Jump to content

Lakken levrer seg...


bjoris

Recommended Posts

Håper på et par tips angåande min pågående lakkering av teakdørkene i båten. Selvsagt måtte det bli skikkelig kaldt på Vestlandet når jeg skulle til med dette, men nå har jeg varmet opp rommet (vegger og ting har fått opp varmen etter flere dager med vifte på konstant så jeg vil nødig stoppe opp nå). Har 19 grader og 65% luftfuktighet. Tenkte å ta ned luftavfugteren jeg har lånt vekk i dag og se om det hjelper på tørken...

 

Problemet er at lakker levret seg på størk nr. 2, jeg vil anta at det skyldes at forrige lag ikke var hardt nok, det virket helt tørt, men var muligens litt klebrig hvis jeg holdt fingeren hardt... Er det så sensitivt??? Hvordan vet jeg når jeg kan ta sjansen på neste strøk? Det nytter ikke å prøve seg frem, da jeg prøvde den metoden i går og det endte med at den dørkplata jeg la lag nr. 2 på ikke ser ut og nok må slipes helt ned igjen... (og jeg som har så tynn teakfiner...)...

 

Første strøk ble glimrende så dette var litt nedtur... Er det andre råd, tynne litt ut med whitesprite kanskje el.?... Angrer på at jeg begynte, men nå er det for sent å snu... Vurderer likevel å gi meg og ta dørkene i båten slik de er nå og ha teppe over til det blir varmt og godt og da heller ta de resterende strøkene...

 

Tips mottas...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du har ikke mulighet til å lage en varmekasse da ? F.eks legge dørkene på en bruskasse eller to, hive over et teppe eller sette noen isopor eller sponplater rundt, eller noe, og oljeovn eller vifteovn under ? Får du opp tempen, speeder du nok herdingen vesentlig vil jeg tro ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det andre råd, tynne litt ut med whitesprite kanskje el.?...

White spirit? Bruker du Epifaneslakk som de fleste gjør for å oppnå prima resultat så tynn for all del ikke med white spirit. Bruk Epifanes tynner slik det står på boksen. Vanlig Jotuntynner duger heller ikke. Jeg har prøvd begge deler og vet hva jeg snakker om.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bruker du Epifaneslakk som de fleste gjør for å oppnå prima resultat så tynn for all del ikke med white spirit.

:confused:

Jeg har lakkert endel med Epifanes lakk. Tynnet med 50 % white spirit i første strøk, 25% i andre og en liten dæsj i 3. strøk. Oppå dette la jeg vel en 3-4 strøk til. Blei så fint atte. Hvorfor fraråder du white spirit som tynner?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bruker 3 stjernes slikematt, så fantastisk ut etter første strøk, men etter 2. strøk... huff og huff... Så det når jeg begynte å legge på og burde nok tatt det bort med en gang da.

 

Telt var en idè, skal se om jeg ikke får til noe med en pressening, da må jeg nok følge nøye med vifteovnen...

 

Vel, det ordner seg nok. Takk for tips... Starter like god med prosjekt 2, snappdaviter i kulden. Føler et behov for å ha med gummibåten når vi reiser hele familien utpå om vinteren... Det blir spennende og kanskje greit å få gjort når jeg først har varma opp gutterommet i garasjen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ringte butikken jeg kjøpte lakken hos nå, de sier at de hadde et tilsvarende tilfelle i sommer. Da var det over 25 grader inne, men det skjedde likevel... De hadde vært å målt fuktigheten til ca det jeg har (65-70%) og når de fikk inn luftavfukter så ble resultatet helt perfekt... De mente fuktigheten var et mye større problem en temperaturen...

 

Nå er det håp for at jeg blir ferdig med dette med godt resultat... Skal poste noen bilder når jeg er ferdig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har stelt litt med 3stjerne lakken og det var ihvertfall før et kjempe produkt!

 

Tror nok at leveringen skyldes at første strøk ikke er herder skikkelig. Dette da det først skjer på andre strøket.

