Jump to content

Gratulerer med nye titler


jada

Recommended Posts

Dette var noe jeg la inn ifm at vi måtte ta ned forumet for vedlikehold nå nettopp.

Var usikker på hva som var passende erstatning for Ny bruker så derfor ble det slik.:lol:

Men hvis Jungmann er det riktige skal jeg rette det opp.  :cool:

Vel folkens, skal dere ut og seile må dere nok "mønstre " på maskinister også.

Til og med seilerne har vel også en hjelpemotor?

 

Steinar

Link to post

........men jeg har enda ikke fått noe klart signal på om Jungmann erstatter Ny bruker?

Evnt. om noe som passer  enda bedre?

Synes Jungmann passer bra. Det er skikkelig maritimt, bortsett fra at det, kvinnesakspolitisk, ikke er helt moderne lenger! :cool:

 

Før i tiden startet man som Jungmann, eller dekksgutt, når man seilte på dekk (Smører i maskinen), avanserte så til Lettmatros og endelig Matros. For offiserer så var det 3.styrmann, 2.styrmann og 1. styrmann, før man ble kaptein (Skipper er et mere koselig, folkelig og ikke fullt så høytidelig uttrykk!)  :wink:

 

Men, av hensyn til det  :wink: "sterke" kjønnet, foreslår jeg å starte som (1) lettmatros, så videre til matros (2), før 1. styrmann (3) og skipper (4)........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Synes Jungmann passer bra. Det er skikkelig maritimt, bortsett fra at det, kvinnesakspolitisk, ikke er helt moderne lenger! :cool:

 

Før i tiden startet man som Jungmann, eller dekksgutt, når man seilte på dekk (Smører i maskinen), avanserte så til Lettmatros og endelig Matros. For offiserer så var det 3.styrmann, 2.styrmann og 1. styrmann, før man ble kaptein (Skipper er et mere koselig, folkelig og ikke fullt så høytidelig uttrykk!)  :wink:

 

Men, av hensyn til det  :wink: "sterke" kjønnet, foreslår jeg å starte som (1) lettmatros, så videre til matros (2), før 1. styrmann (3) og skipper (4)........ :wink:

 

På slutten av70. tallet var det da flere jungmenn av hunnkjønn.

Hadde blant annet ei på min første båt, som jeg ble "sammen" med.

på den tide så brukte man lite navn det gikk mer på tittel. som "kokken", "byssen" (meg)

"smører'n", "jungen", "lette'n" etc.

 

Skal forøvrig innrømme at det hørtes merklig ut når jeg for første gang hadde overnattet hos "jungen". Det skurret liksom :sad:

 

Pekjan  Som fremdeles har ett utdøende yrke, "den Norske sjømann".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Har en mistanke om at dette forumet ikke representerer likestilling uansett (kan det ikke lages en poll på det??)

Personlig ville jeg ha foretrukket at det var flere jenter med her, litt artig å få en annen innfallsvinkel på forskjellige tema!  :cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

i dag er det slik gradene er bygd opp:

Kadett(høgskole) eller (matros)lærling som igjen må ha kadett tid etter videregående skole,

når kadett tiden er ferdig løser man sertifikater og blir:

2 styrmann (1 stripe),

1 styrmann (2 striper),

Overstyrmann (3 striper) og til slutt

Kaptein (4 striper)

 

Dette er også stripemessig korrekt på antall.

men det er forsatt et problem, navigatører har en kommando firkant på "øverste" stripe, som indikerer kommando. Militæret har en sirkel.

stripene som brukes på forumet i dag er catering striper, som passer til kokker og andre catering personell, ikke styrmenn :cool:

Foreslår kadett som tittel på nytt medlem

Link to post

Bare en liten saksopplysning....

 

Slik som jeg kjenner systemet fra tidligere var det:

 

På dekk kunne man mønstre ut som dekksgutt og avansere til jungmann med 6 måneders fartstid, etter nye 6 måneder var det på tide å håpe på ommønstring til lettmatros, deretter kom matros. Hvor lenge man ble gående som matros kunne variere  -  for noen ble det resten av livet....

 

Den ledende matrosen var båtsmann, og større skip hadde kanskje påmønstret "tømmermann" i tillegg  -  selv om det ofte hadde svært lite med snekkerarbeid å gjøre.

