Jump to content

propell til scand nordic med vp tamd41a


hav fisker'n

Recommended Posts

har lest det meste om propeller på forumet men jeg har likevel et spørsmål.

på min scand nordic med vp tamd41a og nytt haudraulisk gear har jeg en 19 rh 18 propell montert.fikk oversendt scand sin test rapport på samme båt og motor,der anbefalte de 18 x 19 propell.har snakket med en del folk og de sier denne båten skal komme opp i ca 24 kn med denne motoren,jeg klarer ca 20 med lett last.og har jeg fire voksne klarer jeg ikke mere enn 17kn.den er også veldig følsom for mot/med sjø.motoren kommer opp i ca 3550 omdr. har mulighet for å kjøpe en 18 x 17,5 propell,vil dette gjøre stor forskjell? bedre/verre?

er det andre her inne som har anbefalinger for min båt?

Link to post
Share on other sites

Hadde en S8 18X15 4 bl Skewback som jeg fikk vridd til 18X16 hos Winrace på min Nordic med TAMD 40B. Toppturtall på denne motoren mener jeg var 3600 og gearet hadde reduksjon 1:1.93.

Ved kjøring med tom båt etter uttak på våren fikk jeg ca 19-20 knop. Etter "nedlassing" med pikk -pakk og full tanker fikk jeg ca 16 knop mener jeg å huske.

Jeg fikk tilnærmet toppturtall (3600) ved full last. Ved lite last var propellen litt "lett" - akkurat slik jeg vil ha det.

 

VP 41A skal vel ligge på 3600 -3900 o/min som toppturtall. Det kan hende din propell er litt "tung", men det kan jo også være motoren som ikke er i topp trim. Har en kamerat som har samme motor. Den er skrudd litt opp på pumpen og er veldig sprek.

Scand vet sikkert hvilken propell som skal passe. 19X18 eller 18X19 skal ikke være så forskjellig, men større vridning kan gi litt større fart. Du skal også passe på at diameter ikke blir så stor at klaringen fra propell til bunnen blir for liten. Det vil skape støy/buldring. Jeg trodde de maks brukte 18" dia på Nordic.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...