jørn Startet 23.Januar.2007 Del på Facebook Startet 23.Januar.2007 Jeg har i dag begynt å lage ny styreposisjon i snekka. Har demontert en del, men kalarer ikke å få av rattet. Har skrudd av muttern som sitter i navet på rattet og trodde det bare var å trekke ut rattet, men den gang ei! Noen som veit hvordan? Tokk noen bilder med mobil telefonen, ikke beste bildekvalitet da men. Hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Hei Jørn! Hvis rattet ikke løsner med litt "kakking" på bolten i sentrum (midterste bildet) så må du nok rigge deg til med en høvelig ters. Pass på at klørne på tersen ikke skader selve rattet, legg noe mellom der som beskytter treverket. Spray gjerne på litt CRC eller lignende og la det virke ei stund før du prøver igjen. Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sigurd Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Gi akslingen en dæsj me dpenetrerende olje i kveld og du napper enkelt og greit av rattet i mårra tidlig. Vær forsiktig så du ikke mister guiden i styresporet når du drar av rattet. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Hei Jørn!Hvis rattet ikke løsner med litt "kakking" på bolten i sentrum (midterste bildet) så må du nok rigge deg til med en høvelig ters. Pass på at klørne på tersen ikke skader selve rattet, legg noe mellom der som beskytter treverket. Spray gjerne på litt CRC eller lignende og la det virke ei stund før du prøver igjen. Lykke til! mvh JanS Ok, takk for svar. Hva er en høvelig ters?? Jeg skal jo bla. bytte plata som styresnekka sitter i. Må jeg demontere hele snekka, eller holder det med rattet? Har ikke mye lyst til å demontere mer enn nødvendig, med frykt for å ikke få det sammen igjen. Er helt grønn på dette for å si det milt hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Hei ta og varm litt på jernet og prøv og dunk forsiktig runt på ratt.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Walter_S Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Hei jørn! Hvis du ser på bildet nedenfor så ser du hvordan akslingen på en TF styresnekke ser ut. Gjengen ytterst, så den koniske del av akselen med en utsparing (ser du slissen?) til en halvmåneformed "låseplint" - altså en metallbit som sitter nedi dette sporet og som låser rattnavet til akslingen. På fronten av rattet ditt - etter å ha tatt av "pyntekoppen" - så vil du se et tilsvarede spor det. Spray godt med CRC / WD40 ell. lignende inni der og la det virke. Se etter om kanskje denne låseplinten har forskøvet seg - lirk med en tynn skrutrekker? For å skifte plata som styringen din sitter på, må hele styresnekka av, ja - og du har begynnt i den riktige enden! Ja, også var det denne "ters", som JanS/ m/y Gygra nevnte - en ters er en avtrekker. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jørn Svart 23.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 Nå begynner jeg å forstå. Men må jeg åpne hele snekka? Må jeg ta ut kabelen og hele sullamitten inne i der bare for å demontere?? Hilsen Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Januar.2007 Del på Facebook Svart 23.Januar.2007 (redigert) Nå begynner jeg å forstå. Men må jeg åpne hele snekka? Må jeg ta ut kabelen og hele sullamitten inne i der bare for å demontere?? Du må ikke ÅPNE styresnekka. Bare dele den opp i diverse deler (tror det er 3 deler etter-hverandre) som er koblet sammen. - Først av med rattet (ditt problem akkurat nå) - Så av med den sorte plastkoppen - Så er det en brakett (vi er stadig på "forsiden", altså mot selve rattet) her er det litt forskjell på de forskjellige TF-modellene. Noen har bolter (tvers gjennom treplata di) og inni selve snekka (på baksiden) - mens de store / kraftige styreklokker har en spesial-mutter som holder snekka mot den yttre braketten. Løsnes fra forsiden. Men, for å gjøre det må du ta av selve vaieren som går bak til rorkvadranten. Se på bildet nedenfor. Då løsner bolten(e) som låser vaier-terminalen (den "blanke dinsen" med innsnevring) inntil styresnekka. Så tar du noen tørn med rattet (finn ut hvilken vei vaieren går når du dreier) og selve styrevaieren kommer ut. tas motsatt når du igjen monterer på nytt. Lag et tusj- merke hvor vaiere går inn, så du husker det til da. Redigert 23.Januar.2007 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jørn Svart 24.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2007 Takk for alle svar. Det gikk jo helt smertefritt i dag. Da er det bare å få montere delene sammen igjen til helga. Grøss og gru, men det går vell helst bra se Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.