Jump to content

Ferietur Sognefjorden


Baracuda

Recommended Posts

Takker for svar her......

Ser ut som om det ikke skulle være noen unnskyldning for de med en større båt til å la være å besøke hele Sognefjorden med dens armer..... :wink:

Må nok innrømme at fergeturen med Fjord1 på Nærøyfjorden virkelig satte sine spor..... Den var helt utrolig flott natur.... Stupbratte fjell som forsvinner ned på de store dyp..... Var det 1100 eller 1300 meter den ene fjelltoppen var? Uansett, var det en opplevelse som kan anbefales på det sterkeste. Benytter du ikke egen båt kan turistfergen som går mellom Flåm og Gudvangen gjøre samme nytten.....

Link to post

Det har vært svært mange gode informasjoner om tur i Sognefjorden.

 

Jeg klarer selv - stort sett - å planlege turen frem til Sognefjordens innløp/utløp.

 

Men det kunne være flott med gode råd om hvor mange dager vi bør sette av i fjorden for å oppleve dens variasjoner.

Videre er det flott å få enda flere råd om hva vi absolutt bør få med oss.

 

Jeg er usikker på om jeg skal legge turen til medio juni eller primo august. Det er vel vanskelig å gi råd i denne sammenheng.

 

(Juli seiler vi i området omkring Samsø - etter mitt skjønn Danmerks flotteste øy.)

Link to post

Jeg tror nok at jeg kommer til å ta en tur til Sognefjorden og det blir nok første uka i fellesferien, for de to siste blir nok brukt til å putre rundt i hordaland sin skjærgård. Men mest av allt kunne jeg tenkt meg en tur til hjemtraktene som er Saltenfjorden ( Rognan ) :flag: hvor jeg husker det fantastiske seifisket i Saltstraumen, :fishing: men det er nok i lengste laget for en ferietur for meg. Men Sognefjorden er såpass lang og stor at jeg må nok sortere i tipsene for å ha litt tid å nyte plassene og omgivelsene, for jeg vil ikke rase inn og ut av fjorden bare for å vite at jeg har vært der og ta bilder i fart for å vise fram. :cheers:

Link to post
Været på Vestlandet er ALDRI stabilt, uansett tid på året.. :wink:

 

No snakkar me Vestlandet, - ikkje Midtnorge, der du bur... :wink:

 

På Vestlandet har det vore stabilt dårleg ver i nær tre månader... :diving:

Eg vedgår likevel at sommarstid er nok stabilt ver i beste fall eit relativt omgrep. Men blir det godt ver, så er det ingen som kan nyta det så intenst og lidenskapeleg som vestlendingar. :cool::drink:

Link to post

OK, er nok mer stabilt vått i Bergen og Hordaland... :yesnod:

Ellers enig i betrakningene om at når været endelig slår til så setter en desto mer pris på det. Kan kanskje sitere en kjent skald fra Midt-Norge - og Vestlandet:

 

"Fram på vetteren stundom han tenkte,

gjev eg var i eit varmare land.

Men når vårsol i bakkane blenkte,

fekk han hug til si heimlege strand.

 

Og når liene grønkar som hagar,

når det laver av blomar på strå.

Og når netter er ljose som dagar

kan ein ingen stad venare sjå."

 

:flag:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

jeg gikk sognefjorden på langs i fjor sommer, vi brukte 16 dager. For meg var det fornyelse av et gammelt båtbekjentskap, den gang på 60- og 70-tallet da jeg var sjømann på Sognefjord og Nordfjord I og for fjorden inn og ut 3 ganger i uka.

Nå var det jo eksepsjonelt godt vær denne sommeren, da er det jo fint over alt. Vi gjorde turen sammen med en annen båt, stort sett i 8 knop fra Ortnevik og inn, og med så fint vær er det jo intet som er finere.

Turen begynner egentlig på sørsiden fra Bjordal, så Ortnevik, Finnebotn, Arnafjord, Indrefjord og Framfjord er ok men det er dårlige kaier, men fint å gå tur oppover dalen. Vik har båthavn med gjesteplasser vest for dampskipskaien, men for kortere opphold går det an å ligge ved denne, bare du unngår Sylvarnes (båten) og snakk med folk på kaien. Det går også an å ligge lenger øst nær motermuseet.

