Jump to content

Runde, brede hjørnelister i teak?


Spinner

Recommended Posts

Ikke akkurat breddene du er ute etter, men ta en kikk på http://www.billingstadtrelast.no/

Tror du må ta sikte på å spesialbestille eller lage selv om du må ha så mye som 75mm... svinedyrt.

 

Ok, skjønner at dette ikke er hyllevarer...må kanskje revurdere hvordan jeg skal lage rammen rundt sengen...uansett takk for hjelpen!

 

 

Hadde du bodd litt mer sentralt, skulle jeg ha laget de til deg! :flag:

 

Sant nok, det er noe dritt å bo i et vepsebol hvor det bare er særinger som er båt interesserte :smiley:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Kan bruspulver fortelle hvordan han lager buede kantlister.

 

Selv har jeg kjøpt 1 mm teakbord (teakflak) og limt sammen 7 teakflak omkring den bueformen jeg har ønsket. Etterpå var det bare å pusse og skjære til den bredden jeg ønsket.

 

Det hele ble bra, men bruspulver har sikkert kjennskap til en mer professjonell teknikk.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg kjøpt 1 mm teakbord (teakflak) og limt sammen 7 teakflak omkring den bueformen jeg har ønsket. Etterpå var det bare å pusse og skjære til den bredden jeg ønsket.

 

Det er sikkert en bra løsning, men hvordan limte du flakene sammen slik at limflatene ikke ble synlig under sliping? Hos meg blir dette veldig synlig, så jeg ønsker et "perfekt" resultat.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

De flakene jeg kjøpte var ca 30 cm brede og 3 meter lange og 1 mm tykke.

 

Etter at det første ble spendt fast rundt en mal med ønsket radius (bue) påførte jeg vanlig casco utelim med sparkel. Neste flak ble lagt "vått i vått", og det 7. laget fikk bare lim på den limende flaten.

 

Etter at limet hadde tørket, frigjorde jeg de sammenlimte flakene, som nå holdt formen fra malen.

 

Deretter kappet jeg ønsket lengde og bredde og pusset.

 

Tykkelsen på hjørnet var da altså 7 flak, og da jeg pusset endene/kantene var det ikke mulig å telle 7 flak uten at man virkelig så nøye etter.

 

Jeg pusset først med 80 papir og sluttet med 200 papir.

 

Etter 5 lag med lakk kunne ikke jeg se overgangen mellom bordene uten med "mysing"..

 

Båten er solgt nå, så jeg får desverre ikke lagt ut detaljbilder fra arbeidet.

 

Familien mente at arbeidet ble like bra som det orginale utført fra båtprodusenten, men det er jeg ikke enig i.

 

Jeg ble imildertid overrasket over hvor "enkelt" det var å lage spesialtilpassede hjørner med teakflak.

Link to post
Share on other sites

De flakene jeg kjøpte var ca 30 cm brede og 3 meter lange og 1 mm tykke.Etter at det første ble spendt fast rundt en mal med.....

 

Flott Roaldbj !

Jeg adopterer din arbeidsmetode og skal legge ut bilder av jobben når den er ferdig. Akkurat nå er det min Vetus baugpropell som gjennomgår full overhaling. Sengeprosjektet skal være ferdig i løpet av februar, så jobbene står i kø!

 

Takk for tipset!

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...