skage Startet 21.Januar.2007 Del på Facebook Startet 21.Januar.2007 Tenkte og bytte /kontrolere impelleren på påhengeren. Har gjort denne jobben før på kun 5 hk motor, er dette kurant. Kan noen gi meg en grei oppskrift. Det ser ut til at undervanshuset må skrus ned, er det noe spesielt jeg bør passe meg for. Takker om noen kan lage en grei oppskrift. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Det var svært tidlig for å bytte impeller. Har du tørrkjørt den og ødelagt den? Disse pleier jo å holde i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Jeg har kun byttet på Johnson og Yamaha, de var ganske like, og Suzuki er sikkert ikke ulik. Samme prinsip som på den 5 hester som du har byttet på. Undervannshuset må av og på toppen av det sitter impellerhuset. Men vær forsiktig når du monterer igjen; godt med smøring på toppen av akselen ( den ende som skal opp i motoren ) og ikke noe vold. Akselen må passere en tetning i underkant av veivhuset, og den tetning bør ikke skades. I tillegg er der sikkert et rør, som skal føre kjølevatten opp til motoren, og det må på plass på toppen av impellerhuset. Men jobben er grei, og helt sikkert ganske lik som på den du har skiftet på. Lykke til. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
skage Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Ønsker bare og sjekke at alt er ok, jeg har akkurat kjøpt motoren og ønsker og sjekke at elt er bra før sesongstart, det står nå også i brukermanualen at den skal byttes/sjekkes etter 12 mnd. Så derfor gjør jeg dette pusle arbeidet nå i garasjen. Og det er jo så kjekt og pusle i garasjen med kalde vinterstormer utenfor døren. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Hvis du bare skal sjekke, kan du sette motoren opp i en stamp/fat med vatten, og starte opp. Kommer der bra med vatten ut av kontrolstrålehullet er du rimelig safe. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
skage Svart 21.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Ja det var jo det da, det har jeg naturligvis gjort med er ikke helt tilfreds med vannmengden, derfor ønsker jeg og sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 (redigert) Hva taler i mot å offre en halv time om vinteren for å løse 5 skruer? Regelmessig sjekk av impelleren er viktig for å unngå andre skader. Hvis en blåd er helt knekkt, eller bare delvis, eller hvis impelleren er bare sprøtt så kjøler den først uansett. Men hvis den er hart allerede (det er bare gummi eller neopren) så kan impelleren sprekke uten varsel. Også kan dette gummi løsne seg langsomt fra metallhylsen det den sitter på. I så fall dreier seg den metallhylsen inne av impelleren, men ikke bladene. Det eneste som man kan gjøre for å unngå dette er en optisk kontoll, og dette går bare hvis man tar impelleren ut. Følg anbefalingen av brukermanualen som du har. Dette er den riktige veien, fordi en impeller koster ikke mer enn en hundrelapp. Hvis motoren er først skadet pga. pløtselig overtemperatur, da koster det deg, bortsett fra egen sikkerhet, sikkert også mer penger. Jørg Redigert 21.Januar.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Enig med Joerg Becker i dette. Men prøv å stake hullet til kontrolstrålen opp med en piperenser eller noe sånt. Der er ofte en liten fortettelse der. Men er du i tvivl, skift impeller, heller en gang for mye, enn en gang for lite. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
index Svart 21.Januar.2007 Del på Facebook Svart 21.Januar.2007 Husk å smøre boltene godt når du har dette fra hverandre, slik at det går an å demontere det om noen års tid også. Aqualube er f.eks et velgnet smøremiddel der hvor man har aluminium og rustfritt sammen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.