Jump to content

Pyro P15 diesel brenner blokkert - hjelp!

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Ja det var det. Prøvde min dieselbrenner i båten i helg og etter et par timer med stress se jeg nå at regulatøren er blokkert. 99% sikker på det.

Få diesel fram til selv inngang til dette, men ikke videre i regulatøren. Når jeg koble ut alle de tre kobber rør som er tilkoblet (inn til regulatøren, retur til tanken, inn til brenneren - fra venstre til høyre), klarer jeg å blåse luft fra "inn til brenneren" til "retur", men ikke fra inn til regulatøren til de andre - her stå det fast.

Hvordan demontere man regulatøren for å gjøre rein og hva skal man ikke skruer med her......???

Trenger definitivt hjelp!

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4991/smalloven.jpg

Fikk forøvrig den lille nye pyrovn jeg har framme i båten i gang. Synes ikke at den ga så mye varme men selv-greie var skikkelig varmt å ta på på full fyring.

Hilsen,

Kevin

Du skruer ut de fire? skruene på toppen av regulatoren. Deretter kan du løfte opp lokket med det meste av innmaten på.

Det er ikke en liten hendel i den ene smale enden på regulatoren? Denne er i så fall for å stenge av dieselstrømmen...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei, har drevet litt med ettersyn av oljekaminer tidligere, ser at regulatorboksen er lik. Min erfaring er at slike anlegg som har vert avstengt over lang tid er at delene inni korroderer slik at mekanismen setter seg fast på gruun av kondens i oljen. Det du kan gjøre er å skru lokket av og rengjøre godt med et eller annet stoff som løser opp og smører, ikke juster! beveg delene slik at de går lett, i bunnen av boksen er det filter, ta det ut og regjør, skru av alle rør og blås rent, ta ut brenneren og rengjør for sot og koks.

Hei,

Takker for det. Lurte på om det var de fire skruer på toppen, men har hatt noen uhelidige episoder før med å tulle "blind" på ting og gjørt det verre.

Tror nok at dette skyldes skitt i den fordi det var blokkering med skitt på både dieseltanken, filteren under tanken, og rørert mellom tanken og regulatøren.... Da (etter to timer med stress og diesel overalt) jeg endelig fikk diesel til å renne mot regulatøren, så sa det stop der og - da ga jeg meg.

Skal ta ta en runde til med den . CRC/verktøy på boks ok for å smøre dersom ting er rustet fast der inne?

Dette skal gå greit å åpne dette sant? har ikke lyst til å ødelegge noe...

Kevin

Forresten, en ting til.

Den lille hendel index refere til. Jeg hadde noe sånnt på den pyroen framme, måtte trekke den ut for å få diesel til å renne inn, men på denne P15 ser jeg ingenting bortfra den på topppen. Stemmer dette eller er det en annen plass jeg må åpne på selv regulatøren....

Mangler jeg en del?

Kevin

Den lille hendel index refere til.
Denne hendelen er ikke så veldg vanlig på regulatorer beregnet for båt av en eller annen grunn. Dog standard på landjorden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei Kvitstein!

har akkurat maken regulator på Refleks-ovnen min. Hadde også en del tull med å få den igang etter at den hat stått uvirksom i lengre tid.

Antagelig så trenger du kun en skikkelig rens av innmaten. Korrosjon, gammel dritt, osv gjør at systemet tetner seg.

1) - Begynn med silen på regulatorens underside. (sett en tomboks under når du gjør det) Skru ut front-holderen, trekk ut silen og blås / vask ren i diesel.

2) - Ta av "lokket" på selve regulatoren - MEN - pass på når du sakte åpner lokket (kan bare vippes i første omgang). Omtrent i midten inni beholderen så spretter dette (se bildet under) justeringsrøret opp p.g.a. fjæren. Åpner du lokket for fort så greier du ikke å registrere hvordan den satt! Så vipp lokket sakte opp - omtrent halvveis - setter du inn en skrutrekker og holder denne fjeren ned - før du åpner lokket helt opp. Først nå tar du røret opp under kontroll og merk deg hvordan det satt. Greit å plassere det slik igjen når du monterer.

Refleks_Regulator_03.jpg

3) - Nåleventilen som åpner / stenger for diesel iii sitter under hengslen til flottøren. Mulig at det sitter noe skitt i den også.

NB! Ikke skru på noen av justeringer inni flottørkammeret (foreløbig) :o) NB! Når du løfter flottørlokket så flyter dieselen i flottørkammeret inn i ovnen, bare så du husker det, før opptenning........ :crazy:

Flere bilder her:

Justering av REGULATOR - REFLEKS dieselovn 71MS

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...