 

Blant navigatørene var 3. styrmann laveste grad, deretter 2. og 1. før man var på kapteinsnivå. En gang på 1960-tallet (?) ble overstyrmann innført som grad og det førte til et "opprykk" i de andre titlene, slik at 3. styrmann forsvant.

 

I maskinen var begynnerstillingen maskingutt (tilsv. dekksgutt), neste nivå var smører (tilsv. jungmann) deretter kom motormann, som var en parallell til matrosen på dekk. En flink og erfaren motormann kunne seile som "kvart"  -  det var altså et dagliguttrykk for "4. maskinist". For selv om kvarten ikke hadde maskinistsertifikat, så var han tiltrodd å gå maskinsjefen sine vakter i maskinrommet. Blant de sertifiserte maskinistene fortsatte det så med 3. maskinist, deretter 2. maskinist og 1. maskinisten var maskinsjefen.

 

Omtrent samtidig med den omtalte "inflasjonen" på dekk fikk 1. maskinisten betegnelsen maskinsjef, som førte til at den tidligere 2. ble 1., den tidligere 3. ble 2.  -  og "kvarten" ble hengende i løse luften....

 

I maskindepartementet hadde man også noen ekstra titler, litt avhengig av hvilke båter og hvilken fart. Der kunne være både fyrbøter, donkeymann og pumpemann, som alle var "seniorstillinger" for erfarne motormenn som hadde rykket opp.

 

Men, men, det var den gangen Norge fortsatt var en "stormakt" på havet, den gangen "Moses" i Suezkanalen kjente oss igjen på dialekten, og den gangen norske sjøfolk var ansett som en ressurs i det norske næringslivet   -   men, det er lenge siden det   :cool:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei igjen Gunga Din,

 

Det som en anelse uærbødig ble kalt for "Lapskausdepartementet" har jeg bare perifer kjennskap til.....

 

Men begynnerstillingene var iallefall messegutt/byssegutt, men mange av disse var nok gutter som ville til sjøs uansett  -  og tok dette som en mulighet for å komme ut, og deretter mønstre om til en begynnerstilling på dekk eller i maskinen.

 

De som hadde gjennomført "Lapskausadademiet" avanserte videre og seilte som 2. kokk, 1. kokk og stuert. På mindre båter i kyst- og nordsjøfart hadde man bare en som tok seg av "cateringen" og han var automatisk "stuert".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Når vi først er inne på skaffeavdelingen og kvinnelige titler, kan vi jo ikke glemme en bemyndiget posisjon som "trise" (for ordens skyld, fork. for ekspeditrise).  Dette var/er en viktig og kjent dame på enhver riksveiferge og kanskje også i våre farkoster.

 

Hilsen

Arnstein

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Per i dag der det laveste en kan mønstre lettmatros (event. lærling). Dekksgutt og jungmann er faset ut.

 

Ja det stemmer, og det er også noe som vi sliter med i "veteranskipsfarten"; vi har folk som gjerne vil være med å seile på noen turer i sesongen. Men siden dette pr. definisjon er passasjerskipsfart møter vi svært strenge regler på alle kanter.

 

Selv om de har både legeattest og sikkerhetskurs så får de ikke mønstre lettmatros av mangel på fartstid  -  og kan de ikke seile så får de ikke fartstid  -  og har de ikke fartstid så får de ikke seile..... :smiley::lol:

 

Jeg regner med at noen aner frustrasjonen som lå i min lille utblåsning om den gangen norske sjøfolk var vel ansett  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Når vi først er inne på skaffeavdelingen og kvinnelige titler, kan vi jo ikke glemme en bemyndiget posisjon som "trise" (for ordens skyld, fork. for ekspeditrise).  Dette var/er en viktig og kjent dame på enhver riksveiferge og kanskje også i våre farkoster.

 

Hilsen

Arnstein

Du har så rett, så rett Arnstein!

 

Trisene var meget sentrale personer i passasjerfarten på kysten. Både i hurtigrutehistorien og i lokalrutene finnes rikelig med beretninger om triser som stod ombord på samme båten omtrent hele livet  -  og som i en del situasjoner (oppførte seg som om de) var kapteinens overordnede!