BAlholm er et must, ellers kan Feios anbefales for spaserturer langt innover dalen, men overnatting bare hvis været er rimelig godt. Fresvik: det samme, en nydelig bygd med masse bringebær og jordbær, overnatting ved kai mulig men sjekk været på forhånd! alle disse plassene unntatt Balholm og Vik båthavn er gratis. Dieselfylling i Balholm, relativt rimelig. Aurland gratis båtplasser langs trebryggene i sentrum, litt urolig så lenge ferjene og båtene går, eller betalingsplasser lenger sør i båthavnen bak moloen (ikke for seilere). Flåm (Fretheim) gode båtplasser langs trebrygge innerst, betaling vann og strøm. Ta toget opp til Myrdal og gå ned igjen. Hvis føttene blir såre, kan dere hoppe på toget på en av stasjonene. Stigen er verd et besøk, men det lar seg ikke gjøre å belegge båt der. Gudvangen er fint, få plasser men gratis på utliggeren ned for bensinstasjonen. Fin spasertur ut til Bakka. Gjør gjerne stopp på noen av de mindre plassene ut langs Nærøyfjorden, men ikke så enkelt å finne plass for overnatting her (ferjene går oppom noen av dem). Innover fjorden anbefales særlig Solvorn, gratis ved kommunal kai, du får sikkert vann fra ferjeslangen dersom du spør fint. Ligg gjerne her en 2-3 netter, og reis over og se Urnes stavkirke og ikke minst den eventyrlige utsiken i solskinn og stille fjord fra neset stavkirken ligger på. Gå gjerne ut og se på trebåtbyggeriet. God badestrand i Solvorn, brukes av de lokale fra Hafslo i mengdevis. Solvorn har en koselig trehusbebyggelse nede på strandstedet, fine turmuligheter opp mot Hafslovatnet og videre hvis man ønsker. Bringebær og jordbær i mengder, og deilig saft på Urnes.

Alt i alt, ta sydsiden, inn til Balholm. Høyanger og Vadheim er ikke noe å gå etter. ta gjerne turen til Fjærland. Ellers er andre steder allerede nevnt. Ut igjen er Leirvik (bøfjorden) et brukbart sted for overnatting. I hvert fall: hvis været er fint, bør du ikke forhaste deg, slå deg gjerne til ro et par dager og kjør ikke for langt om gangen, så har du garantert en fin opplevelse. Diesel som sagt i Balholm, her også vann, vann i Vik men diesel må bæres fra stasjon like ved.

Hvis du går inn Finnebotn med seiler (bare på høyvann), pass på at du ikke krenger så mye at masten tar borti fjellene.

god tur

Link to post

Min plan har egentlig vært å gjøre denne turen i 2008, men jeg får mer og mer lyst å gjennomføre den nå. Turen vil i så fall gjøres på følgende vis: Far reiser alene til Sogn, plukker opp mor og barn i Gaupne, og reiser deretter sørover med litt bedre tid, vil i så fall vil jeg bruke omtrent tre uker på hele turen. Vi er jo stasjonert på Palmekysten og har derved en weekendtur, bare for å komme oss til Stavanger. Etter det jeg forstår er det videre nordover fra Stavanger det er flott skjærgård. Siden det sikkert blir noen år til neste gang en gjør denne turen, ville jeg gjerne oppleve noe av naturen nordover fra Stavanger også. Om en regner med at en skal bruke ca en uke oppover fra Stavanger til innerst i Sognefjorden, hvordan ville dere fordelt etappene og hvor er det en blasert sørlending skal gå for å oppleve noe anderledes enn det jeg har på utsiden av vinduet nå? Dagsetapper kan være alt fra null til 60-70 nm. Det blir som sagt strammere tidsprogram nordover enn sørover, og jeg er ikke sikker på om den samme ruta skal vlges begge veier. Selvfølgelig vil været spille en avgjørende rolle også...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Om du først drar så langt inn som Gaupne vil jeg også anbefale at du tar turen helt inn til Skjolden også, så kan du ihvertfall skryte av at du har vært helt innerst inne i verdens lengste fjord. Dessuten er det nok mer å se innover fjorden mot Skjolden enn det er inn til Gaupne (men nå er det mulig jeg ikke er helt objektiv :smiley: ).

