Jump to content

sådant her värmer.........


Gunga Din

Recommended Posts

Hei,

 

Grensen mellom dust og "helt" er ikke stor her. I media er man dust om man bare når halveis, om han hadde nådd helt frem hadde han vært "helt".

Om man ikke har gjort så store bommerter, så er det sikkert mange som må innrømme at vi har gjort tåpelige ting i rent ungdommelig overmot :wink:

 

Uansett, mannskapet gjorde en flott innsats.

 

Men kjølhalt skulle han vært.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike "Eventyrere" som denne karen skulle vært kjølhalt :smash:

 

Uansett,flott gjort av Mannskapet som plukket ham opp :cheers:

 

 

For en dust! "Eventyreren" altså, ikke kapteinen på MT Nordmann Lady. Men det er en hårfin grense mellom "eventyrer" og "komplett idiot" og denne mannen har tippet over.

 

 

Uansett. Full cred til crew på gasstankeren. Slik skal det gjøres.

 

Men, hvorfor skulle seileren vært kjølhalt? Og hvorfor er han komplett idiot? Det synes jeg bør utdypes.

 

Viser vel igjen hva som skjer når journalister får tak i en sak. Ifølge NRK hadde en sjø feid utstyret på seilbåten overbord. Og ifølge skipperen på tankbåten hadde franskmannen seilt i 12 døgn med kun et lite kompass til å hjelpe seg.

Filmen viste jo at seilbåten fløt på rett kjøl, og at den alldeles ikke hadde kullseilt. Tankbåten tok seilbåten på dekk før de fortsatte.

Link to post
Share on other sites

Her kan man lese mer i Seilmagasinet:

Seilmagasinet

 

Jeg stoler mer på denne fremstillingen enn den Nettavisen presterer. De klarer til og med å skrive at fyren er fransk i første setning i brødteksten, når han utvilsomt er italiensk.

 

Fyren var ute i 12 dager før han utløste EPIRB'en. Sitat: "I sann shorthanded ånd unngikk han å sende nødsignal før det var helt nødvendig. Da ble han imidlertid reddet i løpet av åtte timer."

 

Greit nok at det kanskje er hasardiøst og uansvarlig å krysse Atlanteren på en Tornado, men hva som er mest dustete av å påkalle hjelp etter å ha forsøkt å overleve i 12 døgn uten hjelp, eller å kalle opp redningsskøyta fordi man går tom for diesel, kan man diskutere.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ideen med kjølhaling er vel at etter behandlingen, om man overlever, finner man ikke på mer sprell.

Tenk på de gamle seilskutene fulle av ru og skjell. Dette var nok en tøff behandling.

Er det forresten noen som har lest om noen som har gjennomgått dette.

Er det på langs eller tvers av kjølen.

 

Nei jeg tror jeg trekker tilbake kommentaren, kanskje jeg ikke er enig i at fyren skulle vært kjøhalt allikevel

Link to post
Share on other sites

Kjølhaling (fra hollandsk kielhalen) var en avstraffelse hvor personen som ble straffet ble festet i tau og dratt under skroget på båten til vedkommende kom opp til overflaten på andre siden. Man kunne også bli kjølhalt langsetter kjølen.

 

Kjølhaling langs kjølen var vanligvis en dødsstraff, siden det kunne ta så mye som tre minutter eller mer å trekke synderen under fartøyet. I de fleste tilfeller var kjølhaling en uoffisiell straff, ilagt av kapteinen ombord. Det skal ifølge mytene ha vært en vanlig straff for sjørøvere.

 

Kjølhaling var en lovlig straffemetode i den hollandske marinen. Den som ble kjølhalt ble dratt tverrskips, raskt nok til at han ikke druknet, men langsomt nok til at det var en prøvelse da den som ble kjølhalt ble også oppskrapt av skjell og rur på skroget. Hvis skipets lege tillot det, kunne straffen gjentas. Den første offisielle beskrivelsen av kjølhaling er i en hollandsk forordning av 1560, og straffen ble ikke formelt avskaffet før 1853. Kjølhaling ble også praktisert i den britiske Royal Navy og den franske marinen inntil 1720 - 1750.

 

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8lhaling»

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Kjølhaling (fra hollandsk kielhalen) var en avstraffelse hvor personen som ble straffet ble festet i tau og dratt under skroget på båten til vedkommende kom opp til overflaten på andre siden. Man kunne også bli kjølhalt langsetter kjølen.

 

Kjølhaling langs kjølen var vanligvis en dødsstraff, siden det kunne ta så mye som tre minutter eller mer å trekke synderen under fartøyet. I de fleste tilfeller var kjølhaling en uoffisiell straff, ilagt av kapteinen ombord. Det skal ifølge mytene ha vært en vanlig straff for sjørøvere.

