jada Startet 5.November.2003 Del på Facebook Startet 5.November.2003 Kanskje ikke så interessant, men jeg registrerer at brukerne er tildelt nye maritime titler, fra Ny bruker (ikke så maritimt) via Matros, 2. styrmann, 1. styrmann til Kaptein. Dette var kanskje mer passende Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.November.2003 Del på Facebook Svart 5.November.2003 Hej! er man ikke 'Jungman' ner man börjar till sjöss da? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 5.November.2003 Del på Facebook Svart 5.November.2003 Dette var noe jeg la inn ifm at vi måtte ta ned forumet for vedlikehold nå nettopp. Var usikker på hva som var passende erstatning for Ny bruker så derfor ble det slik. Men hvis Jungmann er det riktige skal jeg rette det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 5.November.2003 Del på Facebook Svart 5.November.2003 Dette var noe jeg la inn ifm at vi måtte ta ned forumet for vedlikehold nå nettopp. Var usikker på hva som var passende erstatning for Ny bruker så derfor ble det slik. Men hvis Jungmann er det riktige skal jeg rette det opp. Vel folkens, skal dere ut og seile må dere nok "mønstre " på maskinister også. Til og med seilerne har vel også en hjelpemotor? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Enig med Vanisian: Hvorfor skal bare "styrepinner" nevnes? Er "sotenglene" diskvalifisert? (Sammen med stuert og trikker :-)? ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Leidulf Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Admin bør vel kansje forandres til Reder???? Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
bph Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Admin bør vel kansje forandres til Reder???? eller Admiral og Flåteadmiral til Ingar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 eller Admiral og Flåteadmiral til Ingar Takk, men jeg er nok ingen sjømann, så admin er mer enn bra nok for meg... Men jeg har enda ikke fått noe klart signal på om Jungmann erstatter Ny bruker? Evnt. om noe som passer enda bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 ........men jeg har enda ikke fått noe klart signal på om Jungmann erstatter Ny bruker? Evnt. om noe som passer enda bedre? Synes Jungmann passer bra. Det er skikkelig maritimt, bortsett fra at det, kvinnesakspolitisk, ikke er helt moderne lenger! Før i tiden startet man som Jungmann, eller dekksgutt, når man seilte på dekk (Smører i maskinen), avanserte så til Lettmatros og endelig Matros. For offiserer så var det 3.styrmann, 2.styrmann og 1. styrmann, før man ble kaptein (Skipper er et mere koselig, folkelig og ikke fullt så høytidelig uttrykk!) Men, av hensyn til det "sterke" kjønnet, foreslår jeg å starte som (1) lettmatros, så videre til matros (2), før 1. styrmann (3) og skipper (4)........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
PanPan Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Var usikker på hva som var passende erstatning for Ny bruker så derfor ble det slik. Men hvis Jungmann er det riktige skal jeg rette det opp. ....jeg ble tittulert *1.ste fender* da jeg var ombord i en seilbåt første gangen, jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Synes Jungmann passer bra. Det er skikkelig maritimt, bortsett fra at det, kvinnesakspolitisk, ikke er helt moderne lenger! Før i tiden startet man som Jungmann, eller dekksgutt, når man seilte på dekk (Smører i maskinen), avanserte så til Lettmatros og endelig Matros. For offiserer så var det 3.styrmann, 2.styrmann og 1. styrmann, før man ble kaptein (Skipper er et mere koselig, folkelig og ikke fullt så høytidelig uttrykk!) Men, av hensyn til det "sterke" kjønnet, foreslår jeg å starte som (1) lettmatros, så videre til matros (2), før 1. styrmann (3) og skipper (4)........ På slutten av70. tallet var det da flere jungmenn av hunnkjønn. Hadde blant annet ei på min første båt, som jeg ble "sammen" med. på den tide så brukte man lite navn det gikk mer på tittel. som "kokken", "byssen" (meg) "smører'n", "jungen", "lette'n" etc. Skal forøvrig innrømme at det hørtes merklig ut når jeg for første gang hadde overnattet hos "jungen". Det skurret liksom Pekjan Som fremdeles har ett utdøende yrke, "den Norske sjømann". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Barsk IV Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Har en mistanke om at dette forumet ikke representerer likestilling uansett (kan det ikke lages en poll på det??) mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 Har en mistanke om at dette forumet ikke representerer likestilling uansett (kan det ikke lages en poll på det??) Personlig ville jeg ha foretrukket at det var flere jenter med her, litt artig å få en annen innfallsvinkel på forskjellige tema! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
