ola_dunk Startet 22.Januar.2007 Del på Facebook Startet 22.Januar.2007 88 mod. AQAD40DP 165 hk. eller 86 mod. AQAD41a 200 hk. hva er best ? Finnes det noen svakheter på disse to motor typene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Tror jeg ville prøvd og få tak i en 41b. Dette er svært gode motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 Er i grunnen ikke så lett å svare på det spørsmålet. Jeg har selv en 88-mod 41a motor. Går som en klokke fortsatt, etter nærmere 2000 timer snart. 40-motoren har hatt noen problemer med at topplokket sprakk på en del av de. Men tror det var på eldre enn 88 årgangene. Er ikke sikker her, og en del av de ble ombygd til b-versjonen ganske tidlig, etter at Volvo kalte de tilbake for å rette feilen. Har toppen blitt byttet på 40-motoren, tror jeg ikke at det skulle være noen særlig risiko å kjøpe en slik. Forutsatt at den har fått det stellet den skal ha med bl.a. olje- og filterskift osv. Vær ellers litt obs på sjøvannskretsen. Varmeveksler og oljekjøler kan være i dårlig forfatning etter såpass mange år. Ellers er det jo en del forskjell i effekten på de, da. Kommer vel litt an på hva slags type båt de sitter i, om 40-motoren er sterk nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 40 motoren er forkammermotor. 41 er direkte innsprutsdiesel (TDI prisippet) 42 og 43 er samme som 41 men med kompressor. 41 motoren er å foretrekke fremfor 40. Har det for meg at 41 motoren også er mer drivstoffgjerrig....eller tar jeg feil her? Så var det prisen da.... 41 motoren ligger vel gjerne 15-30 tusen høyere enn 40 motoren i pris. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy R Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 40 motoren er forkammermotor. 41 er direkte innsprutsdiesel (TDI prisippet) 42 og 43 er samme som 41 men med kompressor. 41 motoren er å foretrekke fremfor 40. Har det for meg at 41 motoren også er mer drivstoffgjerrig....eller tar jeg feil her? Stemmer nok det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Apollo32 Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 (redigert) 88 mod. AQAD40DP 165 hk. eller 86 mod. AQAD41a 200 hk. hva er best ? Finnes det noen svakheter på disse to motor typene ? Hadde en TAMD 40b motor i en Baltic for 15-16 år siden, Den ble vel erstattet av 41a motoren i 1986. I 1989( trur eg) kom så 41 b motoren som jeg hadde i en Scand Nordic 27 1991 mod. Var godt fornøyd med 41b motoren. Startvillig og lite røyk, samt snill på forbruket. Men , lurer litt på hvordan det har seg at du har en 40(a eller b) motor fra 1988 ?? Trodde at den var utgått da...?? :confused: Redigert 22.Januar.2007 av effem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 motoren skal være en : Penta AQAD 40 DP Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Kommer vel litt an på hva slags type båt de sitter i, om 40-motoren er sterk nok. Det gjelder en Scand Adriatic. 88 mod. har en Volvo Penta AQAD 40 DP 165 hk. 86 mod. har en AQAD41a 200 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRC31 Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 (redigert) Hei TAMD 40 er samme motoren som AQAD 40, bare at den har gear! Tror nok du bør gå for en 41 motor, 40 motoren er en god del svakere en 41 motoren, og den bruker mere diesel pr. hk. Redigert 23.Januar.2007 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Det gjelder en Scand Adriatic. 88 mod. har en Volvo Penta AQAD 40 DP 165 hk. 86 mod. har en AQAD41a 200 hk. Mulig båten er fra 1988 men motoren er eldre - kan også hende at det lyves noen år på båten siden årstallet og motortypen ikke stemmer. 40 motoren ble erstattet av 41 motoren i 1986 - altså kan ikke 40 motoren du viser til være nyere enn 1986. 