Bitteliten Startet 24.Januar.2007 Del på Facebook Startet 24.Januar.2007 CMD har lansert en ny motorserie fra 115 til 300 hk for hekkagregat og aksling. Mer info her Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 24.Januar.2007 Del på Facebook Svart 24.Januar.2007 Ser ut som det er litt "same old,.... in a new wrapping" da de sikkert er basert på den nygamle MI-serien (D-Tronic 2,8-4,2) men med CR. Sjøvannskjølt turbo..? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2007 Står om motorene i Januar utgaven av Motorboat&Yachting. Det er en helt ny motorserie - italiensk leverandør. Lurer på om 4,2 literen var den samme - men kan huske feil her Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Januar.2007 Del på Facebook Svart 24.Januar.2007 Det er en helt ny motorserie - italiensk leverandør. Det høres kanskje ut som samme VM Motori i "new wrapping" ?? Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 24.Januar.2007 Del på Facebook Svart 24.Januar.2007 2,8 og 4,2 er helt sikkert VM Blir hvite, og som nevnt med CR Ble fortalt i fjor at 4,2 kommer med 350 hk og nytt drev, og det er jo spennede om det stemmer! Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Cummins, i alle fall 425 hesteren, er basert på Iveco NEF 400. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Kikket litt på CMD sine hjemme sider og det er nok meget mulig at motorblokken for 2.8 og 4.2 literen er noenlunde den samme som den "gamle"serien i allefall. Samme boring og slaglengde har de i allefall. Dette stammer nok som tidligere skrevet fra Vittori Motori i Italia. 2 literen har så lagt jeg kan se ikke vært på programmet til CMD tidligere. Det som jeg likte best er at de nå har tatt den gamle Cummins fargen tilbake Hvit Nesten slik at en bør ha gjennomsiktig motoromsluker slik at beistene kan beskuen under drift. Det samme gjelder for Caterpillar også.... "State of the art" efter min mening.. fra en gammel anleggsmaskinreperatør.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tebi Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Hilser de hvite velkommen. Sort motor er i beste fall tøft. Jeg har en slik selv og det er så svart at jeg ikke finner hullet etter å ha peilet oljen. Og evnt. lekkaskjer.....? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Har studert disse nye maskinene i fra Mercruiser. Den nye 4,2'en er dessverre fremdeles for lang for de fleste båter som har gått med V8 bensin. Den er i hvert fall gode 10cm for lang for mitt maskinrom, ellers ville jeg kansje valgt en 320 hester. Nå har jeg bestillt meg en Steyr 256 til båten min, gleder meg som en liten unge... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Leste litt om denne lanseringen for litt siden og som mange har påpekt er dette mye de samme motorene i ny innpakning. Det viktigste bidraget er muligens skifte av farge samt introdusering av Cummins navnet. Mercruicer klinger litt feil når en snakker diesel, Cummins navnet har mer tradisjon og tyngde i den sammenheng. Denne reportasjen fra Båtmagasinet bekrefter at de mindre motorene er basert på "gamle" Mercruicer og de STORE er Cummins. Cummins og Mercury sammen Et nytt navn innenfor marinedieselverdenen ble skapt her forleden, nemlig Cummins MerCruiser Diesel. Det er Mercury Marine og CumminsMarine som inngår et 50/50 samarbeid på verdensbasis. Førstnevnte går innmed sine 7.3, 4.2, 2.8 og 1.7 liter diesler og drev og Cummins bidrar med motorer fra 15 liter og nedover. Hovedkontoret skal være i Sør Carolina. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