bph Svart 6.November.2003 Del på Facebook Svart 6.November.2003 i dag er det slik gradene er bygd opp: Kadett(høgskole) eller (matros)lærling som igjen må ha kadett tid etter videregående skole, når kadett tiden er ferdig løser man sertifikater og blir: 2 styrmann (1 stripe), 1 styrmann (2 striper), Overstyrmann (3 striper) og til slutt Kaptein (4 striper) Dette er også stripemessig korrekt på antall. men det er forsatt et problem, navigatører har en kommando firkant på "øverste" stripe, som indikerer kommando. Militæret har en sirkel. stripene som brukes på forumet i dag er catering striper, som passer til kokker og andre catering personell, ikke styrmenn Foreslår kadett som tittel på nytt medlem Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Bare en liten saksopplysning.... Slik som jeg kjenner systemet fra tidligere var det: På dekk kunne man mønstre ut som dekksgutt og avansere til jungmann med 6 måneders fartstid, etter nye 6 måneder var det på tide å håpe på ommønstring til lettmatros, deretter kom matros. Hvor lenge man ble gående som matros kunne variere - for noen ble det resten av livet.... Den ledende matrosen var båtsmann, og større skip hadde kanskje påmønstret "tømmermann" i tillegg - selv om det ofte hadde svært lite med snekkerarbeid å gjøre. Blant navigatørene var 3. styrmann laveste grad, deretter 2. og 1. før man var på kapteinsnivå. En gang på 1960-tallet (?) ble overstyrmann innført som grad og det førte til et "opprykk" i de andre titlene, slik at 3. styrmann forsvant. I maskinen var begynnerstillingen maskingutt (tilsv. dekksgutt), neste nivå var smører (tilsv. jungmann) deretter kom motormann, som var en parallell til matrosen på dekk. En flink og erfaren motormann kunne seile som "kvart" - det var altså et dagliguttrykk for "4. maskinist". For selv om kvarten ikke hadde maskinistsertifikat, så var han tiltrodd å gå maskinsjefen sine vakter i maskinrommet. Blant de sertifiserte maskinistene fortsatte det så med 3. maskinist, deretter 2. maskinist og 1. maskinisten var maskinsjefen. Omtrent samtidig med den omtalte "inflasjonen" på dekk fikk 1. maskinisten betegnelsen maskinsjef, som førte til at den tidligere 2. ble 1., den tidligere 3. ble 2. - og "kvarten" ble hengende i løse luften.... I maskindepartementet hadde man også noen ekstra titler, litt avhengig av hvilke båter og hvilken fart. Der kunne være både fyrbøter, donkeymann og pumpemann, som alle var "seniorstillinger" for erfarne motormenn som hadde rykket opp. Men, men, det var den gangen Norge fortsatt var en "stormakt" på havet, den gangen "Moses" i Suezkanalen kjente oss igjen på dialekten, og den gangen norske sjøfolk var ansett som en ressurs i det norske næringslivet - men, det er lenge siden det mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Intressant läsning Poseidon, Her tror jag man började som jungman o avanserade till 'befaren jungman' efter ett antal månader! Men hur er hirarkin i köket.........! du börjer som messkalle......eller? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Hei igjen Gunga Din, Det som en anelse uærbødig ble kalt for "Lapskausdepartementet" har jeg bare perifer kjennskap til..... Men begynnerstillingene var iallefall messegutt/byssegutt, men mange av disse var nok gutter som ville til sjøs uansett - og tok dette som en mulighet for å komme ut, og deretter mønstre om til en begynnerstilling på dekk eller i maskinen. De som hadde gjennomført "Lapskausadademiet" avanserte videre og seilte som 2. kokk, 1. kokk og stuert. På mindre båter i kyst- og nordsjøfart hadde man bare en som tok seg av "cateringen" og han var automatisk "stuert". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bph Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 På dekk kunne man mønstre ut som dekksgutt og avansere til jungmann med 6 måneders fartstidPer i dag der det laveste en kan mønstre lettmatros (event. lærling). Dekksgutt og jungmann er faset ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Når vi først er inne på skaffeavdelingen og kvinnelige titler, kan vi jo ikke glemme en bemyndiget posisjon som "trise" (for ordens skyld, fork. for ekspeditrise). Dette var/er en viktig og kjent dame på enhver riksveiferge og kanskje også i våre farkoster. Hilsen Arnstein Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Poseidon Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Per i dag der det laveste en kan mønstre lettmatros (event. lærling). Dekksgutt og jungmann er faset ut. Ja det stemmer, og det er også noe som vi sliter med i "veteranskipsfarten"; vi har folk som gjerne vil være med å seile på noen turer i sesongen. Men siden dette pr. definisjon er passasjerskipsfart møter vi svært strenge regler på alle kanter. Selv om de har både legeattest og sikkerhetskurs så får de ikke mønstre lettmatros av mangel på fartstid - og kan de ikke seile så får de ikke fartstid - og har