Jump to content

Ferietur Sognefjorden


Baracuda

Recommended Posts

Jeg har en drøm både om å seile inne i Sognefjorden, og også på møre-kysten.

 

Det er ofte flott å lande på Vigra og se det vakre øyriket der.

 

Et spørsmål som er sentralt for oss som kommer østfra er værsituasjonen på vestlandet.

 

Det er ikke særlig hyggelig å seile dag etter dag, uke etter uke med regn.

 

Så dersom noen kan sende beskjed om når det er en viss garanti for bra vær i en 14-dagers perode, blir ønsket kanskje virkeliggjort.

 

Selv seiler jeg endel omkring Koster, et av Sverges mest solrike steder - da blir det vanskelig å forlate solriket og gå i retning av mer regnfylte områder.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke særlig hyggelig å seile dag etter dag, uke etter uke med regn.

 

Jo, det er det!! :yesnod: Jo før man klarer å forsone seg med/tilpasse seg været, desto rikere blir båtlivet. Vi som bor her vest har jo ikke noe valg :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har en drøm....

 

Så dersom noen kan sende beskjed om når det er en viss garanti for bra vær i en 14-dagers perode....

 

Spøker de med oss hr. "Roaldbj"? Vi hadde en slik periode i 1947 og 1997....

Sist sommer (06) hadde vi flere perioder med nesten èn uke i strekk. Det påståes at en spåmann har spådd en enda bedre (les varmere) sommer i 2007. Hiv deg på krykkene å planlegg turen!

Link to post
Share on other sites

Det må da kunne gå an å få gjort noe med dette vestlandsværet worse?

Har fablet om tur til vestlandet i flere år nå men admiralen nekter plent.

 

Det er med fullt overlegg myten om det vestlandske regnvær besøregs opprettholdt. Endog den siste tids skriverier om rekord-forsøk og slikt er en del av strategien. Poenget er selvsagt at vi vil ha vår vakre nesten uberørte (men veloljete :rolleyes:) natur for oss selv. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Lasse etterlyser bilder. Jeg har ikke så mange elektronisk, men har da et fra Skjolden.

Bildet er tatt fra landsida ett stykke oppi "lia", hvor man da ser utover fjorden.

skjolden0ns.jpg

 

Er ikke det Molden vi ser litt til venstre i bildet, den med litt snø på toppen? Har vært oppe på Molden noen ganger, men aldri sett den fra denne vinkelen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

hmmm myte eller ei - jeg har hentet to båter i Stavanger - begge gangene i kulig og regn. Jeg har hentet en båt på østlandet - da var det havblikk hele veien ned til palmekysten. Om det blir vestlandstur i sommer blir den nok med skikkelig regntøy med i bagasjen ja :-)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som skal ha frakta en seilbåt da?

Se https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...date=1164119392

 

Har ligget lenge, men ingen respons :cryin:

 

 

Linken funker ikke hos meg :crazy:

 

Men skal ha seilbåten min nedover fra Bergen til sørlandet og er jo opptatt med jobb så om noen har lyst på en tur....

Link to post
Share on other sites

Rart. Kopierer inn teksten her:

 

Vi er tre karer - alle med erfaring, som kan påta oss å frakte seilbåt(er) størrelse ca 31 - 42 fot, f.eks i forbindelse med kjøp/salg.

En forutsetning er at båt er sjødyktig og i orden, at opplysninger om båt/utstyr er tilgjengelig, og at båt er kaskoforsikret.

 

Aktuelt tidsrom:

 

april - mai - juni 2007

 

Aktuelle distanser:

 

Danmark - Sørnorge

Sverige - Norge

Østlandet - Vestlandet

 

Vi skal ikke ha noe betalt for dette, men vil gjerne ha dekket resieutgiftene. Ta kontakt i god tid, via IM hvis aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Indre deler av Sognefjorden er nok eit flott turmål for den som har godt tålmod. Det same gjeld indre Hardangerfjord og andre lange vestlandsfjordar. Sjølv har eg saktegåande båt og kjedar meg under lange transportetappar i fjordar.

 

Trur derfor at eg aldri kjem lenger inn enn til Balestrand på eigen kjøl. Andre deler av indre Sogn inntek eg frå landsida. Men Balestrand (eller Balholm) er absolutt verd eit besøk. Berre synet av Kviknes hotell frå sjøsida er verd båtturen.

 

Men eg vil også slå eit slag for dei ytre delane av Sognefjorden; Gulen og Solund. Dette er eit fantastisk område for båtliv og aldri kjedeleg. Her kan det nok også vera litt meir "dynamisk" vermessig enn i indre delar av fjorden. Måtte berre området sleppa unna oljesølets forbannelse...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, kai finst. På Skjolden er det ei ganske stor kai, som blei bygd i samband med kraftutbygginga i Fortun på 50-60 talet. Fortun kraftverk var vel eit av Noregs største då det stod ferdig, og alt utstyr til kraftverket kom på båt til Skjolden. I tillegg var det for lenge sidan båtrute frå Bergen til Skjolden. Den gamle kaia var lenge falleferdig, men er no bygd opp att i samband med utbygging av diverse hytteprosjekt.

 

Den største kaia i Indre Sogn finst i Kinsedalen. Den blei bygd i samband med gruvedrift på fjellet. (Kinsedalen ligg eit lite stykke utom Solvorn på Urnes sida av fjorden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...