Jump to content

Cummins Mercruiser med ny motorserie


Bitteliten

Recommended Posts

Kikket litt på CMD sine hjemme sider og det er nok meget mulig at motorblokken for 2.8 og 4.2 literen er noenlunde den samme som den "gamle"serien i allefall. Samme boring og slaglengde har de i allefall. Dette stammer nok som tidligere skrevet fra Vittori Motori i Italia. 2 literen har så lagt jeg kan se ikke vært på programmet til CMD tidligere.

 

Det som jeg likte best er at de nå har tatt den gamle Cummins fargen tilbake Hvit :yesnod: Nesten slik at en bør ha gjennomsiktig motoromsluker slik at beistene kan beskuen under drift. Det samme gjelder for Caterpillar også.... "State of the art" efter min mening.. fra en gammel anleggsmaskinreperatør..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har studert disse nye maskinene i fra Mercruiser. Den nye 4,2'en er dessverre fremdeles for lang for de fleste båter som har gått med V8 bensin. Den er i hvert fall gode 10cm for lang for mitt maskinrom, ellers ville jeg kansje valgt en 320 hester. Nå har jeg bestillt meg en Steyr 256 til båten min, gleder meg som en liten unge... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Leste litt om denne lanseringen for litt siden og som mange har påpekt er dette mye de samme motorene i ny innpakning. Det viktigste bidraget er muligens skifte av farge samt introdusering av Cummins navnet. Mercruicer klinger litt feil når en snakker diesel, Cummins navnet har mer tradisjon og tyngde i den sammenheng.

 

Denne reportasjen fra Båtmagasinet bekrefter at de mindre motorene er basert på "gamle" Mercruicer og de STORE er Cummins.

 

Cummins og Mercury sammen

 

Et nytt navn innenfor marinedieselverdenen ble skapt her forleden, nemlig Cummins MerCruiser Diesel.

Det er Mercury Marine og CumminsMarine som inngår et 50/50 samarbeid på verdensbasis. Førstnevnte går innmed sine 7.3, 4.2, 2.8 og 1.7 liter diesler og drev og Cummins bidrar med motorer fra 15 liter og nedover. Hovedkontoret skal være i Sør Carolina.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er Mercury Marine og CumminsMarine som inngår et 50/50 samarbeid på verdensbasis. Førstnevnte går innmed sine 7.3, 4.2, 2.8 og 1.7 liter

 

7,3 litern også...? Trodde den var utfaset? Cummins har jo både 5,9 med mer krefter, og 8,3-litern... :confused:

Kan båtmagasinet ta litt feil her..?

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste litt om denne lanseringen for litt siden og som mange har påpekt er dette mye de samme motorene i ny innpakning.

SF - her tror jeg du kanskje blander korta litt.

Cummins Mercruiser ble etablert gjennom en fusjon av Mercruisers diesel divisjon og Cummins for drøyt to år siden. Da byttet de navn på de gamle motorene sine. For å henge med i konkurransen lanserer de nå en helt ny motorserie med common rail. Dette ble offentliggjort for bare noen dager siden.

Link to post
Share on other sites

Mulig det, men utgangspunktet er Cummins 6B.

Som du sier den finnes overallt fra generatorer, bandvogner og biler til båter.

 

Interesserer meg vanligvis null og niks for dieselmotorer, men 6B kjenner jeg endel til ut av ren selvoppholdelsesdrift. Det har gjerne vært den som har stått mellom en lang dag på havet og hyggelig lunsj i messa.

 

Totalt uslitelig motor, og går på alt du klarer å trykke ned gjennom tanklokket.

Link to post
Share on other sites

SF - her tror jeg du kanskje blander korta litt.

Cummins Mercruiser ble etablert gjennom en fusjon av Mercruisers diesel divisjon og Cummins for drøyt to år siden. Da byttet de navn på de gamle motorene sine. For å henge med i konkurransen lanserer de nå en helt ny motorserie med common rail. Dette ble offentliggjort for bare noen dager siden.

 

 

Hmmmmmm.........ja du har rett i det.

 

Men som tidligere påpekt ser det ikke ut som motorserien er helt ny. Det kan se ut som det er de samme "gamle" motoren de lanserer igjen med en viss oppgradering som bla common rail.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tror det er snakk om at disse nye modellene skal ligge 10 til 15 % høyere i pris enn de nåværende, var det jeg fikk beskjed om her i bergen i hvert fall. De nåværende modellene vil komme til å bli solgt ut til noe reduserte priser, da kan man kansje få seg billig motor med å kjøpe utgående modeller..

Link to post
Share on other sites

Den 5,7 literen på 370 gamp som jeg kjøpte for ett par år siden har ett minus, for den ligger og ettergløder med nermere 200 amper i opptil 20 min og det er normalt ifølge importør. Dette pga nox.

Jeg koblet dette ut da det er galskap og ettervarme så lenge, kablene fra releene til glødingene var rimelig varme etter noen minutter. Når jeg kjøpte min motor sa cummins Norge at det var ventet inn en ny motorserie som skulle klare utslippskravene bedre. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...