Jump to content

Varmtvannsbereder, ?lufting


atletico1

Recommended Posts

Bilde

 

Har en Cleghorn Waring  varmtvannsbereder med kjølevannsoppvarming og landstrøm.  Skiftet slangene for kjølevann til og fra motor da de hadde begynt å bli sprukne. Etter denne operasjon kjørte jeg motor varm for å sjekke for lekkasjer. Slangene ble ikke varme og det er fordi vannet ikke vil sirkulere gjennom varmtvannsberederen. Jeg mener det er fordi det er luft i slangene? Står i bruksanvisningen at ingen slangesløyfe må danne luftlåser noe sted. Må jeg ta av slangen på motorsiden som kommer fra VV bereder mens motor kjøres? Vil det da komme luft ut eller må jeg kanskje fylle opp slangene med ny kjølevæske. Hadde ikke tid til å prøve dette ut så jeg skal se på det til helgen.

 

En annen ting jeg lurer på er hvilken funksjon har  slangen som går fra kuleventil ved kjølevann til motor uttaket på vvbereder og helt akter  i båten til en oppsamlingskobling av kjølsvinpumpe slange, overrisling av ferskvannstanker etc.  Kuleventil var satt i åpen stilling hvilket betyr at kjølevann fra vvbereder kan strømme tilbake til motor, men også til det aktre utslippet. Fungerer slangen som en slangs ekspansjonstank da slangens har høyeste punkt helt opp mot ripa før den går ned i oppsamlingskoblinga. Det har aldri kommet noe kjølevann ut hefra.

Link to post
Share on other sites

Det var en merkelig oppkobling som jeg ikke helt skjønner. T-stykket på varmtvannstankens kjølevannsinntak må da lage store problemer? Dette skal være en lukket krets.

 

Kjølevann ut fra motor ---> Kjølevann inn tank ---> Kjølevann ut tank ---> Retur til kjølevann motor.

 

Dette er en lukket krets under trykk som ikke skal ha avtapping eller grenrør. Noen ganger kan f.eks en varmluftvifte være tilkoblet, men da i serie.

 

Som regel er det ett fett hviken av varmesløyfestussene på varmtvannstanken som får tur og retur tilkoblet.

 

Trykket fra sirkulasjonspumpa skal være rikelig til å sirkulere vannet i sløyfa. Eventuell luft samler seg i rett under radiatorlokket. Du merker det ved at ekspansjonstanken suges tom etter de første turene. Kald motor og tom ekspansjonstank noen ganger på rad før det stabiliserer seg.

 

Kan du forklare nærmere hva som er samleuttakets funksjon?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Som regel er det ett fett hviken av varmesløyfestussene på varmtvannstanken som får tur og retur tilkoblet.

Som regel ja, men ikke alltid. På Isotemp Magic går kjølevannet gjennom en ekstra beholder med en spesiell type "saltkrystaller" for ekstra magasinering av varme. Feil retning der gir dårligere effekt. Bare for å understreke det med "som regel" altså. :cool:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare nærmere hva som er samleuttakets funksjon?

 

Lotus

Samleuttaket er et 30-40 cm langt syrefast rør som har en skrogsidegjennomføring hvor kjølsvinvann pumpes ut. Men det er også koblet på 5-6 andre slanger her bl. a 3 stk. klare vannslanger som jeg antar er lufteslanger til 1,2,3:  vanntanker (de bare forsvinner inni skottet og slangene går gjerne inne i  hulrommet mellom innerliner og skroget. 4: en slange fra dusjsumppumpe, 5: en slange for manuell lensepumpe og 6: gummislangen som kommer fra kuleventilen nederst på vvbereder. I tillegg mener jeg også jeg husker at det kommer en slange til ut i denne koblingen. 7: som kommer fra kjølekappen på motor og 8: som returslange kommer denne tilbake  og er koblet til øverst i eksosslangen rett etter motor. Sjøvannspumpen pumper vann inn i kjølekappen, så går det derfra og helt akter til dette merkelige koblingsrøret og tilbake til eksosrøret hvor det blir blåst ut sammen med eksosen.

Det er altså et virvar av slanger og jeg er ikke helt sikker på hva de er til alle sammen.

  Spesielt usikker er jeg på de to sistnevnte  slangene fra kjølekappe/ til eksos og den som kommer fra varmtvannsbereder. Ettersom det er satt en kuleventil på denne vvbereder  koblingen er det sikkert meningen at man skal stenge av denne ekspansjonsslangen og da får man som Lotus nevner et lukket sirkulasjonsystem. Da jeg demonterte slangen rant det vann ut fra kuleventilen og den stod da åpen.  Vvbereder har fungert upåklagelig  i hele sommer. Jeg skulle tette et liten drypplekkasje fra rørkoblingen "kaldtvann inn" da jeg også fant ut at jeg burde skifte noen av slangene.

               I sommer ble jeg fortalt at jeg hadde en vannlekkasje et eller annet sted i båten. Jeg har ikke tidligere hatt båt med trykkvann og akkumulatortank, og vannlekkasjen artet seg ved at pentrypumpa satte i gang midt på natta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...