 

Kjølhaling var en lovlig straffemetode i den hollandske marinen. Den som ble kjølhalt ble dratt tverrskips, raskt nok til at han ikke druknet, men langsomt nok til at det var en prøvelse da den som ble kjølhalt ble også oppskrapt av skjell og rur på skroget. Hvis skipets lege tillot det, kunne straffen gjentas. Den første offisielle beskrivelsen av kjølhaling er i en hollandsk forordning av 1560, og straffen ble ikke formelt avskaffet før 1853. Kjølhaling ble også praktisert i den britiske Royal Navy og den franske marinen inntil 1720 - 1750.

 

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8lhaling»

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett. Full cred til crew på gasstankeren. Slik skal det gjøres.

 

Men, hvorfor skulle seileren vært kjølhalt? Og hvorfor er han komplett idiot? Det synes jeg bør utdypes.

 

Angående kjølhalingen,så mener jeg at disse folka fortjener det fordi:

 

Slike mennesker,er som fulle bil/båt førere...de setter andres og egne liv i fare med det de driver med!!

Det de driver med kan i beste fall kalles en "egotripp", og som tidligere medlem i Røde Kors så har jeg vært med og hentet ned en del slike "Helter" i fra berghyller rundt om i Lofotens fjell og knauser med assistanse fra redningstjenestens Seaking. Mannskapene på disse har mang en gang fortalt meg skrekkhistorier om slike "Helter" både til lands og til vanns!!

 

Komplett idiot fordi:

 

Ta en titt på denne båten.... hvis en kan kalle dette det....? Er dette en forsvarlig måte å prøve å krysse atlanteren?

Hvor ble det av alt utstyret han hadde med seg når han kullseilte?? Han hadde kanskje dette liggende i en "Rema" pose på hekken??

Og til slutt så håper han sikkert på at vi skal synes synd på ham stakkars,som klarte seg i 12 døgn på kun sjøvann og fisk!?!?!?

 

Nei gi denne mannen en skikkelig saftig bot slik at vi slipper å måtte kaste bort mere penger og energi på slike "Idioter"!!! :wink:

 

Ha en fortsatt fin kveld :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nei gi denne mannen en skikkelig saftig bot slik at vi slipper å måtte kaste bort mere penger og energi på slike "Idioter

 

Er langt på vei enig med deg!

 

Dette er tåpelig galskap, fullt på høyde med "bragden" til Berserk og de holdninger mannskapet derombord hadde.

(Vet om noen ganske få som ikke vil være enig men.....) :wink:

 

I Berserk va heldigvis "løkka bedre enn forstanden"!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Men, hvorfor skulle seileren vært kjølhalt? Og hvorfor er han komplett idiot? Det synes jeg bør utdypes.

 

Mannen er etter min mening en komplett idiot fordi han drar på en tur han ikke er utstyrt for. Man går ikke over Dovre vinterstid kun utstyrt med en shorts, men seiler ikke alene over atlanteren i en åpen seiljolle, man svømmer ikke over den engelske kanal uten følgebåt. Sikkert fine drømmer, men de er utrolig egoistiske. Det er nok av folk som blir drept i verden som det er uten at man trenger å spille hasard med seg selv. Ikke bare har de særdeles liten respekt for pårørende, men det blir også brukt store resurser på å redde dem. Resurser som ganske sikkert kunne blitt brukt bedre. Jeg har liten forståelse for folk som går tom for diesel midt på fjorden eller for den saks skyld midt i oslofjordtunellen. Det er noe som heter tankmåler, og når den begynner å nærme seg tom er det på tide å fylle. Ulykker "skjer" ikke, de lages. (I hvert fall de aller, aller fleste).

 

Mulig media hadde fremstilt ham som en helt, men i mine øyne ville han fremdeles vært en idiot. På linje med svært mange andre mediaskapte "helter". Vil du møte en "ekte helt" så ta kontakt med redningstjenesten eller din lokale brannstasjon.

Link to post
Share on other sites

Jaha, så De Benedetto er komplett idiot og skal kjøhales fordi han tør litt mer enn andre. Fordi han våger. Og det gjelder Jarle Andhøy også etter det jeg forstår. Jeg synes seilasen hans i Antaktis var svært så spektakulær. Inntil nyttetrafikk rente ham i senk.

Men da kan vi jo inkludere Nansen, Amundsen, Byrd, Scott, og Peary. Alle idiotforklart for prosjektene sine. Og legge Til Lilienthal, Dumont, Lindberg og Gran. Som alle viste hva de drev med og farene involvert.

Forby utfor, hockey og annet i samme slengen.