 

At en del triser også var kjent for å tilby tjenester som ikke stod hverken i stillingsinstruks eller hyrekontrakt er nok også en sannhet. Men det var jo før "krisepsykiatri" var kommet inn i det norske språket  -  den gangen kunne "trusepsykiatri" være minst like effektivt for å bli kvitt noen traumer.  :smiley:

 

mvh

Poseidon

(Som har svært stor respekt for trisenes mangfoldige innsats!)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Dette engasjerer tydligvis.. :lol:

 

Etter hva jeg nå kan se er det 4 alternativer, kadett, dekksgutt, lettmatros og jungmann.

I tillegg at Skipper kanskje er bedre enn Kaptein.

 

Er det mulig for de ærede eksperter å komme til enighet her....?..:smiley:.... :lol:

 

Stripene må jo også være korrekte. Noen som kan tenke seg å rette de opp? Det er bare å lagre dem her fra forumet, editere og maile til meg.

Link to post

Ja det stemmer, og det er også noe som vi sliter med i "veteranskipsfarten"; vi har folk som gjerne vil være med å seile på noen turer i sesongen. Men siden dette pr. definisjon er passasjerskipsfart møter vi svært strenge regler på alle kanter.

 

Selv om de har både legeattest og sikkerhetskurs så får de ikke mønstre lettmatros av mangel på fartstid  -  og kan de ikke seile så får de ikke fartstid  -  og har de ikke fartstid så får de ikke seile..... :smiley::lol:

 

Jeg regner med at noen aner frustrasjonen som lå i min lille utblåsning om den gangen norske sjøfolk var vel ansett  :lol:

 

mvh

Poseidon

hehe hadde egentlig vert artig å fått en dra sjøfartsdirektoratet til å forklare hvordan en skal få fartstid uten først å mønstre som lærling eller kadett.

Men faktisk så blir endel mønstret lettmatros med en gang, under dekke av annen relevant tjenestetid.

(2) Lettmatros

Lettmatros skal ha 6 mnd. tjenestetid på dekk eller annen relevant tjenestetid som praktisk opplæring, yrkespraksis i mekaniske fag, maritime fag eller relevant tjeneste på flyttbare innretninger.

Link to post

I "langfart" idag er det ikke bare  dekksgutt og jungmann om er faset ut. Hele den norske besetningen er borte. Kan være en og annen norsk kaptein og Maskinsjef, men det er alt.

 

De fleste skip registrert i "Norsk internationalt skipsregister" (NIS) har 0 nordmenn ombord.

Når NIS ble innført så var det en forutsetning at skipsledelsen skulle være Norsk. Men det var mulighet for å søke om dispensasjon og ha utenlansk befal. Tror det var jæv..... lett å få disp.

nå er det ikke engang nødvendig å søke.

 

Ombord her hvor jeg er nå er vi opp til 116 mann ombord. Og vi er 5 Nordmenn.

Har vært på båter med samme antall crew, hvor jeg har vært alene som normann. Dette er i ett Norskt selskap.

 

På bøyelastere og i supplyflåten er det vel fortsatt hovedsaklig  nordmenn, men det er bare ett tidsspørsmål når alle har fått sparken og erstattet med. Befal fra Holland, UK, Danmark, eller Sverige. Og manskap fra østblokken.

 

Hvorfor: Jo en nordmann er for dyr. Men det er ikke pga. det Nordmannen får utbetalt i hyre. Det er det at i de aller fleste Europeiske land betaler ikke sjøfolk skatt.

Derimot i Norge så ble "sjømanskatten" fjernet for noen år siden, og vi har idag ett lite sjømansfradrag istedet, som også er foreslått fjernet..

 

Nå skal det inrømmes at i juli ble det inført 0 skatteordning på NOR registrerte fartøy i oljesektoren. Dette har nå Regeringen gått tilbake på i revidert nasjonalbudsjett. Så nå er rederene igang med å flytte kontorer til Sverige og Danmark igjen.

 

Så kan det diskuteres om sjøfolk ikke skal betale skatt. Men hvis vi skal ha en tjangs til å overleve så må vi ha de samme betingelser som de vi konkurerer om jobbene med.

 

Nå ble vel dette veldig offpicks, men er en smule frustrert.

 

Pekjan (Den siste Norske :smiley: ??)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...