Jump to content

Tørr luft i båt


Jane

Recommended Posts

Et lite tips

 

Jeg er den lykkelige eier av en Albin Cumulus seilbåt, konstuert av Peter Norlin i     ten av 70- årene. Den benytter, etter min mening, et genialt prinsipp for å hindre kondens og mugg ombord. Det er mulig at også andre konstruktører har benyttet samme prinsipp, men jeg har ikke sett det i andre båter, hverken seilbåt eller motorbåt.  

 

Båten er utstyrt med 2 vanlige ventilatorer av dome-typen, der vinden trekker luften ut av båten når den passerer domene.  Samtidig dannes et vacuum i båten som suger luft gjennom en ventil i oversiden av et "hanskerom" i     piten. Inn-luften går gjennom en 4" slange og blir ledet ned i bunnen av båten, under vannlinjen. P.g.a de kalde flatene luften treffer, kondenserer fuktigheten og renner ned i kjølsvinet.  Luften som da stiger opp i     piten er tørr og fin.  Jeg har aldri tatt hjem putene i båten, og har aldri hatt kondensproblemer ombord, hverken sommer eller vinter.  For at prinsippet skal fungere er det viktig at ikke uteluft kommer inn via andre åpninger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Snacks... :smash:

 

Da har jeg fått meg enda et høst/vinterprosjekt. En så enkel løsning bare MÅ virke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Denne løsninge står også beskrevet i Seilas & Båtliv -70 - 85. Der var det laga ein kanal langs skoget som virka som kondenskammer ca.2m lengde. Kondensvann må kunne tappes av fra kanalens laveste punkt. I motorbåt blir det vel lettest å bygge den gjennom motorrom og da bør det isoleres på alle sider som blir oppvarmet av motor.

Løsningen funker sikkert også bra uten doradeventiler f.eks.med vanlige venilatorer av "Electrolux" type, evt. m solcelledrevet vifte.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har du prøvd dette, og hvordan løste du det??

Har nok ikke det :blush: men skal i gang med et eller annet luftegreie en gang og kommer til å ha denne løsningen i bakhodet da. Har hatt en Clas Ohlson avfukter gående i høst/vinter og har da hatt god kontroll med fuktigeten ombord.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Albin 25, og den skal i følge håndboken ha et lignende luftesystem. Synes likevel ikke at dette fungerer noe særlig. I håndboken påstås det også at innetemperaturen i kahytten skal ligge 5 grader lavere enn utetemperaturen hvis man holder kabindøren lukket (på en varm sommerdag, vel og merke!)

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er basis for konstruksjonen av Elektroluxventilene (sugeventiler) og ble bruk i svenske båtkonstruksjoner fra 70-tallet og utover. Jeg har selv vært eier av en båt med dette ventilasjonsprinsippet, og jeg tror nok at teorien var bra, men i praksis var det som så.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...