de ikke fartstid så får de ikke seile..... Jeg regner med at noen aner frustrasjonen som lå i min lille utblåsning om den gangen norske sjøfolk var vel ansett mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Når vi først er inne på skaffeavdelingen og kvinnelige titler, kan vi jo ikke glemme en bemyndiget posisjon som "trise" (for ordens skyld, fork. for ekspeditrise). Dette var/er en viktig og kjent dame på enhver riksveiferge og kanskje også i våre farkoster. Hilsen Arnstein Du har så rett, så rett Arnstein! Trisene var meget sentrale personer i passasjerfarten på kysten. Både i hurtigrutehistorien og i lokalrutene finnes rikelig med beretninger om triser som stod ombord på samme båten omtrent hele livet - og som i en del situasjoner (oppførte seg som om de) var kapteinens overordnede! At en del triser også var kjent for å tilby tjenester som ikke stod hverken i stillingsinstruks eller hyrekontrakt er nok også en sannhet. Men det var jo før "krisepsykiatri" var kommet inn i det norske språket - den gangen kunne "trusepsykiatri" være minst like effektivt for å bli kvitt noen traumer. mvh Poseidon (Som har svært stor respekt for trisenes mangfoldige innsats!) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Dette engasjerer tydligvis.. Etter hva jeg nå kan se er det 4 alternativer, kadett, dekksgutt, lettmatros og jungmann. I tillegg at Skipper kanskje er bedre enn Kaptein. Er det mulig for de ærede eksperter å komme til enighet her....?...... Stripene må jo også være korrekte. Noen som kan tenke seg å rette de opp? Det er bare å lagre dem her fra forumet, editere og maile til meg. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Ja det stemmer, og det er også noe som vi sliter med i "veteranskipsfarten"; vi har folk som gjerne vil være med å seile på noen turer i sesongen. Men siden dette pr. definisjon er passasjerskipsfart møter vi svært strenge regler på alle kanter. Selv om de har både legeattest og sikkerhetskurs så får de ikke mønstre lettmatros av mangel på fartstid - og kan de ikke seile så får de ikke fartstid - og har de ikke fartstid så får de ikke seile..... Jeg regner med at noen aner frustrasjonen som lå i min lille utblåsning om den gangen norske sjøfolk var vel ansett mvh Poseidon hehe hadde egentlig vert artig å fått en dra sjøfartsdirektoratet til å forklare hvordan en skal få fartstid uten først å mønstre som lærling eller kadett. Men faktisk så blir endel mønstret lettmatros med en gang, under dekke av annen relevant tjenestetid. (2) Lettmatros Lettmatros skal ha 6 mnd. tjenestetid på dekk eller annen relevant tjenestetid som praktisk opplæring, yrkespraksis i mekaniske fag, maritime fag eller relevant tjeneste på flyttbare innretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 I "langfart" idag er det ikke bare dekksgutt og jungmann om er faset ut. Hele den norske besetningen er borte. Kan være en og annen norsk kaptein og Maskinsjef, men det er alt. De fleste skip registrert i "Norsk internationalt skipsregister" (NIS) har 0 nordmenn ombord. Når NIS ble innført så var det en forutsetning at skipsledelsen skulle være Norsk. Men det var mulighet for å søke om dispensasjon og ha utenlansk befal. Tror det var jæv..... lett å få disp. nå er det ikke engang nødvendig å søke. Ombord her hvor jeg er nå er vi opp til 116 mann ombord. Og vi er 5 Nordmenn. Har vært på båter med samme antall crew, hvor jeg har vært alene som normann. Dette er i ett Norskt selskap. På bøyelastere og i supplyflåten er det vel fortsatt hovedsaklig nordmenn, men det er bare ett tidsspørsmål når alle har fått sparken og erstattet med. Befal fra Holland, UK, Danmark, eller Sverige. Og manskap fra østblokken. Hvorfor: Jo en nordmann er for dyr. Men det er ikke pga. det Nordmannen får utbetalt i hyre. Det er det at i de aller fleste Europeiske land betaler ikke sjøfolk skatt. Derimot i Norge så ble "sjømanskatten" fjernet for noen år siden, og vi har idag ett lite sjømansfradrag istedet, som også er foreslått fjernet.. Nå skal det inrømmes at i juli ble det inført 0 skatteordning på NOR registrerte fartøy i oljesektoren. Dette har nå Regeringen gått tilbake på i revidert nasjonalbudsjett. Så nå er rederene igang med å flytte kontorer til Sverige og Danmark igjen. Så kan det diskuteres om sjøfolk ikke skal betale skatt. Men hvis vi skal ha en tjangs til å overleve så må vi ha de samme betingelser som de vi konkurerer om jobbene med. Nå ble vel dette veldig offpicks, men er en smule frustrert. Pekjan (Den siste Norske ??) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Vanisian Svart 7.November.2003 Del på Facebook Svart 7.November.2003 Dekksgutt er vel det som gjennom alle tider (heilt fra seilskutene?) har vert laveste "nivå" på dekk. Fåreslår at dette brukes, da eg "mangler dekksfartstid" Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.