Jump to content

Lakk/olje på nata teak bord ?


Tine IV

Recommended Posts

Må spørre jeg da , skulle kansje vært under dumme spørsmål men . Fått meg et nytt bord til salongen , det er nata teak staver ( bestilt etter mål på finn ) . Det er et meget fint bord syntes jeg og dem som hitil har sett det , men må jo ha noe olje på det så det blir blankt som resten . Har jo skrapa ned til beinet alt av skott , skuffer nog skaper . Detter er behandlet med Benar med en dærsj lakk oppi da får jeg en gyldene farge + at det blir stein hardt i forhold til bare Benar olja . Har fått på et strøk på bordet med Benar/white sprit , og et strøk med Benar/lakk . Men natene er seige eller nesten som lim , koppen sitter nesten fast i bordet . Og det kan jo være ok innimellom men , hva er feil her ? Natene er av Sika , har jeg blitt fortalt og det skal jo gå og olje / lakke det vel ? Idag da jeg kom ombord så tok jeg ei fille og dro langs natene , sånn at det virka som jeg tørka av olja . Men etter jeg hadde gjort det så virker dem like kleblige , så lurer litt nå da . Er det bare rett å slett ikke tørt nok , hærda nok enda som gjør detta , eller er det noe annet som blir gjort feil ? Dere trebåt gutta har svaret på detta regner jeg med . Har jo lukket avd , så det er varmt nok så det holder .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei jeg driver også og lakker teakdeler med benarolje, og det tar veldig langtid å tørke selv ved innetemperatur. Selv etter en uke er delene klebrig, antar det er det samme hos deg.

Jeg satser på å bruke ravilakk på siste strøket for å unngå et klebrig siste strøk.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

......Natene er av Sika ....., .

Du har nok ikke gjort noe feil. Det tar bare noe inst i hampen lang tid å få lakken tørr på sikafuger. Jeg har hatt samme probemet der jeg har nata med sika. Der jeg har brukt tech7 og tilsvarende er det ingen problemer. Har faktisk vært borti at der jeg har lakka litt dørk om høsten er det fortsatt klebrig om våren. Har tørka reint med ei fille dynka i rød- eller white sprite før neste strøk og endelig fått faenskapet til å herde.

Sika er ypperlig for fuging, men problemet du peker ut er noe av grunnen til at jeg har bytta til andre produkter for nating/fuging. Ikke gi deg....du vil få det til å herde til slutt.

Link to post
Share on other sites

Så bare smør deg med litt tolmodighet så blir det sikkert tørt.Gleder meg foresten til å se hvordan det har blitt ombord hos deg.

Ja da er det bare å vente da vel , men venting er ikke min sterke side da . Satt en oljeradiator ovn under bordet i dag , blir passe varmt i bordplata nå ja .

Ja Nor West du får vel se skuta til påske vel , regner med året's høydepunkt er under planlegging i år også . Nesten bare isen som kan stoppe oss vel og knapt nok det , isen klarte det nesten sist påske da . Håper jeg blir ferdig da , holder på fra mårran te kveld stort sett 7 ganger i uka . Så håper det blir bra så økosjefen blir fornøyd , hehe . Men nå er det jakt tid for symarskin , skal trekke om salongen har handla trekk hos sea sea . Så blir gjort litt ombord .

Sjena litt ut her nå men ,pytt pytt

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...