Og ta med VOR, Route de Rhum, Figaro, MiniTransat, Vendee Globe o.l.

Men det er farlig å løfte blikket litt. Utvide horisonten.

 

De Benedetto er en dreven soloseiler. Det er ikke første gang han er avgårde. Utsagnet om at han hadde utstyret sitt i en pose fra Rema taler for seg. Han viste godt at det er ingen hjelp å få når du driver med dette. Derfor fortsatte han i 12 dager med kun kompass å hjelpe seg med før han utløste EPIRB'en.

 

Og hva drev han med? Jo, rekordforsøk i WSSRC distanseseilas i klassen under 20 fot.

 

Et viktig punkt. Gasstankeren kom ganske raskt frem til punktet EPIRB'en viste. Men det var ingen der. GPS viste konsistent en posisjon 10-20 nm. fra reell posisjon. Det var en dreven radaroperatør som så et svakt mål på skjermen de bestemte seg for å undersøke. Og der var han.

Hvordan kan slikt skje?

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skremt av "fornuften" som hersker her til tider. Jeg synes ikke halvslappe sofaslitere som aldri har kjent kikket når adrenalitet sjokker hjennom kroppen har bakrunn for å kalle noen "hjernedød idiot" ol. Hadde vi ikke hatt "gale" folk som satt verden på hode av og til ville nok utvilkingen stoppet. Det er plass til både "snekkekapteinene" og eventyrerene på vår lille klode.

Link to post
Share on other sites

Helt ok at adrenalinsugne halvidioter får utløp for sine ekstreme egotripper det være seg på hav eller land!

 

Men la dem betale for moroa når ting går gæli!

 

Det er vanlige folks liv og helse som settes på spill når dissa folka overvurderer egen fortreffelighet og må berges!!

 

Ja for vi bør vel berge dem......eller???? :yesnod:

 

Å bland ikke Nansen og de guttan der i denne sammenhengen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skremt av "fornuften" som hersker her til tider. Jeg synes ikke halvslappe sofaslitere som aldri har kjent kikket når adrenalitet sjokker hjennom kroppen har bakrunn for å kalle noen "hjernedød idiot" ol. Hadde vi ikke hatt "gale" folk som satt verden på hode av og til ville nok utvilkingen stoppet. Det er plass til både "snekkekapteinene" og eventyrerene på vår lille klode.

 

 

Lurer på hvem det er du anser som "halvslappe sofaslitere" her??

Og fortell meg nå hva slags erfaringer du har fra "adrenalinkick" kjære venn,så skal vi vel finne ut hvem som er hva her!! :wink:

 

Ha en fortsatt fin kveld foran tv`en du :lol:

Link to post
Share on other sites

Leser at det er mange forstårsegpåere som har en klar formening i at dette prosjektet helt idiotisk og at denne seileren er komplett idiot el.l.

Hvis vi ser tilbake på historien så er vedkommende antagelig en av de gjennværende mennesketyper av det slaget som gjør at vi er der vi er idag. Jeg tenker da på oppdagelser av både steder, utviklingen av skip, fly, biler etc etc. Hva hadde vi vært uten disse som våget å prøve.......

Selvfølgelig er det vel ikke så mye denne karen kan tilføre av "forskning" til oss andre pga dette, men dette bekrefter kun at det nå fremdeles er typer der ute som ikke slår seg til ro med hvordan vi lever gjennom tv, data og pakketurer.

På en tvkanal er det en serie om dagen av en som padler Sør-Amerika og det er en fornøyelse å følge med.

Tenk litt på det før dere konkluderer så bastant.....

Link to post
Share on other sites

"Lurer på hvem det er du anser som "halvslappe sofaslitere" her??

Og fortell meg nå hva slags erfaringer du har fra "adrenalinkick" kjære venn,så skal vi vel finne ut hvem som er hva her!!

 

Ha en fortsatt fin kveld foran tv`en du"

 

Beklager min venn, du finner meg ikke foran TVen. Jeg er opptatt med helt andre ting. Jeg elsker alt som har med livet i friluft å gjøre, deriblant alt som innbefatter maritime sysler over og under vann. Jeg er også glad i alle vinteraktiviter. Men jeg er ikke en av disse våghalsene noen velger å beskrive som idioter. Men jøss, jeg tar de utfordingene som dukker opp uten at jeg skal sammenligne meg med de som virkelig tar sjangsen.

 

Men hvor skal så grensen for hva som er idioti gå da? Og hvem skal definere grensen? At de skal betale prisen for berging selv, ja det er jeg helt enig i. Men de er ikke idioter for det.

 

"En idiot er en som gjentar samme feilen gang på gang i tro om at oppgaven da løses...

 

Ha en fin kveld hvor enn du måtte være, min venn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...