Jump to content

Justering av regulator - Refleks dieselovn 71MS


Walter_S

Recommended Posts

Hei folkens! Noen som kjenner til justeringsmuligheten for en såkalt Trailer Heather Control til en Refleks-ovn? - bildet under:

Bilde

 

Får ovnen til å brenne, men må skru på for fullt - 9 i skala'en øverste bildet - for at den ikke slokner. Tydeligvis for lite diesel som kommer inni brennkammeret. Og - ja, jeg har sjekket silen nederst, den er helt ren.

 

 

Åpen regulator

 

Over stigerøret (overste rør i midten av flotøren) sitter en fjerbelastet "hylse" som ikke er med i bildet.

Bilde

 

Bilde

 

Det er denne fjærbelastede hylsen som jeg tror er "problemet" hos meg. Den skal stå i helt bestemt stilling. I nederste del av det tynne røret (som i bildet står på skrå) er det en meget smal lodrett SLITT som da antageligvis (p.g.a. vridningen eller opp/ned trykket fra regulatorskruen på toppen) øker tilførsel av diesel i flotørkammeret.

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

¤ Noen som har en formening / erfaring med dette?

 

¤ Noen som kjenner gangen i hvordan dieselen kommer inn i kammeret og går ut igjen?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter!

 

Regulatoren din er identisk med regulatoren til Refleks bortsett fra navnet :smiley:

Fikk ikke du en link av meg med justering av regulator?

 

Justeringskruen mener jeg er den til venstre på bilde 2.

Fint du la ut disse bildene fordi jeg lurte på hvordan fjæra skulle sitte.

Den satt ikke slik hos meg så da kanskje regulatoren min virker alikevel :smiley:

 

Lagt til.

 

Jeg mener diselen kommer inn i dysa i midten (fjæren rundt) og dysen i midten er overflømsdyse. Du har også en dyse under flottøren som er overflømsdyse. Tror jeg, eller så har jeg byttet om på den under flottør og den ved siden av den med fjær.

 

Ps. det kan også være at du har dyse for parafin og ikke diesel.

Det kan være en grunn til at du har problemer.

Men prøv og juster.

 

Lykke til.

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........Justeringskruen mener jeg er den til venstre på bilde 2.

Joda, det stemmer bastard30000 - justeringsskruen (kl. 10 i bildet - den derre "messing-greia") på toppen av selve regulatoren, øverst til venstre ved selve hendelen, skal justere "høy flamme" - jeg har skrudd den helt i bånn (medurs) uten at det skjer noe..... det er jo det som er problemet mitt!

Bilde

Fint du la ut disse bildene fordi jeg lurte på hvordan fjæra skulle sitte. Den satt ikke slik hos meg så da kanskje regulatoren min virker alikevel

Åhh? Hvordan satt "din" fjær, da?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Joda, det stemmer bastard30000 - justeringsskruen (kl. 10 i bildet - den derre "messing-greia") på toppen av selve regulatoren, øverst til venstre ved selve hendelen, skal justere "høy flamme" - jeg har skrudd den helt i bånn (medurs) uten at det skjer noe..... det er jo det som er problemet mitt!

Åhh? Hvordan satt "din" fjær, da?

Spørs om du ikke stenger tilførsel da Walter, har du prøvd og skru den helt i topp? (moturs)

 

Vanskelig og forklare, men de satt viklet inn i fjæra, noe jeg ikke skjønte helt.

Tror nok at din sitter riktig.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv problemer med min gamle Refleks. det er blitt noen år siden jeg hadde den , men det jeg fant ut var at jeg ikke skulle stille på noe som i utgangspungtet virket bra.

Jeg også hadde problem med at den fikk for lite diesel. Og problemet var at det ikke kom nok ut av tilførsels røret . Jeg løsnet røret og brukte en sykkelpumpe til å blåse igjennom røret.

Jeg måtte også passe på at jeg hadde nok olje på tanken, da ovnen hadde egen tank og ble en del plaget av kondens i den .

Etter en slik behandling brant den alltid bra lenge.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Dieselen kommer vel inn via nåleventilen under flottøren til venstre på bildet, og går ut til brenneren gjennom det store hullet i midten der du har den store fjæren! Slik er det i alle fall på regulatoren jeg har til oljefyren hjemme. Har du hatt av flottøren og gjort ren nåleventilen under der? Det skal ikke mye til før det tetter seg til der... Skru ut de to skruene på flottørholderen, og løft opp hele mekanismen i ett stykke. Da burde du komme greit til for en skikkelig rengjøring!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...
  • 4 år senere...

Hei, håper at noen kan hjelpe meg feilsøke regulatoren av min refleks ovnen! 
 

jeg har fått overtatt en eldre ovn inkl regulator fra en eldre hytte som skulle rives. Nå er ovnen installert i uthuset mitt med påkoblet tank og pipe osv

 

men av uklare årsaker kommer drivstoff kun frem til regulatorene filter (som er ren og fin) men ikke videre derfra i flottør-kammer, uansett hvor mye jeg åpner opp regulatoren. Hvor ligger feilen min tro?

Link to post
Share on other sites

Rupert_Longyear skrev for 19 timer siden:

men av uklare årsaker kommer drivstoff kun frem til regulatorene filter (som er ren og fin) men ikke videre derfra i flottør-kammer, uansett hvor mye jeg åpner opp regulatoren. Hvor ligger feilen min tro?

 

Det er en liten hendel på regulatoren som må løftes for å åpne for drivstoffstrømmen. I tillegg til å stille regulatoren på ønsket mengde. 

 

Edit: Det kan være at hullet i brennerskåla har kokset seg også. Må i så fall stikkes opp. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Index, takk for innspill! Hvor finner jeg denne hendelen på regulatoren? Har foreløpig ikke klart å få øye på den. Kan du evt sette inn en pil i denne tegningen (funnet her på forum, så klart ;) ) hvor jeg skal se etter?

 

har også åpnet opp hullet til brennerskåla, der er det visst fri passasje

 

image.jpeg.a99e962a9a1318f5f46b8f3baac67645.jpeg Kan 

Link to post
Share on other sites

Mulig din regulator ikke har denne hendelen. Det finnes nok flere modeller.  Har du sjekket at flottørventilen er ren slik at det kommer drivstoff frem til regulatoren? Se mitt innlegg fra 2005 lenger oppe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...