At-le Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Det er ny også fra Mercruiser kun bensin motor. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 (redigert) Det er Mercury Marine og CumminsMarine som inngår et 50/50 samarbeid på verdensbasis. Førstnevnte går innmed sine 7.3, 4.2, 2.8 og 1.7 liter 7,3 litern også...? Trodde den var utfaset? Cummins har jo både 5,9 med mer krefter, og 8,3-litern... Kan båtmagasinet ta litt feil her..? Redigert 26.Januar.2007 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Den nye 5,9 literen fra Cummins er basert på Iveco NEF 400, som jeg skrev i et innlegg lenger oppe. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Det tillater jeg meg å tvile litt på. 425 hesteren er klin lik de kinesiskbygde 6B, 6BT og 6BTA motorene, dog med en ny 24-ventilers topp. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 7,3 litern også...? Trodde den var utfaset? Cummins har jo både 5,9 med mer krefter, og 8,3-litern... Kan båtmagasinet ta litt feil her..? Jeg stusset også litt på det, har også forstått at 7,3 literen er pensjonert. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Leste litt om denne lanseringen for litt siden og som mange har påpekt er dette mye de samme motorene i ny innpakning. SF - her tror jeg du kanskje blander korta litt. Cummins Mercruiser ble etablert gjennom en fusjon av Mercruisers diesel divisjon og Cummins for drøyt to år siden. Da byttet de navn på de gamle motorene sine. For å henge med i konkurransen lanserer de nå en helt ny motorserie med common rail. Dette ble offentliggjort for bare noen dager siden. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Den nye 5,9 literen fra Cummins er basert på Iveco NEF 400, som jeg skrev i et innlegg lenger oppe. Mvh Bern Mener dette stemmer, da NEF er en "joint venture" Cummins/Iveco. Men den 5,9l. er å finne i alt fra traktor til bil ellers. F.eks Dodge RAM. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Mulig det, men utgangspunktet er Cummins 6B. Som du sier den finnes overallt fra generatorer, bandvogner og biler til båter. Interesserer meg vanligvis null og niks for dieselmotorer, men 6B kjenner jeg endel til ut av ren selvoppholdelsesdrift. Det har gjerne vært den som har stått mellom en lang dag på havet og hyggelig lunsj i messa. Totalt uslitelig motor, og går på alt du klarer å trykke ned gjennom tanklokket. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 SF - her tror jeg du kanskje blander korta litt.Cummins Mercruiser ble etablert gjennom en fusjon av Mercruisers diesel divisjon og Cummins for drøyt to år siden. Da byttet de navn på de gamle motorene sine. For å henge med i konkurransen lanserer de nå en helt ny motorserie med common rail. Dette ble offentliggjort for bare noen dager siden. Hmmmmmm.........ja du har rett i det. Men som tidligere påpekt ser det ikke ut som motorserien er helt ny. Det kan se ut som det er de samme "gamle" motoren de lanserer igjen med en viss oppgradering som bla common rail. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ja, og det er jo litt "typisk amerikansk" produktutvikling - så lite som mulig, men tilstrekkelig Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Er det billigere Cummins Mercruiser enn Volvo penta, yanmar og andre?? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Ja, og det er jo litt "typisk amerikansk" produktutvikling - så lite som mulig, men tilstrekkelig Don't kødd med noe som virker! Og det gjelder særlig i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Tror det er snakk om at disse nye modellene skal ligge 10 til 15 % høyere i pris enn de nåværende, var det jeg fikk beskjed om her i bergen i hvert fall. De nåværende modellene vil komme til å bli solgt ut til noe reduserte priser, da kan man kansje få seg billig motor med å kjøpe utgående modeller.. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Den 5,7 literen på 370 gamp som jeg kjøpte for ett par år siden har ett minus, for den ligger og ettergløder med nermere 200 amper i opptil 20 min og det er normalt ifølge importør. Dette pga nox. Jeg koblet dette ut da det er galskap og ettervarme så lenge, kablene fra releene til glødingene var rimelig varme etter noen minutter. Når jeg kjøpte min motor sa cummins Norge at det var ventet inn en ny motorserie som skulle klare utslippskravene bedre. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Vazer: Helt nytt motorkonsept. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.