41 motoren må vel være klart å foretrekke fremfor 40 motoren. Mindre drivstofforbruk, mere effekt, nyere konstruksjon, høyere verdi ved videresalg m.m. Uansett så begynner jo 41 motoren å bli gammel også - 21 år - da kan man regne med både det ene og det andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 (redigert) gjelder 200 hk. Motor er det skiftet blokk og nye lager, tetninger og pakninger. Dieselpumpe og dyser er overhalt Diesel forbruk på full fart ca.42 liter, på marsj-fart ca.20-25 liter. Marsj-fart ca.22 knop. Marsfart er 20 knop Forbruket er 15-20 liter pr. time Det er 165 hk en kamerat av meg ser på disse to båtene: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9075829 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=16&tot=19 Redigert 23.Januar.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Nå skal ikke jeg dømme en av disse "nord og ned", men jeg hadde helt klart valgt den med AQAD41a. Grunnen til det er at jeg selv har en AQAD41a (200 hk) og har sett samme båttype som min med AQAD40. Den jeg sammenlignet med hadde ikke DP og det er muligens vesentlig, men 41'en er mye raskere opp i plan pluss at den går merkbart rimeligere. Hvorvidt en 41 blir raskere slitt pga høyere kraftuttak, tror jeg man kan se bort fra pga at det er lite man benytter det ekstre dreiemomentet eller maks ytelse. Begge båtene virker som brukbare kjøp. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 41 motoren: Diesel forbruk på full fart ca.42 liter, på marsj-fart ca.20-25 liter. Marsj-fart ca.22 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Dette stemmer rimelig bra med mitt forbruk, ca 1 liter pr nm. Ved vanlig marsfart ligger jeg på 20 - 22 liter pr time i fart 22 - 25 knop. Tilsvarende forbruk hos min kjenning med samme båt med AQAD40 er ca 28 liter. Vær oppmerksom på at min båttype er litt lettere enn en Skand Adriatic. Regn derfor med at Skand'en bruker noe mere. Svært grovt regnet forbruker motoren/båten min ca én liter pr knop, men kommer ikke under 4,5 knop på tomgang og ikke over 34 på fullt (alt målt med GPS'en) 34 var forøvrig sent på høsten med tom båt og kald luft (-2) Bruker toppfarten svært sjelden; har det ikke for travelt med å komme meg bort fra sjøen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Er denne noe å annbefale, litt mindre båt ?? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=9138317 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Dette med forkammermotor 40 og direkte innsprutsdiesel 41 så har jeg mye større erfaringer fra bilverden. Der forsvant forkammer motor gradvis utover i begynnelsen av 90 tallet (VW og Audi). Motorene er like å se på og har samme slaglengde og boring men har en annen konstruksjon med insprutsdysene. Forkammeret i toppen er blitt borte til fordel for hvirvelkammer i toppen av stemplet, dysene har økt trykk og finere sprøytebilde, varmen går over i økt motoreffekt. Tilsammen utgjør dette lavere forbruk. Nyere TDI motorer lar seg også styre med elektronikk....hvorpå resultatet vises med bedre og raskere oppstart, enda lavere forbruk og enda mere effekt. 44 og 300 motor (EDC). Hadde jeg valgt...gå ihvertfall for 41 motoren. 40 motoren er liksom akterutseilt i 2007 og at du får bedre igjen for båten din den dagen du skal selge med 41 motor...er helt sikkert. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
rørleggærn Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Har en Marex suncruiser 27 med AQD40A (136hk tror jeg) og 280 sp drev. Båten veier vell 3500kg. Båten har gjort 19 knop på våren, helt tom båt med kun meg oppi før jeg har spist, på ganske tett oppimot 3600 omdr. Siden jeg skal ha ut motor for å skifte mellom-lager,går jeg rundt å tenker på å bytte til større motor,men er litt usikker på om de passer osv. hva annet som må byttes osv. Tror jeg kan få tak i en AQAD40B (165 hk??) ganske billig eller bytte likt. Er denne helt lik?? passer den rett i? hva må eventuelt byttes? Er vell ikke rare oppgraderinga egentlig ? Så en AQAD41A (ca 200 hk ??)på finn til 65 båt penger..og kanskje fått igjenn 25 lapper for min gamle?? Hvordan hadde denne passet? mye omgjøringer ? tyngre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipp Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Svar til rørleggern Lik blokk og like motorfester. Jeg har slv bytta fra 40 til 44 motor. Gikk rett inn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.