Jump to content

hva slags båt til max 600 000


nor star 290..

Recommended Posts

skal skifte båt nå og har satt taket til 600 000 på ny (brukt) båt.

båten må ha soveplass til 4 personer uten å måtte re opp(senke bord etc) og minimum marsjfart på 15 knop og stor uteplass, lurer på litt på elwaro 9000 evt. hva anbefales fast aksling eller drev på denne båten?

Link to post
Share on other sites

kommer vel litt an på deg selv. fast aksling =mindre fart. og mindre veldikehold \utgifter.

drev = mere fart men mere vedlikehold \ utgifter.

men manøvrerbarheten i sakte fart er er vel også bedre med drev. ps har selv lyst på elw 9000. fine båter med greie fartsressurser selv med aksling.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Du må vel ta med at det ofte blir mer bråk og vibrasjoner i en båt med aksling...i tillegg til mindre fart med tilsvarende motor og derfor høyerer forbruk... Jeg har hatt begge deler og trodde aksling skulle bli tingen når vi byttet båt, men jeg irriterte meg over vibrasjoner og dur som du ikke får på samme måte på en hegg.aggr båt der alt er i orden... Det er likevel mye mer leamikk på en hekkaggr.båt og det er ofte meget dyrt å reparere. Rett og regelmessig vedlikehold er nok svært avgjørende for en båt med hekkaggr... Nå har jeg hekk.agg igjen, men det er mer tilfeldig...

 

Det er vanskelig å vurdere, prøv de aktuelle båtene og erfare selv...Elwaroen er jo en tøff båt syns jeg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

vil ikke snakke stygt om Elwaro har hatt en, men vil nok anbefale med hekkagregat. Det er vel også dem det er flest av. forsto på fabrikken at de nesten ikke lagde 9000 med strak aksel. Jeg hadde en fly utgave med aksel. Veldig fornøyd med båten på alle måter. Frem til at båten fikk en tur på grunn.

Kan lese mer om det her.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...9&hl=elwaro

 

Har i ettertid fortått at det er flere produsenter som gjør om ett planende skrog beregnet til hekkagregat til en halvplaner med aksel på samme måte.

Så det er ikke bare Elwaro som dette kan skje med.

 

PS. Min Elwaro var som sagt med Fly og hadde derfor en helt annen innredning enn en "vanlig" 9000. Har ikke vært ombord i en, men har hørt at det skal være veldig god plass.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har en elwaro 9000 med drev..ville valgt drev også på min eventuell neste båt,syns ikke det er så mye arbeid med vedlikehold..bytte olje og bytte sinkaoder ,sjekke belger.Ellers så er min erfaring etter 2.1/2.år med båten bare positivt...kan alltid ha 4 oppredde senger uten at det går på bekostning av plassen ellers..stor salong inne og god plass ute..se forøverig erfaringsdatabasen.elwaro

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg selv har byttet til Scand Baltic, så er jeg vel forpliktet til å nevne den.

 

En Baltic med tamd 41 motor marsjer vel på 16-17, har fast aksel, og ligger vel i det prisleie du har satt som tak (86-87 mod.)

 

Aktercabin for 2 personer ,2 stk. stikkøyer + en svæær salong nede for 2-3 personer om det skulle knipe.

Baltic er vel ikke den med de laveste brukt prisene, men veldig populær og romslig familie båt.

 

Eneste negative. litt dårligt med skap plass. Men for all del nok av stue plass.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gp 700SE med 120hk yanmar er et godt kjøp. Koster ca 590 000 ny med mye utstyr. Den har fast aksling og drar ca 25 knop med trim-flaps. Det er mulighet for flere motor alternativer fra yanmar og Volvo penta. Holder seg godt i pris! :sailing:

 

Stor uteplass og senge plass til 4 med pantry ute og do og vask i eget rom inne. Bra for en 23 foter!!

Redigert av C-marine tendy 11 (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...