Jump to content

Tangampermeter


Careka

Recommended Posts

Hvor får jeg kjøpt et brukbart Tangampermeter til bruk både i båt og heim.

og da av en type som "en ikke utdannet Eletrikker" kan bruke.

 

Har søkt hos både Biltema og CO. men kan ikke finne at de har noen.

:rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takker, da blir det et 600amp fra biltema. og så skal bruksanvisningen leses nøye.

:yesnod:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøpte også et slikt 200A instrument fra Biltema for ikke lenge siden. Det er enkelt og greit, men kvaliteten er nok i henhold til prisen. Jeg fikk kun "tullemålinger" på 0 - 40A området. Men etter å dreiet områdevenderen frem og tilbake mange ganger, ser det nå ut til å fungere, - enn så lenge. Men holder det til de få målingene jeg skal gjøre nå i vinter, er jeg fornøyd.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mitt fra Biltema (den minste) har fungert helt greit siden jeg kjøpte det i sommer en gang da glødingen begynte å svikte. Syntes det største ble litt klumpete til bruk i båten. Eneste problemet jeg har hatt er ved spenningsmålinger, der displayet fryser om man venter litt lenge med å sette målepinnene borttil. Men det er bare å skru det av og på, så kommer det igjen. Ikke verre enn det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Clas Ohlson har et tangamperemeter med følegdne spesifikasjon:

 

Tangamperemeter

for like- og vekselstrøm. Automatisk innstilling av måleområde.

AC A 0-40/400A, AC V 0-400m/4/40/400/600V, DC A 0-40/400A, DC V 0-400m/4/40/400/600V.

Resistansmåling opp til 40 Mohm.

Summertone under 40 ohm.

Zero-, Range- og Hold-knapp.

Leveres med testledninger og 2 batterier, type LR03. Størr. 195x64x30 mm.

 

Artikkelnummer 36-1203 pris kr 1 295,-

 

Dette er litt dyrere en tangamperemeteret fra Biltema.

 

Har noen her på BP ide om hvilket som er mest pålitelig?

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe det fra Clas Ohlson idet jeg har en "svak" erfaring med at CO er litt bedre på elektronikk?

 

Men dette er kanksje feil?.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ett tangampermeter fra Biltema for noen år siden, det måler fra 0,1A til 1200A. Har testet dette opp mot ett dyrt instrument på jobben til en kamerat, måleverdiene var så like at vi måtte gjøre dem flere ganger for å utelukke feilmåling.

 

Instrumentet kostet ca 800kr og har fungert utmerket i flere år allerede, kan derfor trygt anbefale dette tangampermeteret.

 

Ser modellen Lotus linker til er litt annerledes, den jeg har er med rød tang og ikke gul.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har hatt dette tangamperemeteret fra Biltema i et par år:

Tangamperemeter

Koster kr. 798. Det er rimelig sett i forhold til hva et nogenlunde greit tangaperemeter normalt koster.

 

Lotus

Jeg har også dette. Funker flott, bla til å sjekke glødingen og spenning på glødeplugger.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har det minste tangamperemeteret fra Biltema som måler maks 200 A.

Koblet opp et digitalt amperemeter i serie med lader og sjekket strømmen med det fra Biltema. Dette var strømmer fra 1 A til 7 A. Begge instrumentene viste ganske nøyaktig det samme. Det tok litt tid før jeg ble oppmersom på at Biltema instrumentet måtte 0-stilles for å få rette målinger. Dette gav mest utslag når det nærmet seg ned mot 1 A.

Har hatt instrumentet i 2 år og har brukt det genske mye, ingen problem.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har også dette minste tangampermeteret fra Biltema.

 

Er det slik at man må trykk Zero ( nullstill) knappen, deretter sette kjeften over en leder og lese av?

Hilsen Harald L

Ja, det er riktig. Dersom du ikke er fornøyd med verdien som vises, kan du slå av og på Zero en gang til. Da blir den ganske nøyaktig. Målinger over 100 mA går greit, under 100 mA blir noe unøyaktig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...