Link to post

Hvordan fordele etappene? Avhengig av hvor lenge man vil være i Sognefjorden. Hvis man går nordover vest for Stord, ville jeg ha brukt litt tid i Brandasund og eventuelt lenger inne i Fitjarøyene, med i hvert fall en overnatting der. Bekkjarvik er en fin opplevelse, nærmest en lagune med gode turmuligheter opp på fjellet, men ofte fullt i helgene. Samme for Bakkasund. Så kan man velge enten å gå via Bergen (vel et must for de fleste?) og fortsette nordover Straumane som er en opplevelse, eller man kan gå vest om Sotra dersom været er fint, bor selv der og mener det er et fantastisk sted, og så ta korteste veien nord Hjeltefjorden og inn Fensfjorden, så gjennom Gulen med overnatting - her ville jeg valgt Dinja fremfor Eivindvik som har tapt seg, det sies at handelsmannen der ikke lenger satser på båtturister og det kan se slik ut også, men det gjør derimot kvinnen i Dinja!! Man kan også overnatte i uthavn like sør for Nyhamar (vest for leia nord-syd), og til sommeren kommer kanskje det gamle knutepunktet Skjerjehamn. Herfra ville jeg tatt en marsjetappe inn til Bjordal eller Ortnevik, før jeg ville begynt selve koseturen i Sognefjorden. Omvendt naturligvis på turen ut.

Sognefjorden kan være lunefull, det står i losen om kraftige fallvinder, det må man være forberedt på om sensommeren på meget varme sommerdager. Vi hadde følgende opplevelse: Vi krysset over fra Leikanger til Feios og la oss til der. Fjorden helt blikk. Vi gikk en lang tur innover dalen og kom ned igjen, da vi så tordenværet inne i fjorden på vei utover. Du så nærmest kanten på bølgene mot den stille fjord, og det ble fortalt at de borte i Balestrand var opp mot et par meter. Vi hadde oppe alt vi hadde av fortøyninger og fendere der vi lå i Feios. Det hele sto på en halvtimes tid eller så, deretter la det seg igjen og ble nesten helt stille igjen. Slikt kan oppleves, men er man klar over det, ser man det som regel i tide til å komme seg i le. Eller man kan ri det av ute på fjorden ... Vindretningene stemmer aldri med værmeldingene så langt inne i fjorden, og de skifter veldig med hvor du er. Lenger ute, fra Bjordal og ut, kan man nok regne med noe sjø, særlig hvis det er nordavind (oftest om sommeren), men man kan jo gå det stykket om natten, eller vente en dag eller to hvis man synes det er for grovt. Det er ingen ting å kvie seg for, Sognefjorden er mye bedre enn sitt rykte - på sommerstid!!

Link to post

Vik er jo tidligere omtalt i denne tråden, men her er en del fine bilder:

Vikjavev

 

Jeg har også tenkt å tilbringe 2-3 uker i Sognefjorden til sommeren. Har tenkt å kjøre fra Drammen, via en overnatting i Kristiansand, til Strandebarm i Hardanger. Deretter via Bergen direkte til Vik. Så blir det heller dagsutflukter fra Vik - Hastigheten er fordele, mens mangelen på bomulighet er ulempen med RIB.

 

Jeg ser lenger opp at det ikke er mulig å legge fra seg båten ved Stigen mens man tar turen opp. Stemmer dette også for en liten RIB?

Link to post

Ta deg litt bedre tid og reis litt lenger nord i Sogn og fjordane. På øya bremanger finner du en nydelig sandstrand. Stranda heter Grotle og er kåret til Vestlandets fineste strand! Verdt å besøke!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post

Ble en masse gode svar her og vil bare legge til disse lenkene som forteller om div. aktiviteter i Sognefjorden...

 

De kan egne seg godt når man har tøffet i dagesvis....og 3dje verdenskrig er under oppseiling.....

 

Uansett, masse å lese for de som har interesse av å avlegge Sognefjorden et lengre besøk:

 

http://www.fjordbui.no/index.asp?Lang=NO

 

http://www.alr.no/?sp=NO

Link to post

Å legge fra seg en rib ved Stigen? Vel ... for det første avhenger det av sjø. Det kan tenkes at det går med en rib, hvis det er stille, det er verd å gå bortom å se på veien inn, og evt gå videre hvis det ikke går. vi lå jo der med en liten hurtiggående i sommer, men noen var og passet den mens de andre gikk opp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...