Jump to content

Hvordan demontere styresnekka og ratt


jørn

Recommended Posts

Jeg har i dag begynt å lage ny styreposisjon i snekka. Har demontert en del, men kalarer ikke å få av rattet. Har skrudd av muttern som sitter i navet på rattet og trodde det bare var å trekke ut rattet, men den gang ei! Noen som veit hvordan?

Tokk noen bilder med mobil telefonen, ikke beste bildekvalitet da men.

 

Bilde033.jpg

 

Bilde034.jpg

 

Bilde035.jpg

 

 

 

Hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Hei Jørn!

Hvis rattet ikke løsner med litt "kakking" på bolten i sentrum (midterste bildet) så må du nok rigge deg til med en høvelig ters. Pass på at klørne på tersen ikke skader selve rattet, legg noe mellom der som beskytter treverket. Spray gjerne på litt CRC eller lignende og la det virke ei stund før du prøver igjen.

Lykke til!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Jørn!

Hvis rattet ikke løsner med litt "kakking" på bolten i sentrum (midterste bildet) så må du nok rigge deg til med en høvelig ters. Pass på at klørne på tersen ikke skader selve rattet, legg noe mellom der som beskytter treverket. Spray gjerne på litt CRC eller lignende og la det virke ei stund før du prøver igjen.

Lykke til!

mvh

JanS

 

Ok, takk for svar. Hva er en høvelig ters?? Jeg skal jo bla. bytte plata som styresnekka sitter i. Må jeg demontere hele snekka, eller holder det med rattet? Har ikke mye lyst til å demontere mer enn nødvendig, med frykt for å ikke få det sammen igjen. Er helt grønn på dette for å si det milt :smash:

 

hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Hei jørn!

 

Hvis du ser på bildet nedenfor så ser du hvordan akslingen på en TF styresnekke ser ut.

P6290007-Small.JPG

Gjengen ytterst, så den koniske del av akselen med en utsparing (ser du slissen?) til en halvmåneformed "låseplint" - altså en metallbit som sitter nedi dette sporet og som låser rattnavet til akslingen.

På fronten av rattet ditt - etter å ha tatt av "pyntekoppen" - så vil du se et tilsvarede spor det. Spray godt med CRC / WD40 ell. lignende inni der og la det virke. Se etter om kanskje denne låseplinten har forskøvet seg - lirk med en tynn skrutrekker?

 

For å skifte plata som styringen din sitter på, må hele styresnekka av, ja - og du har begynnt i den riktige enden! :yesnod:

 

Ja, også var det denne "ters", som JanS/ m/y Gygra nevnte - en ters er en avtrekker.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å forstå. Men må jeg åpne hele snekka? Må jeg ta ut kabelen og hele sullamitten inne i der bare for å demontere??

 

Du må ikke ÅPNE styresnekka. Bare dele den opp i diverse deler (tror det er 3 deler etter-hverandre) som er koblet sammen.

- Først av med rattet (ditt problem akkurat nå)

- Så av med den sorte plastkoppen

- Så er det en brakett (vi er stadig på "forsiden", altså mot selve rattet)

her er det litt forskjell på de forskjellige TF-modellene. Noen har bolter (tvers gjennom treplata di) og inni selve snekka (på baksiden) - mens de store / kraftige styreklokker har en spesial-mutter som holder snekka mot den yttre braketten. Løsnes fra forsiden.

 

Men, for å gjøre det må du ta av selve vaieren som går bak til rorkvadranten. Se på bildet nedenfor. Då løsner bolten(e) som låser vaier-terminalen (den "blanke dinsen" med innsnevring) inntil styresnekka. Så tar du noen tørn med rattet (finn ut hvilken vei vaieren går når du dreier) og selve styrevaieren kommer ut. tas motsatt når du igjen monterer på nytt. Lag et tusj- merke hvor vaiere går inn, så du husker det til da.

BP_Vaierstroempe.jpg

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...