En enkel eksosklaff er ofte alt som skal til. En støvel med eksos ned i vannet er et annet. En stygg svanehals et tredje.

 

Dette kan jeg skrive under på!

 

I fjor sommer opplevde jeg ved landligge at eksosen ble fylt med vann :smiley:! Oppdaget det heldigvis før jeg forsøkte å starte motoren ved at det dryppet vann ut luftfilteret. Fikk dermed tømt eksos før start :smash:. Tørnet motoren manuelt først før jeg forsøkte og starte og sjekket at oljen fortsatt var sort. Alt stemte og motor startet med en gang. :smiley: Tenker med gru på om jag ikke hadde sett dette og startet. Hadde nok blitt dyrt. :nonod:

Skal nå montere en vannlås!!!!

 

Kona's entusiasme for båtlivet øket ikke med dette, men jeg jobber med saken! :wink:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Hei

Når jeg monterte aggregatet i år ble jeg anbefalt å montere

vakumventil for at ikke kjølvannet skulle trenge inn i motoren

"bakveien". I vinter blir nok dette montert på begge motorene

i tillegg til at jeg har klaffer i utløpene i hekken.

Progress i Oslo kan skaffe disse, men det er ikke lagervare.

Av en eller annen grunn selges det for lite i Norge.

Er det noen som vet om noen som har disse som lagervare ?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...