Jump to content

Bytte av impeller Suzuki DT 30 04 mod.


skage

Recommended Posts

Tenkte og bytte /kontrolere impelleren på påhengeren.

Har gjort denne jobben før på kun 5 hk motor, er dette kurant.

Kan noen gi meg en grei oppskrift. Det ser ut til at undervanshuset må skrus ned, er det noe spesielt jeg bør passe meg for.

Takker om noen kan lage en grei oppskrift.

Link to post

Jeg har kun byttet på Johnson og Yamaha, de var ganske like, og Suzuki er sikkert ikke ulik. Samme prinsip som på den 5 hester som du har byttet på. Undervannshuset må av og på toppen av det sitter impellerhuset. Men vær forsiktig når du monterer igjen; godt med smøring på toppen av akselen ( den ende som skal opp i motoren ) og ikke noe vold. Akselen må passere en tetning i underkant av veivhuset, og den tetning bør ikke skades. I tillegg er der sikkert et rør, som skal føre kjølevatten opp til motoren, og det må på plass på toppen av impellerhuset. Men jobben er grei, og helt sikkert ganske lik som på den du har skiftet på. Lykke til.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Ønsker bare og sjekke at alt er ok, jeg har akkurat kjøpt motoren og ønsker og sjekke at elt er bra før sesongstart, det står nå også i brukermanualen at den skal byttes/sjekkes etter 12 mnd. Så derfor gjør jeg dette pusle arbeidet nå i garasjen.

Og det er jo så kjekt og pusle i garasjen med kalde vinterstormer utenfor døren.

Link to post

Hva taler i mot å offre en halv time om vinteren for å løse 5 skruer?

 

Regelmessig sjekk av impelleren er viktig for å unngå andre skader.

Hvis en blåd er helt knekkt, eller bare delvis, eller hvis impelleren er bare sprøtt så kjøler den først uansett.

Men hvis den er hart allerede (det er bare gummi eller neopren) så kan impelleren sprekke uten varsel.

Også kan dette gummi løsne seg langsomt fra metallhylsen det den sitter på.

I så fall dreier seg den metallhylsen inne av impelleren, men ikke bladene.

 

Det eneste som man kan gjøre for å unngå dette er en optisk kontoll,

og dette går bare hvis man tar impelleren ut.

 

Følg anbefalingen av brukermanualen som du har.

Dette er den riktige veien, fordi en impeller koster ikke mer enn en hundrelapp.

Hvis motoren er først skadet pga. pløtselig overtemperatur, da koster det deg, bortsett fra egen sikkerhet, sikkert også mer penger.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Enig med Joerg Becker i dette. Men prøv å stake hullet til kontrolstrålen opp med en piperenser eller noe sånt. Der er ofte en liten fortettelse der. Men er du i tvivl, skift impeller, heller en gang for mye, enn en gang for lite.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Husk å smøre boltene godt når du har dette fra hverandre, slik at det går an å demontere det om noen års tid også. Aqualube er f.eks et velgnet smøremiddel der hvor man har aluminium og rustfritt sammen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...