 

Hvilke tørketid har du brukt og hva sier bruksanvisningen om tørketid?

Link to post
Share on other sites

:confused:

Jeg har lakkert endel med Epifanes lakk. Tynnet med 50 % white spirit i første strøk, 25% i andre og en liten dæsj i 3. strøk. Oppå dette la jeg vel en 3-4 strøk til. Blei så fint atte. Hvorfor fraråder du white spirit som tynner?

Jeg har tynnet Epifanes lakk med White Spirit en gang og det gikk dritt. Ble en merkelig farge på lakken, ikke klar men brungule greier. jeg torde ikke å lakke med det ihvertfall. Når jeg brukte Epifanes egen ble det slik det skal.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

:confused: Hvorfor fraråder du white spirit som tynner?

Les på boksen eller snakk med maling/lakkyndige. Epifanes er ikke white spirit basert. Benytt kun Epifanes tynner hvis du ønsker bra resultat.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd igjen etter 2 døgns tørke av strøk nr. 1. Det gikk skitt igjen, selv om det ble bedre enn i går. Tipper det er til å leve med nå, men lar være med dette størket så får vi se om vi orke å fikse på det til våren eller om vi bare legger et par størk til over... Nå hadde jeg 20 grader og 40 % fuktighet så det må være at størk 1 ikke var klart tross to døgn, det siste i 18-19 grader og 60% fuktighet...

 

Den dørken jeg måtte slipe ned ble ikke pen nå, den ble veldig blass antakelig fordi jeg ikke tørr å slippe bort all lakk i frykt for å ødlegge den syltynne teaken... Vel, spørs om jeg ikke bytter ut dørkene i nye, det er jo ikke så stor kostnad, men det blir nok neste vinter. Har lært en lekse nå iallefall, trodde ikke dette var problematisk i det hele tatt... så ble tatt på senga...

 

PS! Tuffff, du er hjertlig velkommen til å låne tråden... Det er godt å se engasjement i slike saker som gir så stor verdi for oss som ikke har 100 års erfaring med båtfiks...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det undrer meg at den siste runden ble mislykket tross dine verdier på temp/fuktighet.

 

Kan du tenke deg å lakke ei tilsvarende bit hjemme, la denne tørke/herde i romtemperatur?

 

Jeg mistenker nå å være noe galt med lakken din.

 

3 stjerners?/vært utsatt for frost ? Jeg har ikke slik boks i nærheten, men innbiller meg at denne ikke tåler frost..... Kan dette ha skjedd?

 

Generelt vil jeg også legge til når man "lager telt over lakkede objekter", at vektig poeng for herding/tørk er også luftgjennomstrømming. Stillestående luft kan faktisk forsinke herdeprosess.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tynnet Epifanes lakk med White Spirit en gang og det gikk dritt. Ble en merkelig farge på lakken, ikke klar men brungule greier.
Les på boksen eller snakk med maling/lakkyndige. Epifanes er ikke white spirit basert. Benytt kun Epifanes tynner hvis du ønsker bra resultat.

Ja ikke vet jeg, dere kan jo komme å se på det jeg har lakket og si hva dere syns. Både bordplata, hyllene og benken er blanke og fine etter at jeg lakket de for 5-6 år siden. Kanskje det er forskjell på lakken til Epifanes? Jeg snakker IKKKE om "Epifanes teaklak", men "vanlig" Epifanes (husker ikke hva den het)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på....

 

Du sier du bruker vifte. Hva slags ?

 

Dersom du bruker noe som stråler, kan du få bobler. Jeg har sett alt for mange som varmer opp emner med gassovn/andre bestrålevarmeovner som har fåt mislykkede resultat.

 

Et annet moment man skal huske på, er at man ikke har veldig varm overflate på lakkeside, mens baksiden er "iskald". Dette går av og til galt.

 

Men alt i alt antar jeg det er lakken som er hovedproblemet. Om den ikke herder, eller fuktiheten er for høy, pleier nemlig lakken å være kvit over det hele..................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...