Jump to content

Newage prm 100 gear, noen spørsmål


M/S Bastard

Recommended Posts

I tråden "Jeg fant jeg fant..." ble det tipset om dette gearet.

Har sendt noen spørmål til selger, men spør her om det er ett bra gear. Er det ett bra gear?

Jeg falt litt for dette da det har dropp, og da sparer jeg en del arbeid. Må kanskje bytte demperplate men det er jo ikke all verden.

 

Propellen jeg har nå er beregnet for 2,10 : 1 BW

Dette Newage gearet har 2 : 1, Har det veldig mye og si når motoren er saktegående?

 

Bare lurer i tilfelle jeg skulle anskaffet gearet, etter det jeg skjønner kan dette NA gearet bytte rotasjonsretning ved og snu oljepumpe, samt at det har "take me home" fordelen

Link to post
Share on other sites

Hei,

har selv et gammelt Newage PRM 160 som jeg byttet clutchplater på samt pakket om i sommer, og som nå fungerer helt fortreffelig igjen...

Disse gearene er så vidt jeg vet veldig slitesterke, og virker så lenge de har nok og ren nok olje (som ikke får lov til å bli for varm). En annen fordel er at de har en hyggelig og behjelpelig importør, samt at selve fabrikken i England også svarer velvillig på tekniske spørsmål.

Det du skriver om rotasjonsretning handler om at gearet (ihvertfall mitt) er symmetrisk oppbygd, dvs. at det ikke er noen forskjell i dimensjoneringen av forover- og akteroverakslene. Dermed kan samme gear brukes med både venstre- og høyredreiende motor, og det eneste du trenger å forandre på er som du skriver retningen til oljepumpen, slik at denne lager trykk istedet for undertrykk.

Hvis det virkelig er et PRM 100, er det isåfall ifølge produsentens nettside produsert senest i 1973...ikke direkte nytt, med andre ord, men sikkert mye gear for lite penger...

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker er utvekslingen på PRM 1,98:1 hvis man skal være pirkete. Gearene er tunge, klumsete og vanvittig slitesterke.

Forhandleren Halaas pg Mohn ligger i Kristiansund og har grei service: 71572850 og spør etter Sørnes, han driver med disse gearene.

Produsenten heter Newage og ligger i Sydengland, og er absolutt tilsnakkandes. Jeg hadde noen slitsomme runder med dem da jeg skulle ha noen deler for å geare om PRM'en til Hulda. Det var ikke måte på hvor mange ganger de greide å levere gale deler, men de var like blide og hjelpsomme for det. Jeg forsøker hverken å være sarkastisk eller morsom, det var bare slik det var. Jeg har ingen problemer med en PRM til.

 

Kjøper du en manual, får du komplett verkstedhåndbok med delelister. Denne boken burde du ha og følg installasjonsbeskrivelsen. Det er ikke noe hokus pokus, men beskrivelsen bør følges.

 

Kjøpsanbefaling fra Hulda. Forutsatt at gearet ikke er fullstendig kjørt i grøfta.

 

Klikker du deg inn på http://www.newage-prm.co.uk/prm/older.htm så finner du mer info.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 forskjellige PRM gear i mitt båtliv. Et 160 og et 310. Begge en del år gamle. Men hadde aldri noen problemer med de.

Rettere sagt: Ingen som jeg ikke hadde forårsaket selv. :wink:

 

Virker som robuste gear som tåler en del juling. Men jeg vet ingenting om hvordan deletilgangen er til et såpass gammelt gear som du ser på her. Finnes det fortsatt, er det sikkert helt ok å bruke det. Ihvertdall hvis du får det billig. Forutsatt at det ikke er helt nedkjørt da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...