Allan E Startet 23.Januar.2007 Del på Facebook Startet 23.Januar.2007 Så et spørsmål om å bytte den gummiplata som tetter rundt seildrevet og bunnen av båten. Det er ikke den store pakningen som koster mer enn 2000,- som det er snakk om nå. Et svar var å bytte gummitetningen og et annat var å fylle opp dette rommet med..... Another option is to use Spartite in the cavity. It can be injected from the bottom up using empty chalk tubes. We did this and after 4 years, 1500 engine hours, and 20,000 miles it was still in very good condition. I've yet to see a saildrive where the rubber flap was intact after a few years. Hva slags stoff er det de mener? Har vi noe tilsvarende? Er det noen som har vært borti lignende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 http://www.spartite.com - noen ganger er det så enkelt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Den pakningen bør ikke koste deg mer enn en hundrings. Hoffleverandør Clas selger noe slik gummimatte i passende tykkelse. Du skjærer slisse til drevet med Stanleykniv. Enden av slissene avsluttes med et lite hull slått med lokkedor. Jeg remser alltid fast nedre membran med to lag 150 g. CSM. Den løsner aldri. Metoden med å fylle hele brønnen til drevet stiller jeg meg noe skeptisk, eller skal jeg si undrende til. Hvis du lar motoren gå på tomgang mens båten står på land, vil du se at nederste del av drevet beveger seg ganske mye fra side til side. Jeg vil også tro, uten at jeg har finforsket på dette, at drevet beveger seg forover og nedover under fullt pådrag. Hvis brønnen er fyllt, kortsluttes dempingen i motorfestene. Vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Denne pakningen løsnet for meg i fjor. Limet slapp på gummidelen. Men kan det være en ide å fylle opp mesteparten av tomrommet med isopor f.eks, og så sparkle den siste cm med en flexibelt guffe. En trenger jo ikke opp i dette tomrommet før en skal bytte membran igjen. Jeg synes at dette hørtes ut for å være en god ide. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Støtter Mulligan her. Gummiplaten skal bare redusere turbulens ved at vannstrømmen glir lettere over drevet/hullet. Ved å fylle igjen hullet begrenser man drevets bevegelsesmulighet, samt at man kobler drevet til skroget slik at vibrasjoner i større grad overføres fra drev til skrog. Det høres ikke ut som noen god idé spør du meg. Spar-tite skal vel både tette og støtte rundt en mast (dvs erstatte kilgummi), mao er det egenskaper jeg ikke tror er så gunstig mellom drev og skrog. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Jeg er også en smule skeptisk til å erstatte kilgummien med Spartite. Kilgummien er en del av trimmen den også. Dessuten ville jeg ikke fått masta av igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sandman1 Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Synes den "spartite" løsningen virker litt "risky" om du skjønner, samme argumenter som over, men i tillegg, så tror jeg ikke den er sååå lett å få bort når den tiden kommer..., og det er vel hvert 6 år? Har med hell benyttet gummiplater (2-3 mm?) fra Biltema (også nevnt over; Claes Ohlson). Kuttes med en (skarp) tapetkniv, noe mindre enn størrelsen på drev, men samme fasong, dermed, så blir det såå grei fasong i overgangen. Har pleid å gjøre helt rent med til gelcoaten, avfette på skroget, rubbe gummien og lime med kontaktlim, har også hørt at det er vellykket med sikaflex. Og; uansett er det ikke noe stort problem om den plata faller ned, unntatt litt mere drag da (såfremt membranen holder da... ;-) den vil jo uansett ha vann/ "trykk"). Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 25.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Jeg remser alltid fast nedre membran med to lag 150 g. CSM. Her forstod jeg ikke hva du mente. Hva er CSM? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 CSM = Chopped Strand Mat. Dvs. vanlig glassfiber. Jeg har en rull remse brukt i trebåtbygging liggende som jeg bruker. Et sånt rep. kit fra Biltema gjør nytta. På sidelinjen. En bekjent var ute med sin nye fine, nye, store, blå og hvite seilbåt. Dønn vidstille og motorkjøring. Han nøt summingen fra D2-55'en inntil han satte både kaffe og det som var i halsen når denne nedre membranen falt av og viklet seg rundt propellen. Det skaket og ristet noe vannvittig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.